با ون تجاری هیوندای H350 محصول مدرن سروش موتور آشنا شوید

.
دوشنبه - ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱:۱۴ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا

شرکت سروش موتور به عنوان نماینده رسمی بخش خودروهای تجاری هیوندای (HCV)، عرضه هیوندای H350 را در کشور آغاز کرده است. این ون که به‌طور مستقیم برای رقابت با محصولات مطرح اروپایی طراحی شده، قرار است استانداردهای جدیدی از بهره‌وری، ایمنی و فناوری را در بازار حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری ایران معرفی کند.  پیشرانه اروپایی […]

شرکت سروش موتور به عنوان نماینده رسمی بخش خودروهای تجاری هیوندای (HCV)، عرضه هیوندای H350 را در کشور آغاز کرده است. این ون که به‌طور مستقیم برای رقابت با محصولات مطرح اروپایی طراحی شده، قرار است استانداردهای جدیدی از بهره‌وری، ایمنی و فناوری را در بازار حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری ایران معرفی کند.

 پیشرانه اروپایی با فناوری مدرن دیزل

هیوندای H350 سروش موتور مجهز به موتور دیزلی چهارزمانه خطی ۴ سیلندر با حجم ۲۴۹۷ سی‌سی بوده و از توربوشارژر و اینترکولر برای افزایش بازده و توان بهره می‌برد. حداکثر توان خروجی آن ۱۷۰ اسب‌بخار در ۳۳۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور آن 422 نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه است. سیستم کلاچ تک‌صفحه‌ای بدون آزبست و گیربکس دستی شش‌ سرعته انتقال نیرو را به چرخ‌های عقب انجام می‌دهد. سیستم ترمز شامل ترمزهای دیسکی در جلو و عقب با ترمز پارک دیسکی روی چرخ‌های عقب بوده و به سیستم‌های ABS و EBD مجهز است. فرمان خودرو هیدرولیک با دو مدار مستقل است.

ابعاد کلی خودرو شامل طول ۶۱۹۵ میلی‌متر، عرض ۲۰۳۸ میلی‌متر و ارتفاع ۲۶۷۳ میلی‌متر است، در حالی‌که فاصله بین محورهای جلو و عقب ۳۶۷۰ میلی‌متر، فاصله بین چرخ‌های جلو ۱۷۱۸ میلی‌متر و عقب ۱۷۱۰ میلی‌متر می‌باشد. کمترین ارتفاع از سطح زمین 0.584 متر است. حداکثر سرعت خودرو ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت بوده و توانایی عبور از شیب‌های تند را داراست. وزن مجاز خودرو بر روی محور جلو ۱۸۵۰ کیلوگرم و روی محور عقب ۲۴۳۰ کیلوگرم است. مخزن سوخت ۷۵ لیتری ظرفیت مناسبی برای سفرهای طولانی فراهم می‌کند. این ون در نسخه‌های ۹+۱، ۱۳+۱ و ۱۹+۱ نفره عرضه شده و شعاع گردش آن ۶۴۲۵ متر است.

یکی از برگ‌های برنده این ون، انطباق آن با استاندارد آلایندگی یورو ۶ است؛ سطحی که برای خودروهای تجاری در ایران کم‌سابقه محسوب می‌شود. رعایت این استاندارد نیازمند سامانه‌هایی چون کاتالیست انتخابی کاهنده (SCR) و استفاده از مایع ادبلو (AdBlue) است؛ فناوری‌هایی که مصرف سوخت پاک‌تر و آلایندگی بسیار کمتر به همراه دارند، هرچند نگهداری صحیح آن‌ها مستلزم آموزش و تأمین زیرساخت مناسب است.

 ساختار شاسی و سیستم ایمنی؛ دوام در کنار کنترل

هیوندای H350 بر پایه یک شاسی نردبانی فولادی ساخته شده که مقاومت بالا در برابر پیچش و تحمل بار زیاد را تضمین می‌کند. در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون استرات مستقل و در محور عقب از فنرهای شمشی پارابولیک استفاده شده است تا تعادل میان راحتی، پایداری و ظرفیت بار حفظ شود.

ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ همراه با فناوری‌های ABS و EBD، عملکرد ایمن‌تری در شرایط متنوع جاده‌ای ارائه می‌دهند. احتمال حضور سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) نیز با توجه به ماهیت اروپایی خودرو بسیار زیاد است. این مجموعه ایمنی، در کنار حداکثر سرعت ۱۵۶ کیلومتر در ساعت، H350 را برای خدمات بین‌شهری نیز کاملاً مناسب می‌کند.

 طراحی و فضای داخلی؛ ترکیب کاربرد و راحتی

هیوندای H350 نتیجه سرمایه‌گذاری گسترده هیوندای برای ورود به بازار رقابتی ون‌های اروپا است و بر همین اساس طراحی آن کاملاً کاربرمحور انجام شده است.

نام H350 به وزن ناخالص مجاز ۳.۵ تن اشاره دارد. بسته به نسخه، فضای بار از حدود ۱۰.۵ تا ۱۲.۹ متر مکعب متغیر است که ظرفیت مناسبی برای مصارف تجاری سبک تا نیمه‌سنگین فراهم می‌کند.

طراحی خارجی ساده اما مدرن است. جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگ، چراغ‌های بزرگ و سپرهای پلاستیکی مقاوم، ترکیبی از زیبایی، دوام و صرفه‌جویی در هزینه نگهداری را ایجاد کرده است. در سوی دیگر، کابین این خودرو با چیدمان ارگونومیک، صندلی‌های راحت و فضاهای متعدد برای نگهداری وسایل طراحی شده تا ساعات طولانی رانندگی برای کاربران آسان‌تر باشد. استفاده از متریال مقاوم و کیفیت مونتاژ بالا، حس خودروهای سواری هیوندای را به این ون منتقل کرده است.

جایگاه در بازار ایران

انتخاب هیوندای H350 توسط سروش موتور را باید حرکتی جسورانه در بازاری دانست که دو قطب متفاوت دارد: محصولات گران‌قیمت اروپایی و مدل‌های اقتصادی چینی. هیوندای با عرضه این ون تلاش می‌کند جایگاهی میان‌رده با ارزش بالا ایجاد کند؛ یعنی خودرویی که از رقبای اروپایی ارزان‌تر اما از ون‌های چینی بسیار باکیفیت‌تر و کارآمدتر باشد.

مرسدس‌بنز اسپرینتر مهم‌ترین رقیب H350 محسوب می‌شود، در حالی‌که در بخش اقتصادی، برندهایی مانند فوتون، آمیکو و جک با قیمت‌های پایین‌تر سهم زیادی از بازار دارند. در چنین فضایی، H350 باید با قدرت فنی، طراحی بهتر و خدمات پس از فروش قابل‌اعتماد جایگاهی برای خود بسازد.

دیدگاه شما؟