فولکس‌واگن استفاده از تمام توان خودرو را مشروط به پرداخت اشتراک کرد

.
دوشنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۶:۰۶ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فولکس واگن

فولکس‌واگن در اقدامی جدید از برخی مشتریان خودروهای برقی‌اش می‌خواهد برای دستیابی کامل به تمام توان فنی خودرو، مبلغی را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنند.

فولکس‌واگن در اقدامی جدید از برخی مشتریان خودروهای برقی‌اش می‌خواهد برای دستیابی کامل به تمام توان فنی خودرو، مبلغی را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنند.

این سیاست جدید فعلاً بر دو مدل پرفروش ID.3 Pro و ID.3 Pro S متمرکز است. هنگام خرید این خودروها، موتور به طور پیش‌فرض قدرتی معادل ۲۰۱ اسب بخار، یعنی ۱۵۰ کیلووات، ارائه می‌دهد. اما حقیقت اینجاست که موتور الکتریکی آن به‌مراتب توانمندتر است و تنها یک محدودیت نرم‌افزاری باعث شده خودرو در حالت اولیه با این توان عرضه شود.

اکنون فولکس‌واگن از طریق فروشگاه دیجیتال خود «ارتقاء عملکردی» ویژه‌ای را ارائه می‌کند که به‌صورت بی‌سیم و بدون نیاز به مراجعه حضوری، روی خودرو نصب می‌شود و قدرت موتور را به ۲۲۸ اسب بخار (۱۷۰ کیلووات) افزایش می‌دهد. این ارتقاء یعنی ۲۷ اسب بخار اضافه در کنار جهشی در گشتاور از ۲۶۵ به ۳۱۰ نیوتون‌متر؛ نتیجه، شتاب بالاتر و تجربه رانندگی پرهیجان‌تر است.

در بازار بریتانیا، مشتریان پس از یک ماه استفاده رایگان می‌توانند با پرداخت 19.35 یورو در ماه از این قابلیت بهره ببرند. گزینه اشتراک سالانه با هزینه ۱۹۳ یورو عرضه می‌شود و اگر کسی بخواهد این ویژگی را برای همیشه فعال کند، باید ۷۶۱ یورو یکجا بپردازد. نکته جالب اینجاست که ارتقاء دائمی به خودروی شما و شماره شناسایی آن (VIN) متصل می‌شود و در صورت فروش، به مالک بعدی منتقل خواهد شد.

فولکس‌واگن از این استراتژی با رجوع به تاریخ صنعت خودرو دفاع می‌کند: سال‌هاست که یک موتور واحد با قدرت‌های متفاوت، در قالب نسخه‌های گران‌تر یا تریم‌های بالاتر عرضه می‌شود و مشتری از همان ابتدا باید برای دسترسی به قدرت بالاتر هزینه بیشتری بپردازد. حالا خریدار می‌تواند این تصمیم را به آینده موکول کند. شاید برای یک سفر طولانی، روزی پرسرعت در پیست یا زمانی که بودجه‌اش اجازه دهد، این ارتقاء را فعال کند. به گفته شرکت، این افزایش توان هیچ اثری بر برد حرکتی خودرو ندارد و چون خودرو در کارخانه با امکان دستیابی به این قدرت ثبت شده است.

فولکس واگن

البته فولکس‌واگن تنها وارد این سیاست عجیب نشده است. در سال‌های اخیر، ایده «قابلیت به درخواست» یا آزادسازی امکانات از پیش نصب‌شده، در ازای پرداخت، میان خودروسازان رواج یافته است. برای مثال، ب‌ام‌و مدتی سرویس اشتراکی برای گرم‌کن صندلی‌ها و فرمان ارائه کرد که واکنش‌های تند و انتقادهای گسترده‌ای به دنبال داشت.

این روند تازه پرسش‌های مهمی درباره مفهوم مالکیت خودرو ایجاد کرده است: آیا وقتی خودرویی می‌خرید، واقعاً مالک همه امکاناتش هستید یا تنها حق استفاده از بخشی از آن را در اختیار دارید؟ و اگر روزی راننده‌ای بتواند قفل نرم‌افزاری را بدون پرداخت باز کند، واکنش خودروساز چه خواهد بود؟ شاید این مورد آخر، جرقه داستانی تازه در آینده صنعت خودرو باشد.

دیدگاه شما؟