بوگاتی با معرفی هایپرکار هیبریدی توربیلون وارد عصر جدیدی شده است، اما این شرکت هنوز قصد ندارد موتور افسانهای W16 خود را به فراموشی بسپارد. تازهترین شاهکار این برند با نام برویار معرفی شده و نیروی خود را از همان پیشرانه 8 لیتری 16 سیلندر مجهز به چهار توربوشارژر میگیرد؛ موتوری که سالها قلب تپنده شیرون بود و اکنون جای خود را به محصولات جدید داده است.
این خودرو نخستین محصولی است که در قالب برنامه جدید بوگاتی با نام پروگرم سولیتر (Programme Solitaire) ساخته میشود که برنامهای اختصاصی برای تولید خودروهای کاملاً سفارشی و منحصر به فرد است. بوگاتی برویار ادای دینی است به اسب محبوب اتوره بوگاتی بنیانگذار برند و نخستین بار در هفته خودروی مونتری در کالیفرنیا در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. بوگاتی تأکید کرده است که این آغاز راه برای تولید نمونههای تکساخت دیگری در آینده خواهد بود.
بوگاتی برویار به سفارش میشل پریدون، کارآفرین هلندی و مالک بزرگترین کلکسیون خصوصی بوگاتی در جهان ساخته شده است. او علاوه بر مجموعه گستردهای از خودروهای بوگاتی، مبلمان طراحیشده توسط «کارلو بوگاتی» و مجسمههای «رِمبرانت بوگاتی» را نیز در اختیار دارد. این خودرو ترکیبی منحصربهفرد از مهندسی اصیل و هنر دستساز است و هرچند در نگاه اول ممکن است شبیه یک کوپه از مدل محدود W16 میسترال به نظر برسد، اما با بررسی دقیق مشخص میشود تقریباً تمام پنلهای بدنه آن بهصورت اختصاصی طراحی و ساخته شدهاند.
در نمای جلو، سپری پیکرتراشیده با جلوپنجره بزرگ نعلاسبی و چراغهای LED روی گلگیرها دیده میشود که همراه با ورودیهای هوای اضافی برای خنککاری طراحی شدهاند. در نمای جانبی، دریچههای C شکل پشت ستونها و استفاده گسترده از فیبرکربن در کنار رنگ سبز درخشان، جلوهای خاص به خودرو بخشیده است. در عقب، باله کوچک و یکپارچهای در طراحی بدنه ادغام شده که علاوه بر بهبود آیرودینامیک و افزایش نیروی رو به پایین، به زیبایی بصری خودرو نیز افزوده است. چراغهای عقب X شکل از میسترال الهام گرفتهاند، اما خروجیهای چهارگانه اگزوز در دیفیوزر بیشتر یادآور شیرون هستند.
کابین برویار در ساختار کلی شبیه به شیرون است، اما تقریباً تمامی جزئیات آن تغییر یافتهاند. رنگ سبز غالبترین عنصر فضای داخلی است؛ از پارچههای شطرنجی دستباف که در پاریس تولید شدهاند تا فیبرکربن با روکش سبز و ترکیب چرم و آلومینیوم ماشینکاریشده، همه چیز منحصربهفرد و اختصاصی طراحی شده است. یکی از شاخصترین جزئیات، مجسمه دستساز اسب برویار است که درون یک محفظه شیشهای روی دستهدنده آلومینیومی جای گرفته است. نقش اسب همچنین روی رودریها و پشتی صندلیها دوخته شده تا ارتباط خودرو با نام و الهامبخش خود پررنگتر شود.
برویار بر پایه شاسی فیبرکربن و آلومینیوم خانواده شیرون ساخته شده؛ همان ساختاری که در مدلهای دیوو، لا وواچور نوآر، چنتودیچی، میسترال W16 و خودروی مسابقهای بولید به کار رفته است. این خودرو از قدرتمندترین نسخه موتور 8 لیتری 16 سیلندر W با چهار توربوشارژر استفاده میکند که توان تولیدی آن به ۱۵۷۸ اسببخار میرسد.
هرچند برویار یک نمونه کاملاً منحصربهفرد است، اما بوگاتی اعلام کرده این تنها آغاز مسیر برای برنامه پروگرم سولیتر خواهد بود. این برنامه در مقایسه با طرح شخصیسازی فعلی بوگاتی گام فراتری محسوب میشود و خودروهایی تکنمونه برای مشتریان فوقثروتمند تولید میکند. طبق گفته بوگاتی، در این برنامه نهایتاً سالانه تنها دو خودرو ساخته خواهد شد تا هر پروژه بالاترین سطح توجه و دقت را دریافت کند. این خودروها همچنان از پیشرانهها و شاسیهای موجود بوگاتی استفاده خواهند کرد، اما طراحی خارجی و داخلی آنها کاملاً اختصاصی خواهد بود. به این ترتیب، گزینهها محدود به مدلهایی بر پایه شیرون یا توربیلون، اما با ظاهری متفاوت و کابینی کاملاً سفارشی خواهند بود.
هندریک مالینوفسکی، مدیرعامل بوگاتی، در توضیح این برنامه گفت: «پروگرم سولیتِر به ما این امکان را میدهد تا دیدگاههای خاص مشتریان خود را به شکلی واقعی محقق کنیم و آزادی بیشتری برای بازآفرینی عناصر طراحی کلاسیک بوگاتی داشته باشیم. در خودروهای تکنمونه، فضای بیشتری برای تعریف دوباره معنای بوگاتی وجود دارد، در حالی که تعهد ما به کمال در کوچکترین جزئیات تغییر نمیکند. هیچ مصالحهای در عملکرد، کیفیت یا طراحی وجود نخواهد داشت. هر سولیتر جواهری یگانه و بیهمتا خواهد بود که سطحی از توجه به جزئیات را ارائه میدهد که حتی در خاصترین خودروهای لوکس جهان هم یافت نمیشود.»
دیدگاه شما؟