به گزارش خبرگزاری مهر با اجرای مجموعهای از اقدامات مؤثر طی ماههای اخیر، شرکت ایرانخودرو در حال حاضر هیچگونه معوقهای از منظر پرداختهای قراردادی به قطعهسازان ندارد. ایرانخودرو اعلام کرده است که تفاهمنامه اخیر با بانک تجارت صرفاً با هدف مدیریت شرایط بحرانی تأمین مالی در صنعت خودرو به امضا رسیده تا از طریق آن، […]
به گزارش خبرگزاری مهر با اجرای مجموعهای از اقدامات مؤثر طی ماههای اخیر، شرکت ایرانخودرو در حال حاضر هیچگونه معوقهای از منظر پرداختهای قراردادی به قطعهسازان ندارد. ایرانخودرو اعلام کرده است که تفاهمنامه اخیر با بانک تجارت صرفاً با هدف مدیریت شرایط بحرانی تأمین مالی در صنعت خودرو به امضا رسیده تا از طریق آن، تداوم تأمین قطعات برای تمامی خودروسازان کشور به شکلی منسجم و پایدار انجام گیرد.
در نشست مشترکی که با حضور عادل پیرمحمدی، مدیرعامل، و جمشید ایمانی، نایبرئیس هیأتمدیره ایرانخودرو، به همراه هادی اخلاقی فیضآثار، مدیرعامل بانک تجارت، و حمیدرضا شریفیان، نایبرئیس این بانک برگزار شد، دو تفاهمنامه همکاری در حوزههای ریالی و ارزی میان دو طرف به امضا رسید.
بر پایه مفاد این تفاهمنامهها، پرداختهای مرتبط با تأمین قطعات شرکتهای طرف قرارداد با ساپکو از طریق سازوکارهای عقود اسلامی و همچنین روشهای تأمین مالی زنجیرهای (SCF و SCF+) انجام میشود. هدف از اجرای این سازوکارها، تسهیل روند پرداختها، افزایش سرعت و نظم در تأمین مالی و بهبود جریان نقدینگی در زنجیره تأمین قطعات خودروسازی عنوان شده است.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در این نشست با اشاره به بهبود چشمگیر عملکرد شرکت در بخش تعهدات گفت: سال گذشته در همین زمان بیش از ۳۷ هزار دستگاه تعهد معوق داشتیم، اما امروز این عدد به حدود پنج هزار دستگاه رسیده و مجموع تعهدات ما نیز کاهش یافته است.
وی افزود: کمهزینهترین روش تأمین مالی پیشفروش است، اما با توجه به آثار اجتماعی آن، تصمیم گرفتهایم مسیر تأمین مالی را به سمت منابع بانکی و ابزارهایی چون SCF ببریم تا با همکاری بانک تجارت، نظم و پایداری در پرداختهای زنجیره تأمین ایجاد شود.
پیرمحمدی همچنین از برنامه ایرانخودرو برای استقرار شعبهای از بانک تجارت در داخل شرکت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ایرانخودرو از طریق بانک تجارت انجام میشود، حضور مستقیم بانک در مجموعه میتواند سرعت و کیفیت خدمات را افزایش دهد.
جمشید ایمانی، قائممقام ارشد ایرانخودرو نیز در این نشست با تاکید بر رویکرد شرکت در تأمین مالی از مسیرهای غیر از پیشفروش گفت: تمایل و تصمیم هیأتمدیره بر این است که تأمین مالی ایرانخودرو از محل سایر منابع انجام شود. با روند فعلی تولید، اگر میخواستیم از مسیر پیشفروش اقدام کنیم، باید حدود ۲۵۰ هزار تعهد جدید ایجاد میکردیم، اما با بهرهگیری از ابزارهای بانکی و همکاری نزدیک با بانک تجارت، توانستهایم در آخرین برنامه فروش این عدد را به حدود ۱۶۰ هزار دستگاه کاهش دهیم تا در ایفای تعهدات بهموقع به خریداران هم بهدرستی عمل کنیم.
هادی اخلاقی فیضآثار، مدیرعامل بانک تجارت نیز با ابراز رضایت از همکاری بلندمدت با ایرانخودرو گفت: ایرانخودرو از معدود شرکتهایی است که در عین بزرگی، چابکی خود را حفظ کرده و همواره خوشحساب و منظم عمل کرده است. این تفاهمنامه از بزرگترین همکاریهای بانک تجارت در حوزه صنعت محسوب میشود و ما به دنبال توسعه ابزارهای نوین مالی چون SCF و SCF+ در همکاری با ایرانخودرو هستیم.
در ادامه، حسن صدری، معاون تأمین مالی ایرانخودرو و عضو هیأت مدیره ساپکو نیز اعلام کرد: ۲۳ درصد گردش مالی ایرانخودرو در بانک تجارت انجام میشود و این بانک در میان ۱۶ بانک طرف همکاری ایرانخودرو در جایگاه نخست قرار دارد.
این تفاهمنامه با هدف تعمیق همکاریهای بانکی، ارتقای شفافیت مالی و ایجاد جریان نقدی پایدار برای زنجیره تأمین گروه صنعتی ایرانخودرو به امضا رسید که بهعنوان یکی از گستردهترین همکاریهای بانکی صنعت خودرو کشور شناخته میشود.
دیدگاه شما؟