جی‌ای‌سی هایپ‌تک SSR رکورد سرعت دریفت خودروهای برقی را شکست

.
چهارشنبه - ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۲:۳۰ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا

شرکت خودروسازی جی‌ای‌سی (GAC) با ابرخودروی تمام‌برقی خود، هایپ‌تِک SSR، موفق شد رکورد تازه‌ای را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند. این خودرو عنوان «بیشترین سرعت دریفت با خودروی برقی» را با دستیابی به سرعت ۲۱۳٫۵۲۳ کیلومتر بر ساعت به نام خود ثبت کرد و نام جی‌ای‌سی را در فهرست سازندگان پیشرو عرصه خودروهای […]

شرکت خودروسازی جی‌ای‌سی (GAC) با ابرخودروی تمام‌برقی خود، هایپ‌تِک SSR، موفق شد رکورد تازه‌ای را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند. این خودرو عنوان «بیشترین سرعت دریفت با خودروی برقی» را با دستیابی به سرعت ۲۱۳٫۵۲۳ کیلومتر بر ساعت به نام خود ثبت کرد و نام جی‌ای‌سی را در فهرست سازندگان پیشرو عرصه خودروهای الکتریکی قرار داد.

بر اساس معیارهای رسمی سازمان گینس، برای ثبت این عنوان باید خودرو بتواند در حالی که زاویه دریفت آن حداقل ۳۰ درجه است، سرعتی بالاتر از ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت را حفظ کرده و این وضعیت را در مسافتی دست‌کم ۵۰ متر ادامه دهد. هایپ‌تِک SSR تمامی این الزامات فنی را با موفقیت پشت سر گذاشت و رکورد تأیید‌شده‌ای با سرعت دقیق ۲۱۳٫۵۲۳ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد.

اجرای این دریفت توسط  یک راننده حرفه‌ای انجام گرفت. او پس از ثبت این رکورد، عنوان کرد که انجام چنین مانوری نیازمند هماهنگی بسیار دقیق میان سامانه‌های کنترلی خودرو و واکنش سریع راننده است. بنا بر اعلام شرکت جی‌ای‌سی آیون، عملیات ثبت این رکورد در قالب یک نشست آزمایشی اختصاصی انجام شد و قرار است تصاویر و جزئیات آن در آینده در قالب فیلمی تبلیغاتی منتشر شود؛ فیلمی که هم‌زمان با پانزدهمین دوره بازی‌های ملی چین رونمایی خواهد شد.

رئیس گروه جی‌ای‌سی این موفقیت را «نقطه عطفی در مهندسی خودروهای با عملکرد بالا در چین» توصیف کرد و تأکید نمود که رکورد تازه در چارچوب معیارها و مراحل رسمی سازمان گینس به ثبت رسیده است. این دستاورد، جایگاه جی‌ای‌سی را به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروهای برقی با کارایی فوق‌العاده تثبیت می‌کند.

ابرخودروی هایپ‌تِک SSR نخستین محصول تمام‌برقی تولید انبوه جی‌ای‌سی در رده ابرخودروهاست و نخستین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو در ابتدا با نام تجاری هایپر (Hyper) عرضه شده بود، اما این زیر‌برند در سال ۲۰۲۴ به نام جدید هایپ‌تِک (Hyptec) تغییر یافت. این مدل در سه نسخه به بازار آمده است: نسخه استاندارد با قیمت تقریباً ۱۷۶ هزار دلار آمریکا، نسخه آلتیمیت با قیمت حدود ۱۹۰ هزار دلار و نسخه Track مخصوص پیست با بهای تقریبی ۲۳۱ هزار دلار.

از نظر فنی، هایپ‌تِک SSR دارای ساختار سه‌موتوره است؛ یک موتور سنکرون مغناطیس دائم در محور جلو با توان اسمی ۷۰ کیلووات و توان اوج ۳۲۰ کیلووات و دو موتور در محور عقب با توان‌های اسمی ۶۰ و ۷۰ کیلووات که توان اوج آن‌ها به ترتیب به ۲۶۰ و ۳۲۰ کیلووات می‌رسد. مجموع توان لحظه‌ای این سامانه از ۹۰۰ کیلووات فراتر می‌رود که آن را در زمره نیرومندترین مجموعه‌های محرکه در میان خودروهای برقی تولید انبوه جهان قرار می‌دهد.

این خودرو قادر است تنها در ۱.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن برابر با ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت است. همچنین بیشینه شتاب خودرو تا ۱.۷ برابر شتاب گرانش زمین اندازه‌گیری شده است، که نشان‌دهنده جایگاه آن در میان سریع‌ترین خودروهای برقی حال حاضر دنیاست.

 

GAC

دیدگاه شما؟