الزام شهرداری‌ها به ایجاد خط ویژه موتورسیکلت؛ فراخوان نوسازی موتورهای فرسوده

.
شنبه - ۶ دی ۱۴۰۴ - ۵:۲۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
الزام شهرداری ها به ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت ها

سردار حسن مؤمنی، جانشین پلیس راهور فراجا، در مراسم آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده، با انتقاد از وضعیت ایمنی راکبان، آمارهای نگران‌کننده‌ای از تلفات رانندگی ارائه کرد. وی با اشاره به اینکه ۲۳ تا ۲۵ درصد از فوتی‌های تصادفات کشور متعلق به موتورسواران است، تأکید کرد که بخش بزرگی از این مرگ‌ومیرها به دلیل صدمات وارده به سر و گردن رخ می‌دهد.

بحران فرسودگی: ۱۱ میلیون موتورسیکلت در وضعیت قرمز

به گفته جانشین پلیس راهور، از میان ۱۴ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور، حدود ۱۱ میلیون دستگاه فرسوده هستند. این حجم عظیم از ناوگان غیرایمن، ضرورت تداوم طرح‌های نوسازی و جایگزینی را به یک «عزم ملی» تبدیل کرده است تا روند تولید و مصرف به تعادل برسد.

افزایش تصادفات در پایتخت و ضرورت نظارت هوشمند

آمارها نشان می‌دهد در ۸ ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۴ هزار نفر در تصادفات جان باخته‌اند که شاهد رشد ۱۰ درصدی حوادث در بخش درون‌شهری بوده‌ایم. سردار مؤمنی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تصادفات درون‌شهری کشور در تهران رخ می‌دهد، مطالبات پلیس از مدیریت شهری را مطرح کرد:

  • رفع نقص دوربین‌ها: شهرداری‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر و ارتقای دوربین‌های نظارت تصویری اقدام کنند.

  • طرح پلاک جلو: برای کاهش تخلفات و شناسایی دقیق‌تر، نصب پلاک در قسمت جلوی موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

تکلیف قانونی شهرداری‌ها برای ایمنی موتورسواران

سردار مؤمنی صراحتاً اعلام کرد که طبق مواد ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت یکی از وظایف اصلی شهرداری‌هاست. وی افزود که جداسازی مسیر حرکت موتورسواران می‌تواند به میزان چشمگیری از تداخل ترافیکی و حوادث ناگوار بکاهد.

همچنین در پایان، وی بر اجرای واقعی قانون هوای پاک تأکید کرد و یادآور شد که طبق این قانون، باید ۱۰ درصد تولیدات به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یابد و فرآیند اسقاط نباید صرفاً به «گواهی‌های کاغذی» محدود شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما؟