میتسوبیشی بهصورت پیوسته در حال گسترش حضور خود در بازار اروپا است و این کار را با معرفی مدلهایی انجام میدهد که بر پایه پلتفرم رنو توسعه یافتهاند و از قوای محرکه الکتریکی بهره میبرند. جدیدترین محصول این شرکت، مدل گراندیس است؛ یک شاسیبلند خانوادگی جمعوجور که نهتنها در ساختار فنی بلکه در بخش زیادی از طراحی، اشتراکات قابل توجهی با رنو سیمبیوز دارد.
نام گراندیس پیشتر برای یک مینیون سهردیفه مورد استفاده قرار میگرفت که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ عرضه میشد، اما حالا این نام بازگشته و بر روی یک مدل شاسیبلند دو ردیفه قرار گرفته است. واژه گراندیس که ریشهای لاتین دارد و به معنای «بزرگ و چشمگیر» است، اکنون به نسخه کشیدهتر و جادارتری از مدل فیسلیفتشده ASX تعلق دارد؛ خودرویی که در اصل نسخه ریبج شده از رنو کپچر به شمار میرود. هرچند میتسوبیشی تغییرات ظاهری و جزئیاتی مختصر برای متمایز شدن نسبت به همتای فرانسوی خود اعمال کرده، اما گراندیس جدید در اغلب بخشها، تغییرات چندانی ندارد.
در نمای روبهرو، گراندیس تقریباً تمامی ویژگیهای ASX کوچکتر را وام گرفته است، مانند جلوپنجره براق مشکی با تزیینات نقرهای مات که جلوهای مدرن و هماهنگ ایجاد میکند. چراغهای جلو نیز با سیمبیوز مشترک است و تنها امضای نوری چراغهای روز آنها تفاوت جزیی و مختصری دارند. در نمای جانبی نیز همان خطوط و تناسبات خودروی فرانسوی دیده میشود، اما استفاده از رینگهای ۱۹ اینچی و وجود نشان «Hybrid EV» مخصوص میتسوبیشی روی درها، نشانههایی از تفاوت هستند.
در قسمت عقب خودرو، چهره جذابتری نسبت به شاسیبلند فرانسوی قابل مشاهده است. طراحی چراغهای عقب کاملاً جدید بوده و حتی این احساس را تداعی میکند که میتوان آنها را در یک مدل اسپرت مانند میتسوبیشی اوو هم انتظار داشت. خطوط دینامیک و پرحالت در طراحی درِ صندوق بار دیده میشود. البته سپر عقب همچنان با هواکشهای تزئینی، وام گرفته شده است.
با ورود به کابین، شباهتها باز هم ادامه پیدا میکند. فضای داخلی کاملاً منطبق با سیمبیوز شده و تنها تفاوت محسوس، حضور لوگوی میتسوبیشی روی فرمان است. صندلیها مجموعاً پنج نفر را پوشش میدهند و بسته به موقعیت ردیف عقب که به صورت کشویی جابجا میشود، فضای بار از ۴۳۴ تا ۵۶۶ لیتر متغیر است. از جمله امکانات شاخص این مدل میتوان به درِ صندوق برقی، سقف شیشهای پانورامیک مجهز به سیستم ماتشونده، نمایشگر لمسی مرکزی ۱۰.۴ اینچی و مجموعهی کامل سیستمهای کمکی راننده اشاره کرد تا تجربهای بهروز و ایمن به سرنشینان ارائه شود.
در بخش فنی، گراندیس بر یک نسخه توسعهیافته از پلتفرم CMF-B که همکاری مشترک رنو و نیسان است، سوار شده و بسته به انتخاب مشتری، با قوای محرکه هیبرید خفیف یا هیبرید کامل عرضه میشود. مدل پایه به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری توربوشارژ با سامانه هیبرید خفیف مجهز است که قدرتی معادل ۱۳۸ اسب بخار تولید کرده و این نیرو از طریق جعبهدنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به محور جلو منتقل میگردد.
همچنین این خودرو با سیستم هیبرید خودشارژر بهروز رنو نیز عرضه میشود که ترکیبی از یک موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی، دو موتور برقی، جعبهدنده چندحالته و یک باتری لیتیوم-یون ۱.۴ کیلوواتساعتی است و توان کلی ۱۵۴ اسب بخار را به چرخهای جلو منتقل میکند.
تولید میتسوبیشی گراندیس در کارخانه رنو واقع در وایادولید اسپانیا انجام میشود، جایی که همتای فرانسوی یعنی سیمبیوز نیز در آنجا تولید میشود. عرضه گراندیس به صورت تدریجی از اواخر همین سال در بازارهای اروپایی آغاز خواهد شد. پس از آن نیز قرار است نسخه تماما برقی مدل اکلیپس کراس رونمایی و عرضه شود که از نظر ساختاری نزدیکی زیادی با رنو سینیک برقی دارد.
به گفته میتسوبیشی، پس از معرفی موفقیتآمیز اوتلندر پلاگین هیبریدی سال گذشته، این شرکت با معرفی گراندیس جدید و بهرهگیری از طراحی خاص Dynamic Shield میتسوبیشی، جایگاه خود را در بازار اروپا تقویت میکند. همچنین با شروع عرضه اکلیپس کراس بهصورت همزمان با گراندیس، سبدی متنوع از خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام برقی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان ارائه خواهد شد.
دیدگاه شما؟