تویوتا نسل نهم پیکاپ مشهور هایلوکس، را بهصورت رسمی معرفی کرده است. هایلوکس جدید در نخستین رونمایی جهانی، با ظاهری کاملاً نو، کابینی بازطراحیشده، شاسی نردبانی ارتقایافته و افزودن نسخهای مجهز به پیشرانهی تمامبرقی همراه شده است. در بخش طراحی بیرونی، هایلوکس جدید با الهام از مفهوم «سایبر سومو» چهرهای متفاوت از گذشته پیدا کرده […]
تویوتا نسل نهم پیکاپ مشهور هایلوکس، را بهصورت رسمی معرفی کرده است. هایلوکس جدید در نخستین رونمایی جهانی، با ظاهری کاملاً نو، کابینی بازطراحیشده، شاسی نردبانی ارتقایافته و افزودن نسخهای مجهز به پیشرانهی تمامبرقی همراه شده است.
در بخش طراحی بیرونی، هایلوکس جدید با الهام از مفهوم «سایبر سومو» چهرهای متفاوت از گذشته پیدا کرده است. برخلاف برخی مدلهای اخیر تویوتا، در این خودرو از طراحی موسوم به «سر چکشی» استفاده نشده و جلوهای مدرنتر و خشنتر ارائه شده است. چراغهای LED باریکتر، جلوپنجرهی مشبک لانهزنبوری همرنگ بدنه، ورودیهای زاویهدار هوا در سپر جلو و محافظ فلزی زیر بدنه از ویژگیهای برجستهی چهرهی خودرو هستند. در نسخهی تمامبرقی، سپر جلو طراحی اختصاصی دارد و جلوپنجره بسته با ورودیهای اصلاحشده، نشانهی تفاوت آن است.
در نمای جانبی، فرم کلی خودرو همچنان یادآور نسل پیشین باقی مانده، زیرا ساختار شیشهها، درها و ستونها از مدل سال ۲۰۱۵ حفظ شدهاند؛ با این حال، گلگیرهای جلو و عقب با خطوط مکعبی و قوس چرخ بازطراحیشده، ظاهر خودرو را جسور و بهروز کردهاند. بخش عقب نیز با چراغهای LED زاویهدار و سپر بازطراحیشدهی دارای پلههای یکپارچه، حالتی پویاتر و مدرنتر از گذشته دارد.
ابعاد کلی خودرو تقریباً مشابه نسل هشتم باقی مانده است؛ طول آن ۵۳۲۰ میلیمتر و فاصلهی بین محورهایش ۳۰۸۵ میلیمتر است. طبق اعلام شرکت، در بازار اروپا و استرالیا فقط نسخهی دو کابین عرضه میشود، اما در کشورهایی مانند تایلند امکان انتخاب مدلهای تککابین و اسمارتکاب وجود دارد.
در فضای داخلی، دگرگونی کامل مشاهده میشود. داشبورد جدید با طراحی جعبهایشکل، نمایشگر چندرسانهای 12.3 اینچی بدون قاب (در مدل پایه ۸ اینچ) و کلاستر تمامدیجیتال بههمان اندازه (در تیپهای پایینتر ۷ اینچ) را در خود جای داده است. دکمههای فیزیکی سیستم تهویه و عملکردهای پایه حفظ شدهاند تا استفاده از آن آسان باشد. فرمان چندکارهی بزرگ برگرفته از لندکروزر، دستهدندهی کوچک، کلید انتخاب حالت رانندگی روی کنسول مرکزی و جایلیوانهای تعبیهشده روی داشبورد از جزئیات تازهی طراحی هستند. تویوتا همچنین مجموعهی سامانههای ایمنی و کمکرانندهی فعال خود را ارتقا داده و سطح ایمنی هایلوکس را همتراز با خودروهای سواری جدیدش قرار داده است.
در زمینهی فنی، تویوتا همچنان سیاست عرضهی گزینههای متنوع را دنبال میکند. برای بازارهای مختلف، مدل دیزلی 2.8 لیتری توربوشارژ در نسخههای معمولی و هیبرید خفیف، و مدل بنزینی 2.7 لیتری ارائه میشود. افزوده شدن تیپ تمامبرقی مهمترین تغییر این نسل است. در هایلوکس برقی، دو موتور الکتریکی با قدرت ترکیبی ۱۹۳ اسب بخار (۱۴۴ کیلووات) نیروی خود را از باتری 59.2 کیلوواتساعتی تأمین میکنند. طبق استاندارد WLTP برد حرکتی آن حدود ۲۴۰ کیلومتر و بر پایهی معیار NEDC بیش از ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده است. تویوتا همچنین وعده داده که تا سال ۲۰۲۸ تیپ هیدروژنی FCEV را نیز عرضه کند.
توان حمل بار در نسخههای دارای موتور احتراقی همچنان ۱۰۰۰ کیلوگرم و توان یدککشی ۳۵۰۰ کیلوگرم است. در مدل برقی این ارقام بهترتیب به ۷۱۵ و ۱۶۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.
از نظر مهندسی، ساختار خودرو همچنان بر پایهی پلتفرم نردبانی IMV ارتقایافته است و برخلاف مدلهایی مانند تاکوما و لندکروزر، از معماری مدرن TNGA‑F بهره نمیبرد. با وجود این، فرمان برقی جدید، پایههای اصلاحشدهی موتور و کابین برای کاهش لرزش، شاسی تقویتشده در بخش جلو جهت افزایش ایمنی در تصادف و تنظیم مجدد سیستم تعلیق باعث بهبود عملکرد کلی خودرو شدهاند. سیستم تعلیق شامل فنرهای مارپیچی مستقل در محور جلو و محور صلب با فنرهای تخت در عقب است. تویوتا در نسخهی استرالیایی، دو نوع تنظیم تعلیق یکی برای حمل بار و یدککشی سنگین و دیگری برای راحتی بیشتر در استفادهی روزمره. ارائه کرده است.
در بخش تواناییهای آفرود، سامانهی چهارچرخ محرک نیمهدائم با نسبتهای سنگین و سبک انتقال نیرو بهصورت استاندارد وجود دارد و برای نخستین بار دیفرانسیل قفلشوندهی عقب به شکل استاندارد ارائه شده است. افزون بر این، حالت انتخاب زمین (Multi‑Terrain Select) توانایی خودرو در عبور از مسیرهای دشوار را بهبود میبخشد.
تولید هایلوکس نسل نهم همچنان در کارخانههای تایلند انجام میشود و عرضه از همان کشور آغاز شده است. قیمت نسخهی دیزلی در بازار تایلند بین ۲۳٬۷۰۰ تا ۴۲٬۲۰۰ دلار و مدل تمامبرقی از ۴۶٬۱۰۰ دلار شروع میشود که گرانترین گونهی این مجموعه به شمار میرود.
برنامهی عرضهی جهانی هایلوکس جدید از دسامبر ۲۰۲۵ در اروپا و استرالیا آغاز میشود، سپس در سال ۲۰۲۶ به سایر کشورهای آسیایی میرسد و نهایتاً در نیمهی همان سال در ژاپن به فروش خواهد رسید. جزئیات مربوط به مشخصات فنی دقیق و قیمت تمامشده برای هر بازار در آینده توسط تویوتا اعلام خواهد شد.


































دیدگاه شما؟