تاخیرهای چند ماهه در تحویل خودروهای مونتاژی صدای خریداران را درآورد. در حالی که شرکتهای مونتاژکار، کمبود قطعه و تخصیص ارز را عامل این تاخیرها میدانند، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ورود به این موضوع و برگزاری جلسه با مدیرعامل فردا موتور خبر داد. اما آیا این پیگیریها گره از مشکلات خریداران باز میکند؟
یکی از خریداران خودروی مونتاژی از شرکت فردا موتور از مشکل خریداران محصولات این شرکت سخن گفت و اینکه از شهریور ۱۴۰۳ یکی از محصولات این شرکت را پیش خرید کرده و قرار بوده طبق قرارداد بعد از ۱۲۰ روز کاری خودرو را تحویل بگیرد اما با اینکه ۲ ماه از سال جدید می گذرد اما هنوز خودرویی در کار نیست و مسئولان شرکت هم پاسخ درستی نمی دهند.
این خریدار که نمی خواهد نامش در خبر ذکر شود، تعداد خریدارانی که مثل او گرفتار تاخیر در تحویل خودرو از این شرکت شده اند را حدود ۱۰۰ نفر برآورد می کند و می گوید که این شرکت مونتاژی ۴ تا ۱۲ ماه است که در تحویل خودروها تاخیر دارد.
وی اضافه می کند: مسئولان این شرکت مونتاژکار علت تاخیر در تحویل را تعلل در تخصیص ارز برای ثبت سفارش، توقف در واردات قطعات، نوسانات ارز و ناترازی انرژی عنوان می کنند در حالی که ما هم چند ماه است که بلا تکلیف هستیم.
این خریدار خودرو به تغییراتی که در قیمت نرخ ارز در یک سال گذشته اشاره می کند که سبب شده نه تنها قیمت کارخانه ای خودروها نسبت به زمان ثبت نام آنها افزایش یابد بلکه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد هم دامن زده است.
این اظهارات، تنها بخشی از مشکلات یکی از خریداران خودروهای مونتاژی است؛ علاوه بر آن تعداد زیادی از این خریداران دچار بلاتکلیفی هستند.
تاخیر در واردات قطعات خودروسازان مونتاژکار فقط به یک شرکت محدود نمی شود؛ هفته گذشته نیز چند فیلمی از یک شرکت مونتاژکار دیگر یعنی بهمن موتور، در فضای مجازی منتشر شد که نشانگر توقف کامل خط تولید یکی از محصولاتش بود که علت آن توقف واردات قطعات خودرو و عدم ترخیص قطعات از گمرکات عنوان شده است.
اخلال در واردات یعنی توقف خط تولید خودرو
شرکت های مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور خودروسازان مونتاژکاری هستند که قطعات خودروهای خارجی طرف قرارداد را به صورت قطعات منفصله و یا متصله وارد کشور می کنند و در خط تولید قرار می دهند تا محصول نهایی آماده عرضه به بازار شود و می توان گفت که اگرچه تعداد محصولات تولیدی آنها با شرکت های بزرگ و اصلی خودروسازی قابل قیاس نیست و عملکرد آنها ۱۰۰ درصد به واردات وابسته است اما ارزش افزوده ناشی از تولید محصول نهایی، ایجاد اشتغال و تامین بخش از نیاز بازار خودرو، آورده اقتصادی آنها برای کشور به شمار می رود.
در چنین شرایطی، هرگونه اخلال در ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص محموله های خودرویی، خط تولید این شرکت ها را با وقفه روبرو می کند؛ اتفاقی که اکنون در این خودروساوتور و بهمن خودرو خواز جمله شرکت های مونتاژکاری هستند که قطعات خودرویی آنها در بازار کم است و بعد از گذشت ماه ها ثبت سفارش و هزینه های چند همتی، همچنان واردات قطعات با توقف روبرو شده است.
این شرکت ها از کاهش تولید و کمبود قطعات در بازار گلایه کرده و خواستار رفع توقف واردات قطعات شده اند ضمن اینکه در این بین شایعه انحصار در واردات قطعات خودرو توسط یک شرکت قطعه ساز نیز عنوان شده است که نیازمند بررسی بیشتر دارد.
این گلایه ها در حالی مطرح می شود که خریداران و شرکت های مونتاژکار خواستار رسیدگی نهادهای متولی در حوزه واردات قطعات خودرو از جمله سازمان های توسعه تجارت، شورای رقابت، گمرکات و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.
ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص اعتراض خریداران خودروهای مونتاژی اعلام کرد: مساله تاخیر در تحویل خودروهای شرکت فردا موتور را مورد پیگیری قرار دادیم و با مدیرعامل این شرکت جلسه برگزار کرده ایم.
این سازمان تاکید کرد: مدیرعامل شرکت فردا موتور به خاطر تاخیر در تخصیص ارز و توقف واردات قطعات با مشکل روبرو شده است و تعهد داده است که به سرعت موضوع تاخیر در تحویل خودروها را مورد بررسی قرار می دهد ضمن اینکه جریمه تاخیر را نیز پرداخت خواهد کرد.
بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تاخیر در تحویل خودروهای مونتاژی به خاطر شکایت خریداران در مراجع قضایی قابل پیگیری است.
مشکل واردات پابرجاست
به نظر می رسد با گذشت حدود ۵۰ روز از سال جدید، هنوز بازار خودرو و بازیگران این بازار مشخص نیست و نوعی سردرگمی در آن وجود دارد؛ از سویی هنوز وضعیت اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودروها فاقد آیین نامه است، از سوی دیگر تقاضای افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در شورای رقابت رد شده و در طرف دیگر قطعات مورد نیاز خط تولید خودروسازان مونتاژکار گرفتار فرآیندهای اداری ترخیص است.
به تازگی سازمان توسعه تجارت با ترخیص درصدی محموله های یکی از شرکت های فعال در بازار خودرو موافقت کرده است و به نظر می رسد در صورتی که این شیوه برای دیگر خودروسازان نیز اعمال شود، مشکل تولید شرکت ها و نیز تحویل خودرو به خریدارانی که ماههاست پیش خرید کرده اند، حل می شود؛ در غیر این صورت باید منتظر تشدید فشار تقاضا بر بازار خودرو باشیم.
منبع: ایرنا
دیدگاه شما؟