خداحافظی با ب‌ام‌و Z4؛ نسخه فاینال ادیشن معرفی شد

.
پنجشنبه - ۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
ب‌ام‌و Z4 نسخه فاینال ادیشن

ب‌ام‌و به‌طور رسمی پایان تولید رودستر Z4 را همراه با معرفی نسخه محدود Final Edition اعلام کرده است. این نسخه ویژه که بر پایه Z4 M40i توسعه یافته، قرار است در شمار بسیار محدود و در بازه فوریه تا آوریل ۲۰۲۶ توسط شرکت مگنا اشتایر در اتریش تولید شود. پس از آن‌که تویوتا نسخه نهایی سوپرا را معرفی کرد، مشخص بود که همکاری مشترک میان Z4 و GR سوپرا رو به پایان است و اکنون ب‌ام‌و با رونمایی از این نسخه، خاتمه این پروژه را قطعی کرده است.

ب‌ام‌و Z4 نسخه Final Edition با رنگ خاص Individual Frozen Black عرضه می‌شود؛ رنگی مات و چشمگیر که همراه با کیت بدنه Shadowline شامل جلوپنجره، قاب آینه‌ها و خروجی‌های اگزوز مشکی براق، حالتی تیره و جذاب به خودرو می‌دهد. سقف پارچه‌ای مشکی Moonlight Black این هماهنگی طراحی را تکمیل می‌کند و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ M نیز تضادی بصری و اسپرت ایجاد می‌کنند.

فضای داخلی این خودرو نیز با جزییات کاملاً متمایز طراحی شده است. دوخت‌های قرمز روی صندلی‌ها، داشبورد و کنسول میانی حس اسپرت و لوکس بودن کابین را تقویت می‌کند. صندلی‌های مشکی ترکیبی از چرم ورناسکا و آلکانتارا هستند و کمربندهای سه‌رنگ M به همراه کف‌پوش‌هایی با نوار قرمز، جلوه‌ای متمایز به فضای داخل بخشیده‌اند. این خودرو به‌صورت استاندارد با پکیج کمک‌راننده و پکیج پریمیوم شامل نمایشگر هدآپ و سیستم صوتی هارمن کاردون عرضه می‌شود.

از نظر فنی، تفاوت چشمگیری نسبت به مدل استاندارد Z4 M40i مشاهده نمی‌شود. رینگ‌های جلو ۱۹ و عقب ۲۰ اینچی مطابق الگوی رایج در خودروهای اسپرت انتخاب شده‌اند. تایرهای جلو با سایز ۲۵۵ و عقب با سایز ۲۸۵ میلی‌متر کمک می‌کنند تا توان ۳۸۲ اسب‌بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری موتور شش‌سیلندر خطی به شکلی مؤثرتر به سطح جاده منتقل شود.

برخلاف بسیاری از مدل‌های امروزی، امکان انتخاب گیربکس شش‌سرعته دستی نیز برای این نسخه وجود دارد. در صورت انتخاب این گیربکس، پکیج هندلینگ Handschalter نیز ارائه می‌شود که شامل فنربندی مخصوص، بست تقویت‌شده میل‌تعادل، نرم‌افزار جدید سیستم فرمان و تنظیمات بهبود‌یافته کنترل کشش است. در نسخه مجهز به گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک، این تغییرات شاسی ارائه نمی‌شود، اما رینگ‌های عقب پهن‌تر همچنان در اختیار خریدار قرار دارد. نسخه اتوماتیک شتاب بهتری ثبت می‌کند و طی ۳.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی‌که نسخه دستی این مسیر را در ۴.۲ ثانیه طی می‌کند.

قیمت نسخه Final Edition در بازار آمریکا ۷۸۶۷۵ دلار اعلام شده که شامل ۱۱۷۵ دلار هزینه تحویل است. با توجه به اینکه قیمت پایه Z4 M40i برابر با ۶۹۵۷۵ دلار است، افزودن امکانات و ویژگی‌های نسخه Final Edition به مدل استاندارد باعث می‌شود اختلاف قیمت چندانی میان این دو نسخه باقی نماند.

با وجود پایان تولید Z4 و GR سوپرا، احتمال ادامه حیات این نام‌ها همچنان وجود دارد. تویوتا در حال بررسی ساخت نسل جدید سوپرا بدون همکاری با ب‌ام‌و است و یکی از مدیران ب‌ام‌و نیز اعلام کرده که امکان طراحی یک خودروی اسپرت جدید بر پایه پلتفرم نیو کلاسه مطرح است. این اظهارات نشان می‌دهد که آینده برای این نام‌های مطرح و محبوب همچنان می‌تواند روشن و امیدوارکننده باشد.

BMW

دیدگاه شما؟