بهار گذشته نسخه پیشتولید سدان تویوتا bZ7 که قرار است به عنوان پرچمدار خانواده الکتریکی bZ شناخته شود برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. در آن زمان شرکت هیچ گونه اطلاعات فنی یا جزئی از این محصول جدید ارائه نکرد.
بهار گذشته نسخه پیشتولید سدان تویوتا bZ7 که قرار است به عنوان پرچمدار خانواده الکتریکی bZ شناخته شود برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. در آن زمان شرکت هیچ گونه اطلاعات فنی یا جزئی از این محصول جدید ارائه نکرد. اکنون با تأییدیه رسمی این خودرو در چین و انتشار تصاویر و دادههای تکمیلی از سوی تویوتا مشخصات آن در دسترس قرار گرفته است.
طراحی این سدان طی شش ماه اخیر بدون تغییر باقی مانده است. استفاده از دستگیرههای درب مخفی، آینههای جانبی کلاسیک و نمای جانبی کشیده با خط سقف شیبدار از خصوصیات ظاهری آن است هرچند درپوش صندوق هنوز از شیشه عقب جداست. ابعاد دقیق خودرو اعلام شده که شامل طول 5130 میلیمتر عرض 1965 میلیمتر ارتفاع 1506 میلیمتر و فاصله محوری 3020 میلیمتر است. این خودرو به صورت استاندارد با چرخهای 20 اینچی عرضه میشود.
فضای داخلی خودرو با طراحی مینیمالیستی ارائه شده و شامل یک کلاستر کوچک پشت فرمان و یک نمایشگر بزرگ سیستم چندرسانهای است که بر بستر سیستمعامل Harmony OS شرکت هواوی کار میکند. تمام سامانههای الکترونیکی خودرو توسط هواوی توسعه یافته است. همچنین شرکت شیائومی به عنوان دومین شریک پروژه خودرو را به اکوسیستم اختصاصی Human x Car x Home خود متصل کرده است. این سیستم امکان ارتباط یکپارچه بین خودرو دستگاههای همراه و تجهیزات خانه هوشمند را فراهم میکند. به طور مثال راننده میتواند از طریق تلفن همراه پیش از ورود به خودرو وضعیت تهویه و دما را تنظیم کرده و همزمان فضای منزل را نیز برای حضور آماده کند. سامانه رانندگی خودران این خودرو مجهز به حسگر لیدار در بالای شیشه جلو است که توسط شرکت Momenta توسعه یافته و سطح بالایی از تواناییهای رانندگی خودران را وعده میدهد.
در زمینه قوای محرکه تویوتا با همکاری مهندسان هواوی اقدام به ساخت این بخش کرده است. تنها یک موتور برقی Huawei Drive One روی محور جلو نصب شده و تاکنون نسخه چهارچرخ محرک معرفی نشده است. موتور نسخه پایه توان 282 اسب بخار تولید میکند و با وزن خالص 2105 کیلوگرم این سدان قادر به رسیدن به سرعت نهایی 180 کیلومتر بر ساعت است. باتری مورد استفاده در این خودرو با فناوری لیتیوم آهن فسفات ساخته شده اما ظرفیت و برد حرکتی آن هنوز اعلام نشده است.
تولید این سدان پرچمدار توسط شرکت GAC-Toyota انجام خواهد شد و رونمایی رسمی کامل آن همراه با آغاز فروش در بازار چین پیش از پایان سال جاری میلادی برنامهریزی شده است.
دیدگاه شما؟