با آغاز فصل سرد و اوجگیری دوباره آلودگی هوا، موضوع خودروهای فرسوده و بیکیفیت دوباره به صدر دغدغههای زیستمحیطی کشور بازگشته است. طبق گزارش جدید خبرگزاری مهر، از مجموع ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه در حال تردد در کشور، بیش از ۲۲ میلیون دستگاه فرسوده هستند؛ آماری که نشان میدهد تقریباً نیمی […]
با آغاز فصل سرد و اوجگیری دوباره آلودگی هوا، موضوع خودروهای فرسوده و بیکیفیت دوباره به صدر دغدغههای زیستمحیطی کشور بازگشته است. طبق گزارش جدید خبرگزاری مهر، از مجموع ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه در حال تردد در کشور، بیش از ۲۲ میلیون دستگاه فرسوده هستند؛ آماری که نشان میدهد تقریباً نیمی از ناوگان حملونقل ایران نیاز فوری به نوسازی دارد.
بر اساس این آمار، خودروهای فرسوده شامل موارد زیر میشوند:
۷,۵۵۲,۷۳۰ دستگاه خودروی سواری
۱۱,۳۹۵,۲۳۸ دستگاه موتورسیکلت
۲,۰۶۸,۵۷۱ وانت
۳۸۵,۰۶۵ تاکسی
۵۹,۷۶۲ اتوبوس
۹۷,۴۵۷ مینیبوس
۲۱۴,۴۲۱ کامیون
۲۵,۹۴۳ کامیونت
۵۳,۷۳۲ کشنده و تریلر
۱۲۳,۷۷۲ خودروی کار
۸۳,۸۶۸ وسیله نقلیه از سایر انواع
کارشناسان معتقدند بخش حملونقل با سهم بیش از ۷۰ درصد از آلایندگی کل کشور، اصلیترین منبع آلودگی هوا در ایران است. همچنین تخمین زده میشود که خروج خودروهای فرسوده میتواند تا ۶۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین را کاهش دهد.
در حال حاضر، مصرف بنزین کشور به حدود ۱۳۴ میلیون لیتر در روز رسیده در حالی که ظرفیت تولید داخلی تنها ۱۲۰ میلیون لیتر است. همین ناترازی موجب شده دولت برای جبران کمبود، بنزین با اکتان پایینتر (۸۷) تولید کند؛ سوختی که خود به تشدید آلودگی دامن میزند.
با وجود هشدارهای متعدد کارشناسان، فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده به کندی پیش میرود و انحصار بازار خودرو در دست خودروسازان داخلی نیز مانع رقابت و ارتقای استانداردها شده است.
به گفته کارشناسان، تنها راه کاهش مصرف سوخت و آلودگی، سرمایهگذاری در تولید خودروهای استاندارد و خروج فوری خودروهای فرسوده از چرخه تردد است.
دیدگاه شما؟