نسل دوم تسلا رودستر با وجود تأخیرهای متعدد در عرضه، همچنان در فهرست برنامههای آتی این شرکت جا دارد و قرار است سرانجام روزی به بازار راه پیدا کند. این خودرو که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، پس از سالها انتظار همچنان از سوی تسلا مورد تأیید قرار گرفته و اطمینان داده شده […]
نسل دوم تسلا رودستر با وجود تأخیرهای متعدد در عرضه، همچنان در فهرست برنامههای آتی این شرکت جا دارد و قرار است سرانجام روزی به بازار راه پیدا کند.
این خودرو که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، پس از سالها انتظار همچنان از سوی تسلا مورد تأیید قرار گرفته و اطمینان داده شده که رودستر جدید در راه است. معاون بخش مهندسی خوردو تسلا، بهتازگی توضیحات تازهای ارائه داده و گفته رودستر جدید جزو آخرین خودروهایی خواهد بود که مشتریان آن همچنان به کنترلهای دستی دسترسی دارند.
وی اضافه کرد که در سالهای اخیر، تیم مهندسی تسلا زمان زیادی را صرف بازاندیشی و اصلاح تصمیمات پیشین خود کرده و همواره تلاش داشتهاند تا رودستر را از سطح یک خودروی معمولی بالاتر ببرند و به محصولی ویژه و منحصر به فرد تبدیل کنند. وی اضافه کرد که آنها اخیراً چند نمونه اولیه و فناوریهای توسعه یافته طی این مدت را به ایلان ماسک نشان دادهاند و واکنش ماسک نیز بسیار مثبت و انرژیبخش بوده است.
این در حالی است که تسلا با سرعتی چشمگیر پروژههای خودروهای خودران را دنبال میکند و مدلهایی مانند سایبرکب و روبوون را با قابلیت رانندگی کاملاً خودکار توسعه میدهد. اما قرار است رودستر جایگاه متفاوتی در میان محصولات شرکت داشته باشد و برخلاف آینده خودران که در بسیاری از محصولات جدید تسلا دنبال میشود، این خودرو همچنان با کنترل فیزیکی ارائه میشود.
زمانی که تسلا رودستر را به طور ناگهانی معرفی کرد، وعده داد که این خودرو به سریعترین خودروی تولید انبوه جهان تبدیل خواهد شد و قابلیت رسیدن به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در تنها ۱.۹ ثانیه خواهد داشت. با این حال، از آن زمان مدل S Plaid تسلا رکورد شتاب ۱.۹۸ ثانیهای را به ثبت رساند و پورشه تایکان توربو GT حتی رکورد ۱.۷۷ ثانیهای را نیز جابهجا کرده است. در بهروزرسانیهای بعدی گفته شد نسخه پایه رودستر میتواند در ۲.۱ ثانیه به این سرعت دست یابد و اگر خودرو به راکتهایی با هوای فشرده مجهز شود، عدد شتابگیری میتواند به رقم حیرتآور ۱.۱ ثانیه کاهش یابد.
ویژگیها و مشخصاتی که برای رودستر عنوان شده بود، حالا احتمال تغییر دارند. در مدلهای اولیه ذکر شده بود که این خودرو دارای سه موتور است و از یک باتری عظیم با ظرفیت ۲۰۰ کیلوواتساعت بهره میگیرد و میتواند با هر بار شارژ تا ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. البته قرار بود عرضه این خودرو در سال ۲۰۲۰ انجام شود، اما این تاریخ به ۲۰۲۱ موکول شد. سپس در جلسه سهامداران سال ۲۰۲۱ زمان عرضه به ۲۰۲۳ تغییر کرد، اما مجدداً تأخیر پیش آمد و در نهایت در فوریه ۲۰۲۴ این تاریخ بار دیگر به سال ۲۰۲۵ منتقل شد.
این تغییر برنامهها در حالی است که همزمان برخی خودروسازان بزرگ دنیا نیز برنامههای خود برای تولید خودروهای برقی گرانقیمت را به تعویق انداخته یا حتی کنار گذاشتهاند. برای نمونه، برنامه تولید خودروی تمام برقی لامبورگینی احتمالاً جای خود را به یک مدل هیبریدی خواهد داد و فراری نیز با وجود کار روی یک مدل برقی، ساخت دومین مدل برقی خود را متوقف کرده است. از سوی دیگر برندهایی همچون پاگانی و کونیگزگ همچنان وارد عرصه خودروهای کاملاً برقی نشدهاند و فاصله زیادی با این فناوری دارند.
در حالی که مدل ۳ و مدل Y بیشترین سهم فروش تسلا را به خود اختصاص دادهاند، عرضه خودروهایی خاص و کمتیراژ مانند رودستر میتواند فرصتی برای نمایش فناوریهای پیشرفته و افزایش سودآوری این شرکت باشد.
اگرچه هنوز زمان دقیق عرضه و مشخصات نهایی نسل دوم رودستر اعلام نشده است، اما شواهد اخیر نشان میدهد به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۵ جزئیات مربوط به نسخه تولیدی این خودرو نهایی خواهد شد و اطلاعات بیشتری در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
دیدگاه شما؟