روز گذشته شرکت مدیران خودرو در پیست آزادی مراسمی را ترتیب داده بود که خبرنگاران حوزه خودرو محصول جدید این شرکت یعنی فونیکس آریزو 6GT را تست کنند. پس از سالها خلا در سگمنت سدانهای اسپرت و یا قدرتمند، مدیران خودرو در پی آن است که با عرضه آریزو 6GT این طلسم را بشکند و […]
روز گذشته شرکت مدیران خودرو در پیست آزادی مراسمی را ترتیب داده بود که خبرنگاران حوزه خودرو محصول جدید این شرکت یعنی فونیکس آریزو 6GT را تست کنند.
پس از سالها خلا در سگمنت سدانهای اسپرت و یا قدرتمند، مدیران خودرو در پی آن است که با عرضه آریزو 6GT این طلسم را بشکند و تمام سهم این بخش را به خود اختصاص دهد. این خودرو در چین با نام آریزو 5GT به فروش میرسد که در ایران نام آن به Fownix Arrizo 6GT عرضه خواهد شد.
طراحی خارجی
نمای رو به رو این خودرو از لکسس الگو برداری شده و به وضوح میتوان جلوپنجره Spindle این کمپانی را دید. اما موضوع به همین جا ختم نمیشود و در اقدامی دیگر، کمپانی مادر برای هماهنگی بیشتر، فرم چراغها و دیلایت را نیز از این شرکت کپی برداری میکند تا در نهایت نمای جذاب و اسپرتی برای این سدان رقم بزند. البته باید بدانید که همیشه الگو برداریها بد نیستند و اگر بتوان آن را خوب پیاده سازی کرد میتواند همراه با موفقیت باشد.
نمای جانبی این خودرو تغییری نکرده است زیرا آریزو 6 جیتی به نوعی فیس لیفت قدرتمند و اسپرت از آریزو 5 پلاس به حساب میآید. نمای عقب نیز مانند نمای جانبی از همان طراحی قبلی بهره میبرد و در مجموع تغییرات جانبی و نمای عقب به رینگهای تیره جدید، کلیپرهای نارنجی و دیسک بزرگ ترمزها و سپر جدید عقب با خروجی اگزوز فیک معطوف میشود.
طراحی داخلی
کابین بسیار ساده و به دور از هیجان طراحی شده و خبری از دکمههای فیزیکی در مرکز داشبورد نیست. به رسم اکثر خودروهای به روز چینی، دو نمایشگر دیجیتال 10 اینچ در یک قاب قرار گرفتهاند و به همین دلیل خروجی تهویه مطبوع و کنترلرهای آن که به شکل پنل لمسی در زیر این قسمت قرار گرفته را به پایین هول دادهاند. برای این خودرو نیز همان غربیلک فرمان تیگو 8 پرو و فونیکس fx با پدل شیفتر کار شده که دوخت و قطعه تزئینی قرمز رنگ دارد. برای القا حس اسپرت، کابین به دو رنگ مشکی و قرمز با قطعات طرح فیبرکربن مزین شده است.
کنسول میانی و رودریها دو بخشی هستند که نسبت به قبل تغییری طراحی نداشتهاند و تنها سر لیور گیربکس الکترونیکی از حالت قدیمی به جدید و قطعه پلاستیکی شبیه آلومینویم برس خورده در کنسول میانی به طرح فیبرکربن تبدیل شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
آریزو 6 جیتی در این بخش نیز یکی از برترینهای بازار خواهد بود. انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی در این خودرو دیده میشود که میتوان به 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور پارک جلو و عقب، ABS، EBD، ESP، TCS، BOS، BAS، EBA، HAC، TPMS، سیستمهای کمکی ADAS (LDW، LKA، BSD، LCA، ACC، ICA، FCW، RCW، AEB، TJA، RCTA، IHC، DOW)، کروز کنترل، اتولایت، دیلایت، تنظیم ارتفاع نور خودکار، کنترل خودکار نور بالا، سنسور باراندوربین ثبت وقایع، اپل کار پلی، اندروید اتو، 6 اسپیکر، 3 پورت USB، خروجی 12 ولت، فرمان برقی تنظیم شونده در 4 جهت، صندلی 6 جهته برقی راننده، صندلی 4 جهته برقی سرنشین، گرمکن و سردکن ردیف جلو، شارژر وایرلس، سانروف برقی دو حالته، آینه الکتروکرومیک و روشن کردن خودرو با ریموت اشاره کرد
قوای محرکه
جذابترین بخش فونیکس آریزو 6GT قوای محرکه آن محسوب میشود، جایی که پیشرانه 1.6 لیتر توربو تزریق مستقیم تیگو 8 پرو حالا بر روی سدانی با وزن کمتر از 200 کیلوگرم قرار داده شده است. خروجی این پیشرانه تغییری نداشته و همچنان 197 اسببخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود.
تست و بررسی
همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، Arrizo 6GT پیشرانه مشترک با تیگو 8 پرو دارد اما 200 کیلوگرم سبکتر از آن است که همین موضوع باعث میشود تا نسبت وزن به اسب (0.1 کیلووات به ازای 1 کیلوگرم) خیلی بهتری نسبت به کراساوور سایز متوسط ایجاد کند. با کوچکترین فشار به پدال گاز، این سدان کامپکت شروع به شتابگیری و افزایش سرعت میکند و اگر آن را در حالت تیپترونیک قرار دهید مابین تعویضهای اولیه شاهد هرزگردی خواهید بود. در روز تست، شتابگیری با این سدان انجام شد که اعداد به دست آماده با توجه به شرایط آب و هوا و دمای پیشرانه و ترمز حدود 7.6 تا 8.1 ثانیه بود.
رفتار گیربکس 7 سرعته دوکلاچه این خودرو و تعویضهای به موقع آن در حالت اتوماتیک بسیار عالی بود اما در حالت تیپترونیک و پدل شیفتر شاهد تاخیرهایی بودیم که در اکثر خودروهای رده متوسط دیده میشود. گیربکس با پیشرانه هماهنگی مناسبی دارد و با تعویض به موقع، بهترین قدرت و گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. تنها نکته منفی که در اکثر خودروهای ایرانی و چینی با دریچه گاز برقی مشاهده میشود تاخیر پدال گاز است که به راحتی مرتفع میشود.
با توجه به اینکه این تست در پیست آزادی برگزار شد، در خصوص نرمی و سفتی سیستم تعلیق نمیتوان نظر دقیق و خاصی را ارائه کرد اما با توجه به فشارهای بسیار زیادی که در پیچها به این خودرو وارد شد و نوع سیستم تعلیق عقب و جلو؛ عملکرد آن در بخش هندلینگ و پایداری با توجه به انبوهی از امکانات با کمی ارفاق درخور توجه بود.
جمع بندی
در کل آریزو 6GT را میتوان برگ برنده مدیران خودرو پس از تیگو 8 پرومکس دانست که اگر با قیمت مناسب به بازار عرضه شود، میتواند فروش بسیار خوبی را برای این شرکت رقم بزند. خروجی پیشرانه عالی، امکانات در خور توجه و طراحی مناسب از نقاط قوت این سدان کامپکت خانوادگی محسوب میشود.
دیدگاه شما؟