تولید فولکس‌واگن توارگ پس از بیش از دو دهه با نسخه فاینال ادیشن متوقف می‌شود

.
سه شنبه - ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۳:۲۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فولکس‌واگن توارگ

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در اطلاعیه‌ای رسمی از پایان تولید شاسی‌بلند توارگ در سال آینده خبر داده است. با این تصمیم، بیش از دو دهه حضور یکی از مهم‌ترین محصولات با موتور درون‌سوز این برند به پایان می‌رسد.

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در اطلاعیه‌ای رسمی از پایان تولید شاسی‌بلند توارگ در سال آینده خبر داده است. با این تصمیم، بیش از دو دهه حضور یکی از مهم‌ترین محصولات با موتور درون‌سوز این برند به پایان می‌رسد. با این حال، نام «توارگ» قرار نیست از مجموعه محصولات فولکس‌واگن حذف شود؛ زیرا نشانه‌هایی از توسعه و عرضه نسخه کاملاً برقی آن در آینده نزدیک مشاهده می‌شود.

به منظور خداحافظی با این مدل، نسخه‌ای ویژه با نام «توارگ فاینال ادیشن» معرفی شده که آخرین نمونه از این خودرو محسوب می‌شود. نشان اختصاصی Final Edition روی ستون‌های شیشه عقب حک شده و در بخش‌هایی نظیر رکاب‌های در با نورپردازی داخلی، تریم داشبورد و در نسخه‌های لوکس‌تر حتی روی دسته‌دنده چرمی نیز به‌صورت ظریف دیده می‌شود.

فولکس‌واگن توارگ

تیپ پایه این خودرو از امکاناتی شامل صندلی‌های برقی با تنظیم در ۱۸ جهت و گرم‌کن، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، نمایشگر خمیده سیستم اطلاعات و سرگرمی و طیف کاملی از فناوری‌های کمک‌راننده برخوردار است. تیپ الگانس علاوه بر تجهیزات یادشده، با چراغ‌های جلوی ماتریکسی LED مجهز به فناوری IQ.Light، چراغ‌های عقب سه‌بعدی، نورپردازی داخلی چندرنگ، تریم آلومینیومی یا چوبی و خروجی اگزوز کرومی عرضه می‌شود. در تیپ R لاین، بر ویژگی‌های اسپرت تأکید شده و طراحی بدنه، سپرها و صندلی‌ها با حال‌و‌هوایی پویا شکل گرفته‌اند. در رأس محصولات نیز توارگ R هیبریدی قرار دارد که کامل‌ترین و قدرتمندترین نسخه خانواده است. این مدل از چرخ‌های ۲۲ اینچی با کالیپرهای آبی‌رنگ بهره می‌برد و با سامانه هیبریدی شارژی خود، قدرتی معادل ۴۵۶ اسب‌بخار (۳۴۰ کیلووات) و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

فولکس‌واگن توارگ

فولکس‌واگن توارگ

تولید و سفارش «توارگ فاینال ادیشن» تا پایان ماه مارس ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت. قیمت پایه آن در بازار آلمان از ۷۵ هزار و ۲۵ یورو (حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار) آغاز می‌شود و در نسخه R هیبریدی به ۱۰۳ هزار و ۵ یورو (حدود ۱۲۰ هزار دلار) می‌رسد.

پروژه توارگ از ابتدا به‌عنوان طرحی جاه‌طلبانه زیر نظر رئیس وقت گروه فولکس‌واگن، تعریف شد. هدف وی گسترش حضور برند در بخش شاسی‌بلندهای لوکس و استفاده هم‌زمان از پلتفرم مشترک با نسل نخست پورشه کاین بود؛ اقدامی که در نهایت زمینه‌ساز تولید اولین SUV در تاریخ پورشه شد.

در طول بیش از بیست سال، بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه توارگ به فروش رسیده است: ۴۷۱ هزار نسخه از نسل نخست (۲۰۰۲–۲۰۰۹)، ۴۸۳ هزار دستگاه از نسل دوم (۲۰۱۰–۲۰۱۸) و ۲۶۵ هزار دستگاه از نسل سوم (۲۰۱۸–۲۰۲۶). نسل فعلی از پلتفرم مشترکی با آئودی Q7 و Q8، پورشه کاین، بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس بهره می‌برد، اما هرگز به سطح تقاضا و محبوبیت برندهای لوکس‌تر نرسید؛ عاملی که احتمالاً در تصمیم به توقف تولید نقش تعیین‌کننده داشته است.

فولکس‌واگن توارگ

توارگ در کارنامه خود چند تجربه و رکورد شاخص نیز ثبت کرده است. در سال ۲۰۰۵ نمونه مفهومی «توارگ استنلی» برنده رقابت خودروهای خودران در صحرای نوادا شد. در سال ۲۰۰۶ نسخه V10 TDI با کشیدن یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ توان بالای خود را به نمایش گذاشت. در ادامه، نسخه V6 TDI در سال ۲۰۱۱ مسیر ۲۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتری بین آرژانتین و آلاسکا را در کمتر از ۱۲ روز پیمود. همچنین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، نسخه‌های مسابقه‌ای توارگ سه بار پیاپی عنوان قهرمانی رالی داکار را برای فولکس‌واگن به‌دست آوردند.

اگرچه این شرکت هنوز جانشینی رسمی با موتور درون‌سوز برای توارگ معرفی نکرده، اما در بیانیه خود تأکید کرده است که پایان تولید «توارگ با موتور احتراق داخلی» به معنای حذف کامل این نام نیست. همین عبارت نشانه‌ای است از برنامه برای عرضه نسخه تمام‌برقی آن با نام احتمالی ID. Touareg تا سال ۲۰۲۹. این مدل قرار است پرچمدار جدید SUVهای الکتریکی فولکس‌واگن بر پایه پلتفرم نوین SSP باشد؛ پلتفرمی متفاوت از آنچه پورشه برای مدل «کاین الکتریک» روی پلتفرم PPE در سال ۲۰۲۶ به کار می‌گیرد.

این رویکرد بخشی از استراتژی کلان فولکس‌واگن برای انتقال تدریجی نام‌های نمادین دوران خودروهای درون‌سوز خود به عصر خودروهای تمام‌برقی است؛ فرآیندی که از سال آینده با معرفی مدل ID. Polo رسماً آغاز خواهد شد.

دیدگاه شما؟