تیونر معروف منصوری اینبار پروژه جدید خود را با نسل جدید بامو M5 آغاز کرده است. این سدان اسپرت در نخستین روزهای معرفیاش به علت وزن نسبتاً زیاد با انتقادهایی روبهرو شد، اما تجربه رانندگی نشان داد که باوجود این وزن بالا، همچنان در رده سوپرسدانهای واقعی قرار میگیرد و عملکردی خیرهکننده از خود نشان […]
تیونر معروف منصوری اینبار پروژه جدید خود را با نسل جدید بامو M5 آغاز کرده است. این سدان اسپرت در نخستین روزهای معرفیاش به علت وزن نسبتاً زیاد با انتقادهایی روبهرو شد، اما تجربه رانندگی نشان داد که باوجود این وزن بالا، همچنان در رده سوپرسدانهای واقعی قرار میگیرد و عملکردی خیرهکننده از خود نشان میدهد. اکنون منصوری با بازطراحی چهره، استفاده از متریال خاص و افزایش توان فنی، ظاهر و ماهیتی جسورانهتر برای این خودرو خلق کرده است.
برخلاف برخی از پروژههای پیشین منصوری که تغییرات بسیار چشمگیر و اغراقآمیز داشتند، اصلاحات ظاهری در M5 جدید با وجود حفظ هویت اسپرت، چهرهای متعادلتر دارد. کاربرد گسترده فیبرکربن در بخشهای مختلف بدنه، بهویژه در قاب پایینی جلوپنجره و اسپلیتر بزرگ جلو، باعث شده نمای جلویی خشنتر و تهاجمیتر به نظر برسد. شاخصترین تغییر در بخش کاپوت دیده میشود؛ جایی که دریچههای بزرگ فیبرکربنی در قسمت مرکزی تعبیه شدهاند و در عین حال رنگ سایر نواحی هماهنگ با بدنه باقی مانده است.
در نمای جانبی نیز تغییرات ادامه دارد. آینههای جانبی با پوشش فیبرکربن، رکابهای جدید و تزئینات فیبرکربنی در محدوده خم خاص ستون C (که یکی از المانهای سنتی طراحی بامو است) جلوهای مدرن و پرانرژی ایجاد کردهاند. رینگهای ۲۲ اینچی جدید که بهطور کامل فضای گلگیرها را پر میکنند، علاوه بر ایجاد تناسب بصری بهتر، بر توان بالای خودرو تأکید دارند.
در بخش عقب، شاید جنجالیترین تغییر به سیستم اگزوز اختصاص داشته باشد. منصوری اینبار برخلاف طراحی کلاسیک چهارتایی M5، الهام خود را از هوندا سیویک تایپ R گرفته و سه خروجی اگزوز را در مرکز سپر عقب جای داده است. هرچند طراحی استاندارد بامو اصیلتر بود، اما آرایش جدید اگزوزها از نظر هماهنگی بصری، یادآور ساختار اگزوزهای M Performance در مدلهای M3 و M4 است و جلوهای متفاوت به بخش عقب خودرو داده است.
کابین مطابق رویه همیشگی منصوری، دستخوش بازنگری کامل شده است. صندلیها و بخشهایی از رودریها با چرم آبی روشن پوشانده شدهاند که در کنار چرم مشکی سایر قسمتها، تضادی چشمنواز و اسپرت ایجاد میکنند. هرچند انتخاب رنگ جسورانه است، اما درمقایسهبا برخی از طراحیهای خاص پیشین منصوری، فضای داخلی متعادلتر و نزدیکتر به سلیقه علاقهمندان خودروهای اسپرت لوکس است.
در بخش فنی نیز ارتقای قابلتوجهی دیده میشود. نمونه استاندارد M5 از یک موتور هشت سیلندر ۴.۴ لیتری توئینتوربوی هیبریدی بهره میبرد که توان آن ۷۱۷ اسب بخار و گشتاورش ۱۰۰۰ نیوتنمتر است. منصوری با انجام بهینهسازیهای نرمافزاری و تقویت قطعات مکانیکی، این آمار را به ۸۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور افزایش داده است.
نتیجه این تغییرات، سدان اسپرتی است که هم در ظاهر و هم در توان فنی فراتر از استاندارد کارخانهای خود قرار گرفته و به فلسفه اصلی شرکت منصوری نزدیکتر شده است؛ فلسفهای که بر این باور استوار است که در جهان خودروهای پرفورمنس، هیچ حد و مرزی برای قدرت وجود ندارد.




دیدگاه شما؟