در دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور(کیتونکس۲)، همزمان با تشریح برنامه های توسعه ای، مسیر خودروسازی کرمان موتور برای ۱۵ سال آینده ترسیم و تشریح شد.
ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور ، در ابتدا با اشاره به نمودار لبخند که ارزش یک محصول را برا اساس ارزش افزوده نشان میدهد توضیح داد: ما در بخش R&D يا توسعه محصول، بيشترین ارزش افزوده را داريم و در قسمت پروداكشن كه توليد محصول است، كمترين ارزش افزوده را داريم. بر همين اساس كشورهای توسعهيافته به اين سمت رفتهاند كه پروداكشن (تولید) را در ساير كشورها برون سپاری میکنند و توسعه محصول كه قسمت نرم موضوع است را داخل كشور انجام میدهند. اين موضوع توسط مديران ارشد شركت كرمان موتور شناخته و هدفگذاری شده و اميدواريم که به آن نقطه برسیم كه بتوانيم توسعه محصول را به زنجيره ارزش خودروسازی در شركت كرمان موتور اضافه كنيم.
معاون توسعه محصول کرمان موتور با اشاره تحقیق و توسعه شرکت به روی سه پلتفرم اصلی، توضیح داد: در شركت كرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلی داريم. پلتفرم PS1 كه اولين پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی اين پلتفرم سه محصول در سه كلاس مختلف داريم. همچنین دو مگاپلتفرم خودروی سواری كوچک و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 كه خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار داديم. هر كدام از اين پلتفرمها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شدهاند و محصولاتی كه بر روی اين پلتفرمها عرضه میشوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.
ابوالفضل خلخالی ادامه داد: پلتفرم PS1 در سه تایپ بدنه سدان، هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و فول الكتریک را روی اين پلتفرم در نظر گرفتهايم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.
معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره سایر پلتفرمها توضیح داد: در پلتفرم KP1 ما چهار نوع بدنه سدان، هاچ بک، كوپه و SUV را در نظر داریم. همچنین در پلتفرم KP2 ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داريم؛ به لحاظ پیشرانه، بنزينی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو كه 4wheel drive چهار چرخ متحرک و 2wheel drive دو چرخ متحرک هستند.
خلخالی با اشاره به برنامههای کرمان موتور تصریح کرد: به لحاظ زنجيره تامين، هدف سبد محصولات ما این است كه ٣٠ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ٧٠ درصد داخلی سازی انجام شود. امروز ما به طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی سازی داریم و در پلتفرم PS1 ما بر اساس آخریم دفترچه داخلی سازی، 68 درصد داخلی سازی را ثبت کردیم كه این عدد بزودی به بالای ٧٠ درصد نزدیک خواهد شد.
۴۰ درصد محصولات کرمان موتور برقی و هیبریدی خواهد بود
معاون توسعه محصول کرمان موتور ادامه داد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی يا وارداتی، هدفگذاری این است که برای ٨٠ درصد محصولاتمان، محصول بومی و محصول ايرانی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محركه، ١٠ درصد هدف محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محركه هیبریدی و ۶٠ درصد هم قوای محركه بنزينی است. اين اهداف برای برنامه توسعه هفتم كه تا پايان سال ١۴٠٧ است، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ما در بخش توسعه قوای محركه بنزينی كممصرف، كاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ٧٠ درصد، تيراژ توليد ساليانه ٢۵٠ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی كرمان موتور ۶٠ درصد است. قوای محركه برقی، كاهش مصرف سوخت صد در صدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهيم داشت و تيراژ توليد ساليانه شرکت هم ٢۵ هزار دستگاه خواهد بود و درصد سبد محصولات بومی كرمان موتور هم ١٠ درصد را شامل خواهد شد.
در مورد قوای محركه هیبریدی، كاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار داديم که با ميزان ساخت داخلی سازی ٧٠ درصد، تيراژ توليد ساليانه ١٢۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی كرمان موتور ٣٠ درصد خواهد بود.
اولین محصول بومی کرمان موتور در راه بازار
خلخالی با اشاره به وضعيت هر كدام از اين پروژههای توسعه محصول روی پلتفرمهای یاد شده توضیح داد: ما در پلتفرم PS1، محصول ايگل بنزينی را به صورت كامل توسعه داديم و امروز به عنوان اولین محصول بومی کرمان موتور فروش آن انجام میشود.
