در دهه 1990 صنعت خودروسازی شاهد رونق چشمگیری در طراحی و تولید خودروهای مفهومی بود و در هر نمایشگاه بینالمللی خودرو، نمونههایی خلاقانه و دیدنی از سوی خودروسازان مطرح جهان و شرکتهای طراحی معتبر معرفی میشد.
در دهه 1990 صنعت خودروسازی شاهد رونق چشمگیری در طراحی و تولید خودروهای مفهومی بود و در هر نمایشگاه بینالمللی خودرو، نمونههایی خلاقانه و دیدنی از سوی خودروسازان مطرح جهان و شرکتهای طراحی معتبر معرفی میشد. یکی از برجستهترین این نمونهها، که در ردیف خاصترین خودروهای تاریخ جای میگیرد، قرار است ماه آینده در معرض فروش قرار گیرد. این خودرو به حدی منحصر به فرد است که حضور آن در هر رویدادی، تضمینی برای جلب نگاه بازدیدکنندگان محسوب میشود. بدنه آن با رنگی پوشیده شده که یادآور پوشش جنگندههای نظامی است.
در نمایشگاه خودروی پاریس سال 1998، لامبورگینی با همکاری شرکت فرانسوی Heuliez خودروی مفهومی پرگونتا را بر پایه مدل دیابلو طراحی و تولید کرد. طراحی این خودرو توسط مارک دشان انجام شد؛ طراح برجستهای که سابقه همکاری با برند برتونه و فعالیت تحت هدایت مارچلو گاندینی، طراح افسانهای لامبورگینی، را داشت. دشان پیشتر در پروژههایی همچون ولوو تاندرا و رنو 5 توربو نقشآفرینی کرده بود.
الگوی اصلی طراحی پرگونتا هواپیمای جنگنده داسو رافال بود. بدنه تمام فیبرکربنی این خودرو با رنگ خاکستری مات مشابه این جنگنده پوشانده شد. شیشه جلو و سقف به صورت یکپارچه و حبابیشکل ساخته شد تا فرم کابین خلبان را تداعی کند. کابین پرگونتا برای زمان خود فضایی مدرن به شمار میرفت و از تجهیزاتی همچون نمایشگر دیجیتال، سیستم نورپردازی داخلی، دوربینهای دید عقب و سامانه ناوبری بهرهمند بود.
با وجود بهرهگیری از الهامهای هواپیمایی، پرگونتا از ویژگیهای مکانیکی یک ابرخودروی اصیل بیبهره نماند. پیشرانه آن یک موتور V-12 با حجم 5.7 لیتر متعلق به دیابلو بود که توان خروجی آن به 530 اسب بخار ارتقا یافته و از طریق جعبهدنده دستی پنجسرعته به چرخهای عقب منتقل میشد. به گفته شرکت Broad Arrow که مجری فروش این خودرو است، پرگونتا کاملاً آماده استفاده در جاده بوده و قابلیت رانندگی کامل دارد.
گرچه خطوط و ترکیببندی این خودرو برگرفته از جنگنده رافال است، اما نشانههای بارز هویت طراحی لامبورگینی نیز در آن دیده میشود. محل قرارگیری گیربکس در بخش جلوتر از موتور، که پیشتر در دیابلو استفاده شده بود، در پرگونتا نیز تکرار شد. همچنین خطوط جانبی صعودی و درهای قیچیشکل، یادآور زبان طراحی ویژه لامبورگینی است.
پرگونتا تنها یک ماه پس از خریداری لامبورگینی توسط آئودی رونمایی شد و همین عامل، این خودرو را به نمادی از پایان یک دوره در تاریخ برند ایتالیایی بدل میکند. خودروهای مفهومی بعدی لامبورگینی، الهامگرفته از این مرحله، در شکلگیری نسلهای آینده همچون مدل گالاردو نقش مهمی داشتند.
شرکت Heuliez این خودرو را چند سال نزد خود نگه داشت و در رویدادهای گوناگون به نمایش گذاشت. در سال 2008 آن را به یک مجموعهدار فروخت. سپس در سال 2021، لامبورگینی اقدام به سرویس کامل، صدور گواهی اصالت و نمایش آن در موزه خود کرد.
اکنون Broad Arrow اعلام کرده است که پرگونتا در 10 اکتبر طی یک حراجی در بلژیک به فروش خواهد رسید. برآورد میشود این خودرو به قیمتی حدود چهار میلیون دلار معامله شود؛ رقمی که به مراتب بالاتر از ارزش سایر نسخههای دیابلو است.
دیدگاه شما؟