هوندا سیویک تایپ R نسل جدید با بهره گیری از یک موتور 4 سیلندر 2000 سی سی توربو که در جلوی ماشین تعبیه شده و قدرت 325 اسب بخاری و گشتاور 425 نیوتن متری را انحصارا به چرخ های جلو منتقل می کند، رکوردهای بزرگی را در دنیای رانندگی حرفه ای به ثبت برساند.
از آنجایی که سیویک تایپ R از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک بیبهره است، در شتاب اولیه از رقبا کندتر است. شتاب رسمی این خودرو در مدل 2024 ، 5 و 4 دهم ثانیه اعلام شده است.
برخلاف دیگر رقبا، سیویک تایپ R فقط با یک گیربکس شش سرعتهی دستی تولید میشود. این یعنی تعویض دندهها بهاندازهٔ گیربکسهای دوکلاچهی رقبا سریع نیست ولی تایپ R روی درگیری و لذت رانندگی تمرکز دارد یعنی همان چیزی که همیشه بوده است.
سیویک تایپ R بر درگیری و لذت رانندگی تمرکز دارد یعنی همان چیزی که همیشه بوده است.در واقع این خودرو، همواره نمادی از تعهد هوندا به تولید خودروهایی با روحیه ورزشی و کارایی بالا است.
کولاک در جهنم سبز
اما این نینجای ژاپنی فاتح خودروهای دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگ رینگ معروف به جهنم سبز است. این نام به دلیل ترکیب چالشهای فنی مسیر با طبیعت سرسبز اطراف ایجاد شد.
بیاید نگاهی دقیق تر به این پیست معروف بیاندازیم. نوربرگ رینگ بهعنوان یکی از پیچیدهترین پیستهای دنیا شناخته میشود، به خصوص Nordschleife (حلقه شمالی). این بخش دارای ۷۳ پیچ بوده که برخی از آنها پیچ های شدید و طولانی دارند. ضمن اینکه در قسمت های مختلف این پیست، ارتفاع از سطح دریا نیز تغییر کرده و بین ۲۳۰ تا ۶۴۰ متر متغیر است.
نوربرگ رینگ یکی از مراکز مهم آزمایش خودروهای اسپرت در جهان است. شرکتهایی مانند پورشه، فراری، مرسدس و تسلا از این پیست برای سنجش عملکرد خودروهای خود استفاده میکنند. برتری در این پیست حاصل ترکیب صحیحی از قوای فنی،هنلدینگ و مهارت های رانندگی است.
رقبا
بر اساس تقسیم بندی وب سایت معتبر فست لپس داتکام، سیویک تایپ R توانست این پیست را در مدت زمان 7 دقیقه و 39 ثانیه و 69 صدم ثانیه به پایان برسد تا عنوان قهرمان دیفرانسیل جلو خودروهای حاضر در این مسیر پر چالش را بنام خود ثبت کند.
نکته حائز توجه این است که عملکرد این خودرو از سوپر ماشین هایی مانند لامبورگینی مورسیه لوگو 640، مک لارن مرسدس SLR، کوروت ZL1 ، پاگانی زوندا C125، آئودی R8 v10، آستون مارتین ونتیج و مدل های مختلفی از پورشه شامل انواع سری های 911 ، کایمن 4، کررا S بهتر بوده است.
با نگاهی دقیق تر به خودروهای مذکور و مشخصات آنها متوجه میشویم که تمامی این خودروها حجم موتور بالاتر،توربوی بیشتر، اسب بخار بیشتر، محور محرک عقب (لامبورگینی مورسیه لوگو سیستم 4 چرخ محرک) و صد البته قیمت بالاتری دارند.
تنها خودروهای دیفرانسیل جلو که در تعقیب هوندا سیویک تایپ R قرار دارد، نسخهی 50 سالگی فولکس واگن گلف است که با مدت زمان 7 دقیقه و 41 ثانیه و 27 صدم ثانیه 8 پله پایینتر در تعقیب این نینجای ژاپنی است.
رقبای داخل بازار ایران
با شروع فصل جدید واردات، خودرو های متنوعی راه خود را به بازار کشور باز کرده است. اتومبیل هایی با آپشن های رفاهی مختلف و پرفورمنس های اثبات نشده.
شنیده شدن برخی اعداد و ارقام در باره قدرت موتور در حدود 500 اسب بخاری از سوی کمپانی های گمنام چینی بنظر غیرقابل باور می رسد. حال بماند که برای این وارداتی های خوش بر و رو آمار و نتایج رسمی از تست های معبر بین المللی نیز ثبت نشده است.
در حالت کلی تعداد خودروهای با شتاب صفر تا صد حدود 5 ثانیه به کمتر از انگشتان یک دست می رسد اما با اینحال این خودروها فقط در مسیرهای مستقیم یا تستهای درگ می توانند سریعتر از هوندا سیویک تایپ R ظاهر شوند.
در میان رقبای اسم و رسم دار در بازار داخلی که در تست های قابل اعتماد حاضر بوده اند، تنها شامل پورشه 718 S و کررا S میشوند که هم اکنون در نسخه های کارکرده با مدل 2013 و 2017 چند ده میلیارد تومن قیمت میخورد.
پس اگر پشت فرمان سیویک تایپ R نشسته اید از منظره آینه جانبی با این نوشته روبه رو خواهید شد: خودروها از آنچه که در آینه مشاهده می کنید دورتر هستند.






















دیدگاه شما؟