در پی اخطار اخیر ریاست جمهوری به خودروسازان داخلی برای کاهش فوری مصرف سوخت به سطح استاندارد جهانی، کارشناسان این صنعت تأکید کردند که هرگونه تحول ساختاری و بنیادین در خودروسازی، مستلزم یک دورهی زمانی حداقل ده ساله است.
خودروسازان در تلاش برای بقا
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص لزوم اصلاحات، با اشاره به “ضرورت به رسمیت شناختن مکانیسم بازار و اقتصاد واقعی صنعت” گفت: سه خودروساز بزرگ دولتی کشور تا پایان نیمه اول ۱۴۰۴، با نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) زیان انباشته و ۶۲۰ همت بدهی مواجه هستند.
وی تأکید کرد: «در شرایطی که خودروسازان و زنجیرهی تأمین، عملاً برای بقا تلاش میکنند، انتظار ارتقای فناوری، بهبود کیفیت و حرکت بهسوی تکنولوژیهای نوین در کوتاهمدت، امکانپذیر نیست.»
فاصله تکنولوژیک و مصرف روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین
اخطار ریاست جمهوری در شرایطی مطرح شده است که کشور با چالشهای جدی در حوزه انرژی روبروست:
-
مصرف بالا: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ۹ درصد افزایش به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده است.
-
فرسودگی ناوگان: میانگین عمر فرسودگی خودروهای سواری داخلی حدود ۲۰ سال برآورد میشود.
-
استاندارد جهانی: در حالی که تعریف جهانی برای خودروهای کممصرف، مصرف حدود ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، ناوگان داخلی فاصله قابل توجهی با این رقم دارد.
دکتر پزشکیان پیشتر اعلام کرده بود که دولت آماده حمایت از واردات فناوریهای جدید است، اما خودروسازان نیز باید وابستگی به موتورهای قدیمی و پرمصرف را کنار بگذارند.
فرزانه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه این شرایط مالی و فنی، اجرای ضربالاجل ریاست جمهوری و دستیابی به اهداف مورد نظر در کوتاهمدت، محتمل نیست و حل اساسی این چالشها نیازمند برنامهریزی ده ساله و هماهنگی با سیاستهای کلان انرژی است.
منبع : ایسنا
دیدگاه شما؟