ترکیب شگفت‌انگیز قدرت موتور و سبکی بدنه در یک ابرخودروی جاده‌ای

هرآنچه باید درباره هایپرکار جدید کوئنیگ‌زگ Sadair’s Spear  بدانید

.
سه شنبه - ۱۰ تیر ۱۴۰۴ - ۵:۴۰ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
کوئنیگ‌زگ

کوئنیگ‌زگ Jesko Attack سال‌هاست به‌عنوان یکی از سریع‌ترین هایپرکارهای جهان شناخته می‌شود، اما این خودروساز سوئدی حالا یک گام فراتر نهاده و تمامی جنبه‌های این خودرو را به سطح بالاتری ارتقا داده است. نسخه جدیدِ Sadair’s Spear که با تمرکز کامل بر عملکرد پیست ساخته شده، نه تنها از قدرت بیشتری برخوردار است، بلکه وزن کمتری دارد، آیرودینامیک آن به طور جامع بازطراحی شده و تنظیم شاسی آن نیز دگرگون شده است.

کوئنیگ‌زگ Jesko Attack سال‌هاست به‌عنوان یکی از سریع‌ترین هایپرکارهای جهان شناخته می‌شود، اما این خودروساز سوئدی حالا یک گام فراتر نهاده و تمامی جنبه‌های این خودرو را به سطح بالاتری ارتقا داده است. نسخه جدیدِ Sadair’s Spear که با تمرکز کامل بر عملکرد پیست ساخته شده، نه تنها از قدرت بیشتری برخوردار است، بلکه وزن کمتری دارد، آیرودینامیک آن به طور جامع بازطراحی شده و تنظیم شاسی آن نیز دگرگون شده است. هرچند بسیاری از خودروهایی با این مشخصات صرفاً امکان تردد در پیست را دارند، اما محصول جدید کوئنیگ‌زگ کاملاً مجاز به تردد در جاده‌های عمومی در سراسر دنیا است؛ ویژگی‌ای که ارزش و خاص بودن آن را دوچندان می‌کند. تولید این مدل به ۳۰ دستگاه محدود شده و جالب آنکه تمامی آن‌ها پیش‌فروش شده‌اند بدون این که قیمت نهایی آن افشا شود. بنا به گفته کریستین فون کوئنیگ‌زگ، این هایپرکار جدید برای ثبت رکوردها قدم به میدان گذاشته و توانسته روی پیست گوتلند رینگ سوئد، ۱.۱ ثانیه سریع‌تر از مدل Jesko Attack ظاهر شود.

در این ارتقا، قلب تپنده خودرو، یعنی موتور V8 توئین توربو، با تنظیمات جدید و سامانه خنک‌کنندگی ارتقایافته همراه شده تا حالا توان تولیدی آن با بنزین عادی به عدد چشمگیر ۱۳۰۰ اسب بخار برسد و در صورت استفاده از سوخت E85 این رقم حتی تا ۱۶۲۵ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند؛ روندی که در مقایسه با Jesko Attack افزایش ۲۰ تا ۲۵ اسب بخاری را نشان می‌دهد. انتقال نیرو همچنان از طریق جعبه‌دنده منحصربه‌فرد Light Speed Transmission کوئنیگ‌زگ انجام می‌شود که فاقد فلایویل است و تنها با اهرم‌های پشت فرمان قابل کنترل است و حس بی‌واسطگی و واکنش سریع را به راننده منتقل می‌کند.

کاهش وزن نیز به اندازه افزایش قدرت اهمیت داشته است. وزن این مدل با کاهش ۳۵ کیلوگرمی نسبت به Jesko به حدی پایین آمده که نسبت قدرت به وزن آن از خودروی افسانه‌ای One:1 هم فراتر رفته است؛ موضوعی که تأثیری مستقیم بر چابکی و شتاب خودرو دارد. تحول بزرگ دیگر به شاسی و سیستم تعلیق مربوط می‌شود: کمک‌فنرهای سه‌گانه برای محور جلو و فنرهای سبک‌تر در کنار ترمزهای کربن سرامیکی چندلایه با لنت‌های مقاوم‌تر، باعث شده تا کنترل دقیق‌تر و ترمزگیری مطمئن‌تری حاصل شود و خودرو از نظر عملکرد پیست در سطحی کم‌نظیر قرار بگیرد.

 

در زمینه آیرودینامیک، بخش عقب خودرو کمی کشیده‌تر شده تا فضایی مطلوب برای بال عقب فعالِ جدید با تیغه دوبل فراهم کند؛ ساختاری که به همراه بهبود در مسیرهای جریان هوا و تهویه گلگیر، نیروی فشاری بیشتری ایجاد می‌کند. هواکش‌های کاپوت، فلاپ‌های جلو، ورودی‌های جانبی و دریچه‌های هوا همگی از نو طراحی شده‌اند تا وظیفه خنک‌سازی اجزای فنی به بهترین شکل انجام شود و مقاومت حرارتی کاهش یابد. در این نسخه از رینگ‌های فیبرکربنی Aircore با طراحی الهام‌گرفته از پره‌های توربین استفاده شده که هر چهار گوشه خودرو طراحی منحصربه‌فرد خود را دارند و لاستیک‌های پهن و اختصاصی پیست بر روی آن‌ها نصب شده است.

کابین خودرو هم بازنگری اساسی شده و هدف اصلی، کاهش هر چه بیشتر وزن بوده است. صندلی‌های فیبرکربنی، عایق‌بندی کمتر و قطعات سبک‌تر حس اسپرت و مستقیم‌تری به سرنشینان می‌دهد. کنسول میانی خودرو طراحی جدیدی به خود گرفته و حتی در تجهیزات ایمنی هم انتخاب‌های متفاوتی پیش‌روی خریدار قرار دارد؛ به‌صورت استاندارد کمربند ایمنی سه نقطه‌ای نصب شده و کمربند مسابقه‌ای شش نقطه‌ای به صورت سفارشی ارائه می‌شود. با تمامی این تغییرات، امکانات رفاهی مدرن مانند نمایشگر SmartCluster، قابلیت شارژ بی‌سیم موبایل و دستیار پارک با دوربین دید گسترده، همچنان حفظ شده و تعادلی میان عملکرد خالص و آسایش روزمره به وجود آمده است.

در مورد دلیل انتخاب نام این مدل جدید، باید گفت Sadair’s Spear نام اسب مسابقه مورد علاقه Jesko von Koenigsegg، پدر بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بود که مدل پایه Jesko نیز به یاد او نام‌گذاری شده است. کریستین فون کوئنیگ‌زگ در توصیف این خودرو گفته است Sadair’s Spear تجسم تداوم مسیر کوئنیگ‌زگ است؛ تلفیقی بی‌نقص از قدرت ناب، آیرودینامیک پیچیده و نمایشی استثنایی روی جاده، که شایسته رکوردشکنی‌های آینده خواهد بود. رسیدن به چنین برتری عملکردی با خودرویی که اجازه تردد جاده‌ای نیز دارد، دستاوردی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.

 

 

دیدگاه شما؟