محمدصادق حاتمی» مدیر ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرد که با ادامه روند فعلی، تا پایان برنامه هفتم توسعه (سال ۱۴۰۸) تعداد خودروهای فرسوده کشور از مرز ۸ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد. این آمار نگرانکننده، زنگ خطر تازهای برای افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت و ناترازی بنزین در کشور به صدا درآورده است. حاتمی […]
محمدصادق حاتمی» مدیر ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرد که با ادامه روند فعلی، تا پایان برنامه هفتم توسعه (سال ۱۴۰۸) تعداد خودروهای فرسوده کشور از مرز ۸ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد. این آمار نگرانکننده، زنگ خطر تازهای برای افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت و ناترازی بنزین در کشور به صدا درآورده است.
حاتمی گفت: در حال حاضر حدود ۴۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که بیش از نیمی از آنها در مرز فرسودگی قرار دارند. او افزود: از سال ۱۳۴۵ تا پایان ۱۴۰۳، حدود ۲۵.۷ میلیون خودرو در کشور تولید شده اما تنها ۲.۵ میلیون از آنها از رده خارج شدهاند و اکنون بیش از ۲۳ میلیون خودرو همچنان در حال تردد هستند.
به گفته او، حدود دو میلیون خودروی سواری و ۶۰۰ هزار وانت بالای ۲۰ سال کارکرد دارند و اگر خودروهای با بیش از ۱۶ سال عمر را نیز در نظر بگیریم، نزدیک به ۸ میلیون خودروی آلاینده و پرمصرف در کشور وجود دارد.
حاتمی تاکید کرد که اگر روند اسقاط و نوسازی کند بماند، تا سال ۱۴۰۸ حدود ۵.۲ میلیون خودروی دیگر به این آمار افزوده میشود و کشور با بحرانی جدی در بخش حملونقل و مصرف سوخت مواجه خواهد شد.
برنامه نوسازی در برنامه هفتم توسعه
بر اساس اهداف تعیینشده در برنامه هفتم توسعه، قرار است سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود. با تحقق کامل این برنامه، تا پایان سال ۱۴۰۸ حدود ۲.۵ میلیون خودرو از چرخه حملونقل حذف میشود؛ اما همچنان بیش از ۵ میلیون خودروی فرسوده در جادهها باقی خواهد ماند.
۹۱ درصد از اتوبوسهای کشور فرسودهاند
مدیر نوسازی ناوگان ایدرو با اشاره به وضعیت ناوگان عمومی گفت: از ۶۶ هزار اتوبوس فعال کشور، حدود ۵۹ هزار دستگاه فرسوده هستند؛ به عبارتی ۹۱ درصد از اتوبوسهای در حال تردد نیازمند جایگزینیاند. در همین راستا طرح جایگزینی ۱۵۷۸ دستگاه اتوبوس برونشهری با تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی در دست اجراست.
چالشها و مشوقهای اسقاط
حاتمی توضیح داد که افزایش مداوم قیمت خودرو، توان خرید مالکان خودروهای فرسوده را کاهش داده و جذابیت جایگزینی خودرو جدید را از بین برده است. او افزود: برای حمایت از نوسازی، تسهیلاتی تا سقف ۱.۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۰ تا ۴ درصد در نظر گرفته شده است.
در طرح جدید، به ازای هر خودروی فرسوده (بهویژه تاکسیها) چهار گواهی اسقاط با ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیون تومان به مالکان تعلق میگیرد.
حرکت بهسوی ناوگان برقی
حاتمی در پایان از برنامه نوسازی ۹۶ هزار دستگاه تاکسی و موتورسیکلت در کلانشهرها خبر داد و گفت: حدود ۴ هزار تاکسی برقی برای شهر تهران پیشبینی شده و تاکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر برای مشارکت در این طرح ثبتنام کردهاند. همچنین اصفهان با ۳۶۱ متقاضی خودرو برقی در میان کلانشهرها پیشرو است و توسعه ایستگاههای شارژ نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته او، نوسازی ناوگان فرسوده علاوه بر کاهش آلودگی و مصرف سوخت، نقش مهمی در افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و بهبود کیفیت زندگی شهری دارد و نیازمند حمایت همهجانبه دولت، خودروسازان و واردکنندگان است.
منبع : ایسنا
دیدگاه شما؟