فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، از تولید نخستین بنزین زیستپایه E5 با اتانول در کشور خبر داد و اعلام کرد ظرفیت سالانه تولید این نوع بنزین به ۱.۲ میلیارد لیتر میرسد. به گفته وی، استفاده از این سوخت جدید منجر به کاهش انتشار آلایندهها از جمله ۲۰ هزار […]
فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، از تولید نخستین بنزین زیستپایه E5 با اتانول در کشور خبر داد و اعلام کرد ظرفیت سالانه تولید این نوع بنزین به ۱.۲ میلیارد لیتر میرسد. به گفته وی، استفاده از این سوخت جدید منجر به کاهش انتشار آلایندهها از جمله ۲۰ هزار تُن مونوکسیدکربن، ۳۵۰۰ تُن هیدروکربن، ۳ تُن ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ۵۵ هزار تُن دیاکسیدکربن خواهد شد.
او با اشاره به اهداف نوسازی صنعتی گفت نوسازی تنها به معنای بازسازی تجهیزات نیست، بلکه اصلاح ساختار مدیریتی، مالی، منابع انسانی و فناوری را نیز در بر میگیرد. به گفته مقیمی، یکی از مهمترین نتایج طرح نوسازی، بازسازی واحدهای صنعتی با یکسوم منابع و در یکسوم زمان معمول است.
رئیس ایدرو افزود: با توجه به چالشهای ناترازی انرژی و ضرورت افزایش بهرهوری، اجرای طرحهای نوسازی میتواند نقش مؤثری در تحقق اهداف توسعه صنعتی کشور ایفا کند. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، برای سال ۱۴۰۵ حدود ۶ همت منابع مالی جهت بازسازی و بهروزرسانی واحدهای صنعتی اختصاص یافته است.
توسعه بنزین زیستپایه و کاهش وابستگی به MTBE
مقیمی ضمن تأکید بر اهمیت تولید بنزین زیستپایه اظهار کرد: تولید بنزین E5 علاوه بر کاهش مصرف ترکیبات شیمیایی مانند MTBE، سهم قابل توجهی در بهبود کیفیت سوخت و کاهش آلایندگی شهری دارد. وی از اجرای طرح دوم تولید بنزین E5 در سال آینده خبر داد که با بهرهبرداری از آن، ظرفیت تولید کشور از ۱.۲ به ۲.۴ میلیارد لیتر در سال افزایش خواهد یافت. همچنین امکان ایجاد ۳۰ واحد مشابه در سایر مناطق کشور فراهم میشود.
نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودروها
رئیس ایدرو در ادامه به موضوع نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: انحصار تولید تنها دو مدل تاکسی داخلی، مانعی جدی در مسیر نوسازی و رقابتپذیری بازار ایجاد کرده است. او تأکید کرد در کوتاهمدت باید زمینه واردات محدود تاکسیهای اقتصادی و برقی فراهم شود و در میانمدت، خودروسازان داخلی ملزم به عرضه سریعتر و قیمت رقابتی گردند.
مقیمی همچنین از تداوم اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو و امسال تاکنون ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شده است. به گفته او، از هر خودرو حدود ۵۰۰ کیلوگرم ورق فولادی و ۳۵ کیلوگرم مس بازیافت میشود که ارزش اقتصادی و زیستمحیطی قابل توجهی دارد. علاوه بر این، طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده نیز آغاز شده است.
نقش ایدرو در نوسازی صنعتی
رئیس هیئت عامل ایدرو با اشاره به نقش این سازمان در هدایت طرحهای نوسازی تأکید کرد: ایدرو وظیفه مدیریت، تسهیلگری و صدور مجوزهای لازم برای بازسازی واحدهای صنعتی را بر عهده دارد. این اقدامات علاوه بر ارتقای بهرهوری، موجب رونق بازار ماشینسازان داخلی نیز میشود.
به گفته مقیمی، در چارچوب برنامه هفتم توسعه، واردات ماشینآلات و تجهیزات نوسازی از پرداخت حقوق گمرکی معاف خواهد بود تا فرآیند بازسازی با سرعت بیشتری انجام گیرد.
او افزود: برخی از واحدهای راکد صنعتی با نوسازی میتوانند به چرخه تولید بازگردند، اما در مواردی که بازسازی اقتصادی نباشد، خروج از چرخه تولید منطقیتر است. در همین راستا، ایدرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه و ستاد تسهیل تولید، پلتفرمی برای هماهنگی و همافزایی میان دستگاههای اجرایی ایجاد کرده است.
مقیمی در پایان با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۵ بهعنوان «سال نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی» گفت: مجموعه اقداماتی مانند تولید سوختهای پاک، نوسازی ناوگان حملونقل و بازسازی صنایع کشور، گامهای مؤثری در جهت توسعه صنعتی پایدار، افزایش بهرهوری و حفاظت از محیط زیست به شمار میآیند.
منبع : تسنیم
دیدگاه شما؟