کیا اخیراً از نخستین خودروی برقی ساخت هند خود، با نام رسمی کیا کارنز کلاویس EV، پردهبرداری کرده است؛ خودرویی که همچون نسخههای قبلیاش، بهطور ویژه برای بازارهای نوظهور توسعه یافته و در هیچ شرایطی به بازار کشورهای غربی عرضه نخواهد شد، حتی اگر استقبال بالایی را نیز به دنبال داشته باشد.
کیا اخیراً از نخستین خودروی برقی ساخت هند خود، با نام رسمی کیا کارنز کلاویس EV، پردهبرداری کرده است؛ خودرویی که همچون نسخههای قبلیاش، بهطور ویژه برای بازارهای نوظهور توسعه یافته و در هیچ شرایطی به بازار کشورهای غربی عرضه نخواهد شد، حتی اگر استقبال بالایی را نیز به دنبال داشته باشد.
کیا برای این خودرو دو گزینه باتری در نظر گرفته است: نخست، باتری ۴۲ کیلوواتساعتی که در چرخه آزمایشی توانایی پیمودن مسافتی معادل ۴۰۴ کیلومتر را دارد؛ و دوم، باتری با ظرفیت ۵۱.۴ کیلوواتساعت که امکان حرکت تا ۴۹۰ کیلومتر را فراهم میکند. فرایند شارژ باتری در هر دو مدل، با استفاده از شارژر سریع ۱۰۰ کیلوواتی، تنها از ۱۰ تا ۸۰ درصد، ۳۹ دقیقه طول میکشد؛ امکانی که برای استفادههای شهری و سفرهای بینشهری، کاربردپذیری بالایی فراهم میکند.
از لحاظ توان خروجی، کیا برای هر نسخه بسته به نوع باتری، پیشرانههای متفاوتی عرضه میکند. مدل مجهز به باتری کوچکتر از موتور برقی با توان ۹۹ کیلووات (معادل ۱۳۵ اسببخار) با گشتاور ۲۲۵ نیوتنمتر بهره میبرد، در حالی که مدل بزرگتر دارای باتری ۵۱.۴ کیلوواتساعتی، موتور قدرتمندتری با توان ۱۲۶ کیلووات (۱۷۱ اسببخار) و گشتاور ۲۵۵ نیوتنمتر دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت در نسخه نخست، ۹.۵ ثانیه و در نسخه دوم ۸.۴ ثانیه ثبت شده است و هر دو مدل میتوانند به حداکثر سرعت ۱۶۶ کیلومتر در ساعت دست یابند.
در حوزه فناوریها، کیا کارنز کلاویس EV به چهار درجه ترمز احیاگر مجهز شده که با پدالهای پشت فرمان قابل کنترل است، و البته حالت رانندگی تکپداله موسوم به i-Pedal نیز در این مدل گنجانده شده تا راننده بتواند تجربهای متفاوت و راحت از رانندگی داشته باشد. افزون بر این، میزان بازیابی انرژی با توجه به شرایط لحظهای ترافیک، بهشکل خودکار توسط حالت Auto Mode تنظیم میشود، و این خودرو مجهز به فناوری V2L نیز هست؛ امکانی که اجازه میدهد انرژی باتری خودرو را برای تغذیه دستگاههای برقی دیگر مورد استفاده قرار داد و بدین ترتیب کیا کارنز کلاویس EV را به گزینهای بسیار انعطافپذیر در میان خودروهای برقی بدل ساخته است.
در فضای داخلی، برند کرهای سنگ تمام گذاشته و ترکیبی جذاب از فناوری و راحتی را ارائه کرده است. مجموعه نمایشگر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی در مجموع ۲۶.۶۲ اینچ قطر دارد و با کیفیت و وضوح بالا در اختیار راننده و سرنشینان قرار میگیرد. امکاناتی چون کلید دیجیتال نسل دوم، دستگاه تصفیه هوای هوشمند با نمایش شاخص کیفیت هوا، سیستم صوتی پریمیوم بوز با 8 بلندگو، سانروف پانورامای دو بخشی، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ مختلف، صندلیهای جلو مجهز به تهویه، صندلی راننده با تنظیم برقی و مجموعهای از قابلیتهای تغییرپذیر برای ردیف دوم صندلیها، به خوبی حاکی از تمرکز سازنده بر راحتی و رفاه سرنشینان است.
در زمینه ایمنی نیز، این خودرو به نسل دوم سامانه رانندگی نیمهخودران مجهز شده و مجموعهای از فناوریهای پیشرفته را در بر دارد؛ مواردی مانند کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت، هشدار برخورد در نقاط کور، سیستم نگهداری خودرو در خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد جلو که توانایی شناسایی عابر پیاده، خودرو، دوچرخه و حتی ترافیک تقاطعی را دارد، هشدار و پیشگیری از برخورد هنگام حرکت به عقب و پایش هوشیاری راننده، بخشی از این امکانات محسوب میشوند. کیا اعلام کرده است که این مدل به طور استاندارد از ۱۸ ویژگی ایمنی از جمله شش کیسه هوای ایمنی بهرهمند است و همچنین بهروزرسانیهای نرمافزاری بر بستر اینترنت نیز برای آن ارائه خواهد شد.
جزئیات مربوط به قیمتگذاری این مدل، در آینده منتشر خواهد شد؛ اما همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، این خودرو صرفاً برای بازارهای خاص و عمدتاً در هند به تولید میرسد و بازار غرب از آن بیبهره خواهد بود. تولید این خودرو در هند، احتمالاً بر همان خطوطی انجام میشود که مونتاژ نسل چهارم مدل معمولی کارنز نیز در آن صورت میگیرد؛ و همچنین تولید محصولات این خانواده در کشورهای بنگلادش و ویتنام نیز جریان دارد.
دیدگاه شما؟