با اجرای طرح جدید بیمه شخصثالث، قرار است حق بیمه دیگر برای همه رانندگان یکسان نباشد و افرادی که سابقه تخلف یا تصادف بیشتری دارند، هزینه بالاتری پرداخت کنند.
صنعت بیمه ایران در آستانه یکی از مهمترین تغییرات ساختاری خود قرار گرفته است؛ تغییری که نقش خودرو را در تعیین ریسک کنار میگذارد و رفتار راننده را مبنای محاسبه قرار میدهد. این اصلاح، با تکیه بر دادههای رفتاری و سطح خطر هر راننده طراحی شده و هدف آن ایجاد عدالت بیمهای و تقویت انگیزه برای رانندگی ایمن است.
پرویز خسروشاهی، رئیسکل بیمه مرکزی، اعلام کرده است که آییننامههای مربوط به بیمه رانندهمحور تا پایان سال تکمیل میشود، اما آغاز اجرا منوط به تصویب دولت خواهد بود. او تأکید کرد در صورت فراهم شدن زیرساختهای اطلاعاتی، از سال آینده نرخ بیمه هر فرد بر اساس سابقه رانندگی او تعیین خواهد شد.
تغییر نگاه از خودرو به رفتار راننده
طرح رانندهمحور نخستینبار در سند تحول صنعت بیمه مطرح شد؛ جایی که بررسیها نشان میداد بخش قابلتوجهی از خسارتها به دلیل رفتار پرریسک گروهی از رانندگان حرفهای و شخصی ایجاد میشود. در مدل فعلی، خودرو واحد سنجش ریسک است، در حالی که عامل اصلی بروز حادثه، راننده است. این موضوع باعث شده بود رانندگان کمخطر عملاً هزینه رفتار رانندگان پرخطر را جبران کنند.
ضرورت اتصال سامانههای دادهای
کارشناسان معتقدند اجرای این طرح بدون یکپارچگی کامل میان سامانههای بیمه مرکزی، ناجا، پلیس راهور و مراکز ثبت تخلفات امکانپذیر نیست. اطلاعاتی مانند سرعت، تعداد تخلفات، سوابق تصادفات و نوع مسیرهای تردد باید در قالب پروفایل رفتاری راننده ثبت شود. بیمه مرکزی میگوید زیرساختهای فنی این فرایند در حال تکمیل است.
آثار اقتصادی و اجتماعی طرح
به باور تحلیلگران، اجرای بیمه رانندهمحور موجب توزیع عادلانهتر هزینه بیمه خواهد شد. رانندگان محتاط از تخفیفهای ویژه برخوردار میشوند و رانندگی پرخطر مستقیماً در مبلغ بیمه منعکس میشود. این تغییر میتواند علاوه بر اصلاح رفتار رانندگان، وضعیت مالی شرکتهای بیمه را نیز پایدارتر کند؛ زیرا نرخها براساس ریسک واقعی تنظیم میشوند.
در بعد اجتماعی نیز انتظار میرود کاهش تصادفات و تلفات جادهای را به دنبال داشته باشد. همزمانی این طرح با توسعه سامانه امتیازدهی هوشمند پلیس میتواند اثر بازدارندگی آن را تقویت کند.
چشمانداز اجرا
به گفته خسروشاهی، در صورت نهایی شدن آییننامهها، شرکتهای بیمه از ابتدای سال آینده امکان عرضه نخستین تعرفههای رانندهمحور را خواهند داشت. با این حال، مهمترین چالش همچنان جمعآوری و اعتبارسنجی دادههای دقیق است. در صورت حل این مشکل، بیمه شخصثالث وارد مرحله تازهای از دیجیتالیسازی خواهد شد و رفتار راننده، جایگزین مشخصات خودرو در تعیین نرخ بیمه میشود.
منبع : تسنیم
دیدگاه شما؟