شرکت لیآتو پس از ایجاد موجی از واکنشها به دنبال نمایش ویدیوی تست تصادف در مراسم رونمایی شاسیبلند جدید خود یعنی مدل i8، که در تاریخ ۲۹ ژوئیه برگزار شد، توضیحاتی رسمی ارائه داد.
شرکت لیآتو پس از ایجاد موجی از واکنشها به دنبال نمایش ویدیوی تست تصادف در مراسم رونمایی شاسیبلند جدید خود یعنی مدل i8، که در تاریخ ۲۹ ژوئیه برگزار شد، توضیحاتی رسمی ارائه داد. در این ویدیو، برخوردی شدید و مستقیم میان خودروی i8 و یک کامیون سنگین شرکت چنگلونگ به تصویر کشیده شد، که خودروی سواری دچار کمترین میزان تغییر شکل گردید و آسیب جدی به کابین وارد نشد. لیآتو در بیانیهای که در شبکههای اجتماعی منتشر کرد، اعلام نمود که این آزمایش توسط یک نهاد مستقل و معتبر انجام شده و هدف از این کار، سنجش عملکرد ایمنی غیرفعال خودرو بوده است.
پس از پخش این ویدیو، شرکت چنگلونگ که زیرمجموعه کمپانی دانگفنگ لیوزو موتور محسوب میشود، به سرعت واکنش نشان داد و متذکر شد که شرایط این تست، مطابقتی با وضع واقعی جادهها و تصادفات مرسوم ندارد و نمیتوان بر پایه چنین آزمایشی، قضاوت دقیقی درباره ایمنی صورت داد. این شرکت همچنین ضمن تاکید بر اهمیت بررسی منطقی تصادفات، به تعهد خود برای حفظ ایمنی در حوزه خودروهای تجاری اشاره و بر مسئولیتپذیری صنعت در این زمینه تاکید کرد. در ادامه، گروه دانگفنگ، شرکت مادر چنگلونگ، نسبت به نحوه نمایش برند خود در این ویدیو ابراز نگرانی کرد و مخالفت خود را با روند رقابتی معرفی برندها به شیوهای غیرسازنده ابراز داشت و خواهان رقابت سالم و اصولی در صنعت خودرو شد.
در ادامه توضیحات شرکت لیآتو، تاکید شد که تست مورد نظر توسط «موسسه تحقیقاتی مهندسی خودروی چین» که یک نهاد ملی و شناختهشده بهشمار میرود، اجرا شده است. بنابر اظهارات این شرکت، هدف اصلی تست، سنجش مقاومت و ایمنی خودرو در مواجهه مستقیم با وسایل نقلیه سنگین نظیر کامیونها بوده است؛ سناریویی که به دلیل توسعه سریع زیرساختهای حملونقل در چین و افزایش تردد خودروهای سنگین، روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، در این برخورد، اجزای کلیدی خودرو از جمله ستونهای A، B، C و تیرکهای جانبی در هیچ بخشی دچار تغییر شکل یا آسیب ساختاری نشدند. تمامی ۹ ایربگ خودرو به درستی فعال شدند و هیچ نشتی یا افزایش دمای غیرطبیعی در پک باتری مشاهده نگردید. همچنین درها به طور خودکار باز شدند و دستگیرهها نیز به شکل استاندارد از جای خود بیرون آمدند. طراحی جلوپنجره کوتاه خودرو که در اصل با هدف افزایش فضای کابین اجرا شده، نیز در جریان تصادف عملکرد مناسبی از خود نشان داد.
شرکت لیآتو تصریح نمود که کامیون چنگلونگ بهکاررفته در ویدیو یک نمونه دستدوم بوده که پس از خریداری، برای تبدیلشدن به مانع سیار تست تصادف، دچار تغییر و اصلاحاتی شده است. این شرکت تاکید کرد که هدف از انجام این آزمایش، سنجش میزان ایمنی کامیون نبوده و تنها تمرکز بر خودروی i8 بوده است. لیآتو از واکنشهای بعضاً پیشبینینشده در فضای آنلاین ابراز تأسف کرد و خاطرنشان ساخت که شرکت چنگلونگ بهطور ناخواسته وارد این مباحثه شده است. همچنین تصریح شد که این دو مجموعه در بازارهایی کاملاً متفاوت فعالیت میکنند و هیچگونه رقابت مستقیمی میان آنها وجود ندارد.
لی اتو i8 مطابق جدیدترین استانداردهای قانونی چین در زمینه حفاظت از تصادفات از جلو، کنار و عقب توسعه یافته و در هر دو شاخص رسمی ارزیابی ایمنی خودرو یعنی «برنامه ارزیابی خودروی جدید چین» (C-NCAP نسخه ۲۴) و «شاخص ایمنی خودروی بیمه چین» (C-IASI نسخه ۲۳) با بالاترین نمرات تطبیق داده شده است. این خودرو درون سازمانی بیش از ۱۰۰ سناریوی مختلف تست تصادف را شامل شبیهسازیهای برخورد میان کامیونها با موفقیت پشت سر گذاشته است.
در پایان نیز لیآتو با تاکید دوباره بر تعهد همیشگی خود به ایمنی خودرو و حفظ جان سرنشینان، آمادگی کامل خود را برای همکاری با دیگر فعالان صنعت خودرو به منظور ارتقای شاخصهای ایمنی و تابآوری خودروها در تصادفات اعلام کرد.
دیدگاه شما؟