همزمان ما بر روی پلتفرم PS1، محصول PS12 را داريم كه تحت عنوان شادو Shadow معرفی خواهد شد. به لحاظ ساخت نمونهها، بالای ٧۵ درصد پيشرفت داشته و نمونههای توليد آزمايشی در اسفندماه ١۴٠٣ توليد میشوند، اما با فرض فرايندهای تست و فرايندهای مربوطه، در شهريورماه سال آينده محصول PS12 برای ورود به بازار آماده و تجاری سازی آن انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بر روی پلتفرم PS1 يک محصول برقی را در حال حاضر عرضه كردیم و در حال انجام فرايندهای توسعه يک محصول كاملا فول الكتریک هستیم و در بخشهای مختلف با كمک شركتهای ايرانی اين فرایند توسعه پيدا كرده و اين پلتفرم كاملا پلتفرم بومی است و از حمايتهای معاونت علمی رياست جمهوری هم در توسعه این محصول بهرهمند بودیم.
همزمان ما برای پلتفرم PS1 يک محصول هیبرید را توسعه دادیم كه اين محصول هم تحت عنوان خودروی ايگل هيبريدی تا ٣۵ درصد كاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و تا پایان سال آينده فرايند تجاری سازی و ورود به بازار آن انجام خواهد شد.
ابوالفضل خلخالی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP2 كه محصول KP21 است، توضیح داد: یک محصول شاسی بلند است در گروه سواری بزرگ به صورت SUV و فرايندهای طراحی استایل انجام شده، نمونههای طراحی محصول در حال انجام است.
معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره داخلی سازی قوای محرکه بنزينی تصریح کرد: در بخش قوای محركه بنزينی كممصرف يک موتور ١۵٠٠ سیسی با ٧٠ درصد داخلی سازی داریم و در حال حاضر با تعريف پروژههای فناورانه ارتقای اين موتور در شرکت کرمان موتور در حال انجام است؛ به گونهای كه مصرف سوخت آن و آلایندگی آن به صورت قابل توجهی كاهش پيدا خواهد كرد و هم بر اين اساس كاهش خواهد داشت. بر اين اساس اگر پايان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگیریم در سال 1407، شرکت به ۵٠٠ هزار دستگاه تولید دست خواهيم يافت. كه از اين قسمت بر اساس تقسيمبندی یاد شده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات CKD (وارداتی) و الباقی كاملا محصولات ايرانی است كه روی سه پلتفرمی که اشاره کردیم، در سه تيپ قوای محركه برقی، هيبريدی و بنزينی كممصرف عرضه خواهد شد. بر اين اساس ميزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد میرسد و میتوانيم در GDP ملی به اندازه نيم درصد با كمک شركت كرمان موتور رشد داشته باشیم.
خلخالی در خصوص برنامههای شركت كرمان موتور در زيست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو توضیح داد: ما با همكاری معاونت محترم علمی رياست جمهوری با هدف نقش آفرینی در زیست بوم فناوری کشور، فرايندهای مختلفی را تعريف كرديم. يكی از مهمترين گامهایی كه در اين راستا برداشتيم، تشكيل صندوق سرمايهگذاری خطرپذير است كه بر اين اساس برای توسعه فناوریهای مورد نياز شركت كرمان موتور، از شركتهای دانش بنيان و استارتاپها و شركتهای فناوری حمايت خواهيم كرد. انعقاد قراردادهای تحقيقاتی با دانشگاهها موردنظر قرار گرفته و دفاتر فناوری در دانشگاهها و پژوهشكدهها تاسیس میشود. بر همین اساس ما يک مركز توسعه نرمافزار در دانشگاه شريف راهاندازی كرديم.
برنامه مشترک کرمان موتور و دانشگاه شریف
وی ادامه داد: ما در حوزه توسعه نرمافزارهای خودرویی يک برنامه مشتركی را با همكاری دانشگاه صنعتی شريف هدفگذاری كرديم كه در اين راستا يک مركز توسعه نرمافزار در داخل دانشگاه شريف راهاندازی شده و امروز رسما افتتاحيه اين مركز هم محسوب میشود. اين مركز تحت عنوان مركز متا با كمك دانشگاه صنعتی شريف و شركت كرمان موتور راهاندازی خواهد شد و تمام نرمافزارهای مرتبط با خودرو در اين مركز هدفگذاری ميشوند و توسعه آنها انجام خواهد شد.
ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور در پایان گفت: يكی از مهمترين بخشهایی كه آينده يا حال حاضر حتی صنعت خودرو را به خودش اختصاص میدهد، شبكه برق و الكترونيک و سيستمهای كمکكننده است. شرکت کرمان موتور از شركتهای دانشبنيان، فناوری و شركتهای توليدی داخل كشور كه بتوانند در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، در حوزه كلاسترهای ديجيتال و كنترلرها فعالیت میکنند و بتوانند کمک کننده توسعه این مسائل باشند، آماده همكاری با آنها است.
نیاز امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است
سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت، با ابراز امیدواری با برگزاری از این دست رویدادها و استفاده از ظرفیتهای نهفته دانشگاهها، توضیح داد: ابتدا رحمت بفرستیم به کسانی که بنيانگذاران این صنعت بودند و از پایهگذاران صنعت خودروی امروز ایران بودند؛ تلاشهایی که امروز ما ثمره آنها را داریم مشاهده میکنیم.
موسوی با اشاره به اینکه به حدود ٧١٣ هزار تولید خودرو در پایان مهر ماه امسال دست یافتیم تصریح کرد: مشکلات مالی و تامین ارز و تحریمها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار است؛ اما قطعه سازان و تولیدکنندگان با تمام موانعی که وجود دارد، در حال تولید و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند.
وی با بیان اینکه امروزه تحریمها با پیشرفت تکنولوژی همسو شدند و روزانه پیشرفت میکنند، توضیح داد: حدود ٨۶٠ همت منابع مالی در حوزه خودروسازی در چرحش است که عدد بزرگی است و در کنار آن سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی نشان دهنده اهمیت و البته پیشرفت این صنعت است.
معاون صنایع و تجهیزات وزارت صمت ادامه داد: بر اساس دادههای موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. یک زمانی تنها ایران خودرو و سایپا بودند به یاد دارم که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن میگرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است.
امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر اسم دارند و داخلی سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها واقعا قابل تحسین است و به همین دلیل است که نمیتوانیم دیگر مثل دهههای گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آنها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.
سید محمد موسوی با توضیح این موضوع که حجم بالای قطعه سازی و تولید که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است، ادامه داد: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند، دانشگاهها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاشها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم که این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد.
وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اعمال بعضی از حمایتهای درست و به جا است که باید به بهترین شکل و البته فکر شده انجام شود و حتی نیاز است که بعضی از حمایتهایی که وجود دارد، حذف شود.
موسوی در پایان با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصتها استفاده کنیم که بتوانم روزبهروز در این صنعت پیشرفتهای چشمگیری را مشاهده کنیم.
سید محمد موسوی با اشاره به تحریمهای گسترده توضیح داد: در زمان جنگ تحمیلی، آن محدودیتهای شدیدی که وجود داشت، باعث پیشرفتهای بسیاری شد که در تاریخ ثبت شده است: اما امروز نیز باید بتوانیم از تحریمهای زیادی که در تمام صنایع وجود دارد، فرصت بسازیم و از حداکثر ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم.
در سالهای آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود
حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از صنعتهای پیشتاز در سراسر دنیاست و از حدود ٢٠٠ سال پیش که علم به صورت چشمگیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده است و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است.
حدادپور در ادامه تاکید کرد: امروز با نوآوریهای علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفتهای چشمگیری داشته و در سالهای آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهههای گذشته تنها صحبتها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: پیشرانههای جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آنها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همانطور که امروز شاهد بهروزترین خودروهای برقی در سطح خیابانهای کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونهای از آنها در کشور وجود نداشت. خداروشکر تمام پتانسیلهای مورد نیاز استفاده از پیشرانههای بهروز دنیا در کشور وجود دارد؛ که به این مسئله امیدواریم که بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور، در زمینههای مختلف در این موضوع استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: با تصمیمگیری درست و حساب شده در سطح گسترده نیز میتوانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاههای کشور محل ورود استعدادها و نخبگان کشور هستند که پتانسیلهای بسیاری در این محلهای آموز عالی وجود دارد. میتوانیم از ظرفیتهای علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند صد استاد، از استادان برتر دانشگاهها را برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیتهای اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور در بهترین مسیر و با روشهای صحیح مورد استفاده قرار دهیم.
حدادپور در پایان با اشاره به پیشرفتهای اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا بیان کرد: با آرزوی فرارسیدن روزهایی که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژیها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند.
دیدگاه شما؟