رغم مزایای زیستمحیطی و گسترش جهانی، استقبال از موتورسیکلت برقی در ایران به دلیل قیمت بالا، ضعف زیرساخت شارژ و محدودیت برد پایین است؛ در حالی که اکثر کاربران نیازمند راهکاری اقتصادی برای کسب درآمد هستند.
با وجود اینکه امروز استفاده از موتورسیکلتهای برقی در اکثر نقاط جهان در حال فراگیر شدن است موتور سیکلتهای برقی به صورت کلی، هم آلودگی صوتی ایجاد نمیکنند و هم آلودگی زیست محیطی ندارند و این در حالی است که بسیاری از قطعات و سیستمهای حرکتی موجود در موتورسیکتهای معمولی مانند کلاج، تسمه تایم، گیربکس، شمع، فیلتر هوا و روغن موتور از سیستم این موتورسیکلت های(برقی) حذف شده و بیشتر اتکای آن بر روی قطعه اصلی یعنی باتری و الکترو موتور است.
اما در کشور ما، آنگونه که باید استفاده از این وسایل نقلیه مورد استقبال قرار نگرفته و برخی دلایل متعددی را به این مسئله نسبت میدهند.
برای مثال وسعت کلان شهری مانند تهران و شیب توپوگرافی این شهر یکی از دلایلی است که باعث شده، نگرانی درباره عدم توانایی در حرکت و خاموش شدن آنها در حین پیمایش مطرح شود؛ چراکه در برخی نقاط و محلهها که از شیب کوهستانی بالایی برخوردار است میزان مصرف برق به نسبت چند برابر افزایش پیدا میکند و یک نااطمینانی برای کاربران به همراه دارد.
در طرف دیگر، هزینه و قیمت نهایی این محصول نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی، بیشتر است در حالی که در موتورسیکلتهای بنزینی، دغدغههای محدودیت پیمایش وجود ندارد.
در رابطه با علت این موضوع، بهمن ضیاءمقدم – دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران – در گفتوگو با ایسنا، گفت: در رابطه با موتورسیکلتهای برقی، سالهاست که بحث تولید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی مطرح است و تولیدکنندگان آمادگی خود را برای تولید و عرضه موتورسیکلتهای برقی اعلام کردهاند؛ ولی به دلیل عدم حمایت و ایجاد زیر ساختهای لازم، متقاضی موتورسیکلت برقی وجود ندارد و از مشکلات و چالشهای که در این زمینه وجود دارد و باعث شده تا این طیف از موتورسیکلتها نتوانند در جامعه مورد استقبال و استفاده قرار گیرند، قیمت محصول، محدودیتهای اینگونه موتورسیکلتها و نوع کاربری موتورسیکلت در کشور است که بالای ۹۰ درصد از مردم به عنوان منبع کسب درآمد از موتورسیکلت استفاده میکنند و ترجیح آنها استفاده از موتورسیکلتهایی است که اقتصادیتر بوده و توانایی لازم برای جابهجایی افراد و کالا (بار) را داشته و از محدودیت در پیمایش برخوردار نباشند.
موتورسیکلتهای الکتریکی محدودیت در توان و پیمایش دارند!
وی افزود: این در حالی است که در موتورسیکلتهای برقی، محدودیت در پیمایش وجود دارد و اگر قرار باشد پاسخگوی کاربری غالب در کشور باشد، باید از باتریهای بالای ۳۰۰۰ وات استفاده شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای لازم باشد، اما در حال حاضر حداکثر پیمایشی که موتورسیکلتهای برقی میتوانند انجام دهند کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است؛ در حالی که موتورسیکلتهای بنزینی که برای کار استفاده میشوند؛ مانند پیکهای موتوری در طول روز بیشتر از ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلومتر پیمایش دارند.
بالای ۹۰ درصد از مردم به عنوان منبع کسب درآمد از موتورسیکلت استفاده میکنند و ترجیح آنها استفاده از موتورسیکلتهایی است که اقتصادیتر بوده و توانایی لازم برای جابهجایی افراد و کالا (بار) را داشته باشند و از محدودیت در پیمایش برخوردار نباشند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تصریح کرد: مورد دیگر به قیمت تمام شده محصول باز میگردد. برای مثال در موتورسیکلتهای برقی با توان ۳۰۰۰ وات و بالاتر، حداقل قیمت بازار ۲۰۰ میلیون تومان است که حدود نیمی از قیمت آن هزینه باتری اینگونه موتورسیکلتهاست که پس از حدود ۳ سال باید تعویض شود.
ضیاء مقدم گفت: با این حال، اخیرا برنامههایی از سوی برخی از ارگانها و سازمانها در دست تهیه و اجراست تا مالکیت باتری از مالک وسیله سلب شود و دولت یا پیمانکار، باتری را تامین کند و مکانها و ایستگاههایی برای تعویض باتریهایی که شارژ آن تمام شده با باتری شارژ شده ایجاد شود که در این شرایط قیمت باتری از بهای تمام شده کسر میشود. در صورت تحقق این برنامه، سیستم تعویض و شارژ باتری در سطح مناطق جایگذاری میشود و خریدار دیگر، مالک باتری نخواهد بود؛ اما اجرای این برنامه مستلزم آن است که کارگروهی متشکل از نماینده تولیدکنندگان و سایر ارگانها و سازمانهای ذیربط تشکیل تا نسبت به بررسی ابعاد، توان و نوع باتری موتورسیکلتها که با یکدیگر مشابه باشند تصمیم گیری کنند.
توان تولید باتری موتورسیکلت برقی در کشور وجود دارد
وی اظهار کرد: در حال حاضر باتریهای نوع لید اسید در داخل کشور تولید میشوند، اما بهطور کلی هنوز زیرساخت لازم برای استفاده گسترده از موتورسیکلتهای برقی فراهم نشده است. با این وجود، مشکلی در زمینه تولید باتری برای موتورسیکلتهای برقی وجود ندارد و بهجز باتریهای لیتیومی – که فناوری آنها دائماً در حال تغییر است – توان داخلی برای تولید سایر انواع باتریها وجود دارد.
ضیاء مقدم در پایان تأکید کرد: تحقق گسترش موتورسیکلتهای برقی نیازمند حمایتهای جدی دولت است؛ در غیر این صورت، بدون اجرای طرحهای مربوط به توزیع باتری و تعیین تکلیف مالکیت دولتی باتریها، نمیتوان انتظار استقبال گسترده از این وسایل نقلیه را در جامعه داشت.
منبع:ایسنا
دیدگاه شما؟