کاهش ۱۷ درصدی تقاضا در نهمین قرعه‌کشی ایران‌خودرو

.
یکشنبه - ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
قرعه کشی ایران‌خودرو

قرعه‌کشی نهمین مرحله از طرح فروش محصولات ایران‌خودرو در سه بخش «عادی»، «جوانی جمعیت» و «خودروهای فرسوده» روز گذشته با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار شد. در این دوره، تعداد کل متقاضیان به چهار میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر رسید؛ در حالی‌که در مرحله پیشین پنج میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۳۴ نفر […]

قرعه‌کشی نهمین مرحله از طرح فروش محصولات ایران‌خودرو در سه بخش «عادی»، «جوانی جمعیت» و «خودروهای فرسوده» روز گذشته با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار شد. در این دوره، تعداد کل متقاضیان به چهار میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر رسید؛ در حالی‌که در مرحله پیشین پنج میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۳۴ نفر نام‌نویسی کرده بودند. این آمار از کاهش بیش از ۱۷ درصدی میزان تقاضا در تازه‌ترین طرح فروش بزرگ‌ترین خودروساز کشور حکایت دارد.

در این دوره نیز ایران‌خودرو همانند گذشته شرط افتتاح حساب وکالتی و مسدودسازی وجه را حفظ کرده است؛ سیاستی که پیش‌تر از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای غیرواقعی در بازار خودرو معرفی شده بود. با این حال، به‌نظر می‌رسد کاهش تعداد متقاضیان این بار بیش از هر چیز تحت تأثیر افزایش میانگین شش‌درصدی قیمت محصولات این شرکت قرار گرفته باشد.

طبق جزئیات منتشرشده از سوی ایران‌خودرو، چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۷۷ نفر در بخش عادی ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین سهم را در میان طرح‌های فروش به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود، تنها ۳۰ درصد از مجموع ۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو عرضه‌شده به این گروه تعلق دارد؛ به عبارتی ۱۹ هزار و ۵۶۰ دستگاه بین متقاضیان عادی توزیع می‌شود و احتمال برنده شدن هر متقاضی در این بخش حدود ۰.۴ درصد برآورد شده است.

همچنین در طرح جوانی جمعیت، ۴۲۹ هزار و ۸۲ نفر و در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، ۶۹ هزار و ۷۳۸ نفر شرکت کرده‌اند. عرضه خودروها در قالب سه نوع طرح شامل فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، فروش فوق‌العاده با موعد تحویل ۹۰ روزه و پیش‌فروش با تحویل حداقل چهار ماه پس از عقد قرارداد انجام می‌گیرد.

این مرحله از فروش، علاوه بر آشکار ساختن کاهش میزان تقاضا، بازتابی از تأثیر مستقیم سیاست‌های قیمتی و شرایط اقتصادی بازار بر رفتار خریداران خودرو نیز محسوب می‌شود.

نکته دیگری که در این طرح فروش خودنمایی می‌کند؛ استقبال متقاضیان از ثبت‌نام در طرح فوری است که تعداد آنها را به دو‌میلیون و ۳۴۲ هزار و ۷۴۸ نفر رسانده، در مقابل کمترین استقبال از طرح پیش‌فروش بوده که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح ۶۳۸ هزار و ۳۵۷ نفر اعلام شده است. به نظر می‌رسد نااطمینانی از تحولات آتی در صنعت خودرو که ممکن است به‌تبع نوسانات ارزی هزینه تولید برای تولیدکنندگان مضاعف شود و در نتیجه آنها تصمیم به افزایش بهای محصولات خود بگیرند، متقاضیان خرید خودروی کارخانه‌ای را مجاب کرده که طرح فوری را به اشکال دیگر فروش مثل طرح پیش‌فروش ترجیح دهند.

 

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاه شما؟