شرکت خودروسازی تویوتا با بازگرداندن نام خاطرهانگیز «FJ»، نسخهای کوچکتر از شاسیبلند افسانهای لندکروزر را برای سال ۲۰۲۶ معرفی کرده است. این خودرو که مدتها در میان علاقهمندان مورد انتظار بود، اکنون در قالب نسخهای تولیدی رونمایی شده و قرار است از سال آینده ابتدا وارد بازار ژاپن شود.
شرکت خودروسازی تویوتا با بازگرداندن نام خاطرهانگیز «FJ»، نسخهای کوچکتر از شاسیبلند افسانهای لندکروزر را برای سال ۲۰۲۶ معرفی کرده است. این خودرو که مدتها در میان علاقهمندان مورد انتظار بود، اکنون در قالب نسخهای تولیدی رونمایی شده و قرار است از سال آینده ابتدا وارد بازار ژاپن شود.
مدل جدید FJ کروزر از نظر ابعاد تقریباً هماندازه با لندرور دیفندر ۹۰ است و با هدف گسترش خانواده لندکروزر و جذب نسل جدیدی از مصرفکنندگان طراحی شده است. به گفته سایمون هامفریز، مدیر ارشد برند تویوتا، این خودرو نتیجه تلاشی است برای سازگار کردن میراث لندکروزر با نیازها و سبک زندگی مشتریان جوانتر و امروزی.
نام «FJ» از عبارت Freedom and Joy بهمعنای «آزادی و شادی» الهام گرفته و بر پایه همان پلتفرمی ساخته شده که در سال گذشته برای لندکروزر سری ۲۵۰ بهکار رفته بود. فاصله محوری آن حدود ۲۷۰ میلیمتر کوتاهتر از سری ۲۵۰ است و ابعاد کلی آن به ترتیب برابر با ۴۵۷۵ میلیمتر طول، ۱۸۵۵ میلیمتر عرض و ۱۹۶۰ میلیمتر ارتفاع اعلام شده است؛ عددهایی که آن را از نظر اندازه بسیار نزدیک به دیفندر ۹۰ قرار میدهد.
کاهش اندازهها تأثیری بر تواناییهای آفرودی خودرو نگذاشته است. تویوتا اعلام کرده که فاصله FJ از سطح زمین ۲۱۵.۳ میلیمتر بوده و زاویه ورود آن ۳۱ درجه است؛ مقادیری که تقریباً با لندکروزر۲۵۰ برابر است. شعاع گردش ۵.۵ متری نیز امکان چرخش و مانور در مسیرهای باریک را برای راننده فراهم میکند. هامفریز تأکید کرده است که این خودرو با حفظ جسارت آفرودی سنتی لندکروزر، عملکردی پویا و چابکتری را ارائه میدهد.
سیستم محرکه این خودرو از یک موتور چهار سیلندر ۲.۷ لیتری بنزینی تغذیه میشود که ۱۶۱ اسببخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیرو از طریق جعبهدنده ششسرعته خودکار به چهار چرخ منتقل میشود.
در بخش طراحی، تویوتا FJ را با تمرکز بر سادگی، استحکام و قابلیت شخصیسازی توسعه داده است. سپرهای برجسته، گلگیرهای عریض و ظاهر زاویهدار خودرو بدنهای مقاوم و عضلانی به آن بخشیدهاند. یکی از ویژگیهای قابلتوجه طراحی در این خودرو، قابلیت تعویض آسان سپرها است که علاوه بر ارتقای شخصیسازی، موجب سهولت در تعمیرات احتمالی خواهد شد. مشتریان قادر خواهند بود تجهیزات سفارشی چون چراغهای گرد کلاسیک، پنلهای باربری جایگزین و ورودی هوای ارتفاعی (اسنورکل) را نیز برای افزایش کارایی در شرایط آبی سفارش دهند.
در فضای داخلی، طراحی کابین با الهام از لندکروزر سری ۲۵۰ شکل گرفته و بیشتر بر کاربرد و سهولت استفاده تمرکز دارد. در میانه داشبورد یک نمایشگر ۱۲.۵ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی جای گرفته و کنترلهای اصلی خودرو از طریق دکمهها و کلیدهای فیزیکی در دسترس هستند.
هامفریز یادآور شد که معرفی لندکروزر ۲۵۰ دو سال پیش، سرآغازی بر مسیر تازهای برای بازتعریف برند لندکروزر بود و FJ گام بعدی در ادامه همان مسیر محسوب میشود.
بر اساس اعلام رسمی تویوتا، تولید مدل FJ در تایلند انجام شده و عرضه آن از نیمه سال آینده در ژاپن آغاز خواهد شد. ماسایا اوچییاما، مهندس ارشد پروژه، تأکید کرده است که پس از بازار داخلی، این مدل به کشورهای آفریقایی، آسیایی، آمریکای جنوبی و خاورمیانه نیز صادر خواهد شد. او همچنین تصریح کرده که در حال حاضر، هیچ برنامهای برای عرضه این خودرو در بازارهای اروپا و آمریکا وجود ندارد.
نخستین حضور عمومی تویوتا FJ کروزر در نمایشگاه Japan Mobility Show در توکیو خواهد بود. تویوتا اعلام کرده است که توسعه خانواده لندکروزر در سالهای آینده ادامه خواهد داشت و مدلهای تازهای بر اساس تحولات فناوری و نیازهای متنوع بازارهای جهانی به آن افزوده میشود. در بیانیه پایانی این شرکت آمده است که لندکروزر همواره بهعنوان نمادی از قابلیت اطمینان، انعطافپذیری و همراهی با سبک زندگی مشتریان، همگام با تغییرات اجتماعی و فنی پیش خواهد رفت.
دیدگاه شما؟