با سرمایه‌گذاری مشترک نیسان و دانگ‌فنگ

نیسان صادرات مدل برقی N7 را به بازارهای جدید کلید می‌زند

.
سه شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۵:۳۴ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
N7

نیسان بار دیگر نشان داد توانایی ارائه خودرویی برقی و رقابتی را حفظ کرده است. سدان میان‌سایز برقی N7 که ویژه بازار چین توسعه یافته، نمودی روشن از این توانمندی است؛ خودرویی خوش‌قیمت، با طراحی مدرن و گیرای ظاهری که موفق شده نظر خریداران را به خود جلب کند و فروش قابل توجهی را رقم بزند. موفقیت این خودرو به حدی بوده که شرکت نیسان اکنون تصمیم گرفته درهای صادرات را به روی N7 بگشاید و آن را به بازارهایی خارج از چین نیز عرضه کند، هرچند ایالات متحده در فهرست این بازارها قرار ندارد.

نیسان بار دیگر نشان داد توانایی ارائه خودرویی برقی و رقابتی را حفظ کرده است. سدان میان‌سایز برقی N7 که ویژه بازار چین توسعه یافته، نمودی روشن از این توانمندی است؛ خودرویی خوش‌قیمت، با طراحی مدرن و گیرای ظاهری که موفق شده نظر خریداران را به خود جلب کند و فروش قابل توجهی را رقم بزند. موفقیت این خودرو به حدی بوده که شرکت نیسان اکنون تصمیم گرفته درهای صادرات را به روی N7 بگشاید و آن را به بازارهایی خارج از چین نیز عرضه کند، هرچند ایالات متحده در فهرست این بازارها قرار ندارد.

N7

در واپسین روزهای ماه ژوئن، شرکت دانگ‌فنگ، شریک چینی نیسان، و شرکت سرمایه‌گذاری نیسان چین توافق کردند تا با مشارکتی جدید، شرکتی تازه‌تأسیس و با هدف صادرات خودرو بنیان بگذارند. سرمایه ثبت‌شده این مجموعه یک میلیارد یوان تعیین شده است که سهم ۶۰ درصدی نیسان در آن، بر نقش پررنگ این برند ژاپنی دلالت دارد و دانگ‌فنگ نیز ۴۰ درصد باقی را بر عهده گرفته است.

هرچند نیسان تاکنون نام کشورهایی که مقصد صادراتی خواهند بود را رسماً اعلام نکرده، اما گزارش منتشرشده از سوی رسانه‌های چین حاکی است که این خودروساز قصد دارد از سال آینده، سدان برقی N7 و نیز برخی دیگر از مدل‌های برقی تولید چین خود را راهی مناطقی چون جنوب‌شرقی آسیا و خاورمیانه سازد. با توجه به روند رو به رشد تقاضای جهانی برای خودروهای برقی چینی، احتمال گسترش صادرات N7 به بازارهایی چون اروپا یا استرالیا نیز وجود دارد؛ چراکه علاقه به خودروهای برقی در این سرزمین‌ها همچنان بالا است.

در حال حاضر، اسامی مدل‌های دیگری برای صادرات تایید نشده است؛ اما زمزمه‌هایی پیرامون صادرات مدل برقی‌شده نیسان Z9 و همچنین پیکاپ فرانتیر پرو با قوای محرکه پلاگین هیبرید به گوش می‌رسد.

N7

شایان ذکر است این فرایند محدود به ارسال نسخه فعلی خودرو نخواهد بود. نیسان ناگزیر است برخی اجزای نرم‌افزاری این مدل را بازنگری کند؛ زیرا بخش قابل توجهی از سامانه‌های رایانه‌ای N7 به فناوری هوش مصنوعی چینی متکی است که در کشورهای متعدد با محدودیت قانونی یا فنی روبه‌روست. از همین رو، نیسان به دنبال توسعه بسته نرم‌افزاری ویژه بازارهای جهانی برآمده و برای تحقق آن، به سرمایه‌گذاری در شرکت IAT Automobile Technology که یکی از توسعه‌دهندگان محلی نرم‌افزار است، روی آورده است.

نیسان N7 بر پایه پلتفرم دانگ‌فنگ eπ 007 عرضه می‌شود و همین بهره‌گیری از پلتفرم موجود سبب شده تا صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های تحقیق و توسعه صورت پذیرد؛ موضوعی که رسیدن به بازار را شتاب می‌بخشد. گرچه این خودرو به صورت کامل یک محصول انحصاری نیسان نیست، اما بعید به نظر می‌رسد خریداران بین‌المللی از این موضوع اطلاع یابند یا اهمیت چندانی به آن بدهند.

نیسان تنها خودروسازی نیست که چنین راهی را برگزیده است؛ برای نمونه مزدا مدل EZ-6 را با پلتفرمی مشترک با چانگان نوو  A07 و دیپال  L07 به بازار عرضه کرده و این خودرو در اروپا با نام 6e شناخته می‌شود، راهبردی که اثربخشی بالای خود را طی سال‌های اخیر نشان داده است.

دیدگاه شما؟