آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان، از بحران نقدینگی خودروسازان خبر داد. او وضعیت سایپا را بحرانیتر از ایرانخودرو خواند و به تخصیص ناعادلانه ارز و زیان انباشته سنگین دو خودروساز اشاره کرد. وی افزود بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین و مطالبات ۴۰ هزار میلیاردی قطعهسازان، چشمانداز تولید خودرو را “بسیار نگرانکننده” کرده است.
آرش محبی نژاد گفت: حجم بالای مطالبات معوق، نقدینگی تولیدکنندگان را در وضعیت خطرناکی قرار داده است؛ با اینکه ایرانخودرو در پایان سال گذشته عملکرد نسبتا بهتری داشت، اما سایپا در بحران مالی عمیقتری است.
وی درباره تخصیص ارز گفت: فقط یک سوم ارز اختصاصیافته به صنعت خودرو صرف تولید داخل میشود. بخش عمده این منابع برای واردات قطعات CKD، موتورسیکلت و خودروهای تجاری هزینه میشود.
محبی نژاد ادامه داد: فرآیند دریافت ارز برای تولیدکنندگان داخلی پیچیده و طولانی است، اما مونتاژکاران بدون مشکل به ارز دسترسی دارند. این موضوع باعث ایجاد رقابتی ناعادلانه شده است.
وی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان گفت: زیان ایرانخودرو بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعهسازان همچنان پرداخت نشده است و کل بدهی زنجیره تأمین به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
محبی نژاد تأکید کرد: بدون رفع سریع مشکلات نقدینگی و تخصیص ارز، چشمانداز تولید خودرو در سال جاری بسیار نگرانکننده است.
منبع: صدا و سیما
دیدگاه شما؟