مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، در واکنش به ابلاغیه جدید دولت چین مبنی بر «مدیریت صادرات خودروهای دستدوم و نوپلاک»، تأکید کرد که این مصوبه نه تنها تهدیدی برای بازار ایران نیست، بلکه با هدف نظاممند کردن خدمات پس از فروش و صیانت از اعتبار برندهای چینی تدوین شده است.
قانون ۱۸۰ روزه چین چیست؟
طبق قانون جدید که از اول ژانویه ۲۰۲۶ (۱۱ دیماه جاری) اجرایی میشود، صادرات خودروهای «نوپلاک» (با عمر کمتر از ۶ ماه) تنها در صورتی مجاز است که شرکت سازنده اصلی، تاییدیه رسمی خدمات پس از فروش در کشور مقصد را صادر کند. در غیر این صورت، خودرو باید حداقل ۱۸۰ روز در خاک چین باقی بماند تا اجازه خروج به عنوان خودروی کارکرده را دریافت کند.
تسهیل واردات برای شرکتهای دارای نمایندگی رسمی
دادفر با اشاره به اینکه شرکتهای ایرانی فعال در بازار، همگی دارای تاییدیه و نمایندگی رسمی هستند، اظهار داشت: «این قانون گریبانگیر شرکتهایی میشود که با سازنده اصلی کار نمیکنند. برندهای صاحبنام چینی برای جلوگیری از لطمه به اعتبار جهانی خود، پیگیر ارائه خدمات پس از فروش مناسب هستند و این مصوبه فرآیند نظارتی آنها را تقویت میکند.»
اثر ناچیز بر قیمت تمامشده خودروهای وارداتی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره احتمال افزایش قیمتها گفت: «اگرچه مشکلاتی نظیر هزینههای حملونقل و توقف وجوه در کشورهای واسط وجود دارد، اما هزینههای ناشی از این مصوبه جدید تأثیر چشمگیر و جهشی بر قیمت تمامشده خودروها در بازار ایران نخواهد داشت.» وی همچنین بر لزوم تنوعبخشی به مبادی وارداتی و دوری از تمرکز صرف بر بازار چین تأکید کرد.
هشدار درباره تعرفهها و واردات توسط ایرانیان خارج از کشور
دادفر در پایان خاطرنشان کرد که دولت باید در اجرای قانون واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور جدیت بیشتری به خرج دهد. وی همچنین نسبت به افزایش تعرفههای واردات هشدار داد و تأکید کرد که ایجاد «بازار گلخانهای» و محدود کردن رقابت، تنها منجر به افزایش فشارهای روانی و قیمتی بر مصرفکننده نهایی خواهد شد.
منبع: ایسنا
دیدگاه شما؟