خودروسازان موظف به رعایت استاندارد یورو۶ تا سال ۱۴۰۶ شدند

.
یکشنبه - ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۳:۵۶ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
معاون وزیر صمت

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶ و سامانه چهارچرخ‌ محرک شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، با اشاره به اهمیت ارتقای فناوری در صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تمامی […]

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶ و سامانه چهارچرخ‌ محرک شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، با اشاره به اهمیت ارتقای فناوری در صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تمامی خودروهای تولید داخل باید با استاندارد آلایندگی یورو۶ منطبق باشند. وی تأکید کرد برای تحقق این هدف، خودروسازان باید از هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه و طراحی پیشرانه‌های جدید را آغاز کنند، زیرا بخشی از موتورهای فعلی امکان انطباق با این سطح از استاندارد را ندارند.

مقیمی ضمن تبریک به فعالان این حوزه برای راه‌اندازی آزمایشگاه جدید، حضور خود در جمع متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت را فرصتی ارزشمند دانست و گفت: «نکته مشترک میان تمام حاضران، دغدغه حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی کشور است. تحقق این دو هدف نیازمند هم‌افزایی میان بخش‌های دولتی و خصوصی و بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیاست.»

وی با اشاره به روند اجرای پروژه یادشده تصریح کرد: راه‌اندازی این آزمایشگاه یکی از نمونه‌های موفق واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی محسوب می‌شود. شرکت ISQI با اتکا به توان مدیریتی، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص خود توانسته گام‌های مؤثری در زمینه کنترل آلایندگی و ارتقای استانداردهای کیفی خودرو بردارد و نشان دهد که اعتماد به بخش خصوصی می‌تواند به نتایج ملموس و مؤثر در توسعه صنعتی کشور منجر شود.

معاون وزیر صمت در ادامه خاطرنشان کرد: دستیابی به استاندارد یورو۶ تنها یک الزام قانونی نیست، بلکه گامی اساسی در جهت حفظ سلامت جامعه، کاهش آلودگی هوا و افزایش بهره‌وری در صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود.

وی در ادامه به برخی اقدامات وزارت صنعت و سازمان گسترش در حوزه کاهش آلایندگی اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه، طرح تولید بیواتانول کرمانشاه با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری افتتاح شد. این طرح سالانه ۶۰ میلیون لیتر اتانول تولید می‌کند که جایگزین افزودنی‌های پرخطر بنزین می‌شود. نتایج آزمایش‌های انجام‌شده نیز بسیار موفق بوده و فاز دوم این پروژه در شهرستان بیستون در حال اجراست که با بهره‌برداری از آن ظرفیت تولید دو برابر خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ کشور دنیا از اتانول در ترکیب بنزین استفاده می‌کنند و بر اساس برآوردها، برای پوشش کامل نیاز داخلی به سوخت پاک، کشور به احداث حدود ۳۰ واحد تولید بیواتانول مشابه نیاز دارد.

معاون وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد حوزه اسقاط خودرو اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۳ تاکنون، حدود ۴۷۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است. به طور میانگین از هر خودرو ۵۰۰ کیلوگرم ورق فولادی و ۳۵ کیلوگرم مس بازیافت می‌شود که نقش مؤثری در بازگشت مواد به چرخه تولید دارد. همچنین مصرف سوخت خودروهای جایگزین‌شده تا ۵۰ درصد کمتر از خودروهای اسقاطی است که اثر قابل توجهی بر کاهش آلایندگی دارد.

مقیمی با اشاره به سیاست‌های وزارت صنعت در حوزه نوسازی صنایع گفت: در سال جاری برای نخستین‌بار دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نوسازی و بازسازی صنعتی ابلاغ شده است. طبق قانون برنامه هفتم توسعه، اگر واحدی برای نوسازی تجهیزات خود نیاز به واردات ماشین‌آلات داشته باشد، از پرداخت عوارض گمرکی معاف خواهد بود. این مشوق به‌منظور ترغیب صنایع برای بازسازی و ارتقای بهره‌وری طراحی شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در برخی واحدهای صنعتی که نوسازی انجام شده، مصرف برق تا یک‌پنجم کاهش یافته است. کاهش مصرف انرژی و آلایندگی از طریق نوسازی تجهیزات یکی از محورهای اصلی سیاست صنعتی کشور است. ضمن قدردانی از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد برای همکاری‌های سازنده، تأکید می‌کنم که توسعه صنعتی و احترام به محیط زیست باید همزمان پیش برود.

 

منبع : ایسنا

 

دیدگاه شما؟