پورشه سرانجام به عرضه نسخه تمامبرقی کاین نزدیک میشود؛ مدلی که سالها پیش وعده ساخت آن داده شده بود و اکنون قرار است در کنار نمونههای بنزینی و پلاگین هیبریدی بهعنوان محصولی مستقل وارد بازار جهانی شود. معرفی کامل این خودرو برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده، اما پیش از رونمایی نهایی، شرکت تصاویر رسمی از کابین آن منتشر کرده که بهدلیل نمایشگرهای متعدد و نورپردازی پیشرفته، بیش از هر چیز به یک سالن دیجیتالی OLED شباهت دارد.
پورشه سرانجام به عرضه نسخه تمامبرقی کاین نزدیک میشود؛ مدلی که سالها پیش وعده ساخت آن داده شده بود و اکنون قرار است در کنار نمونههای بنزینی و پلاگین هیبریدی بهعنوان محصولی مستقل وارد بازار جهانی شود. معرفی کامل این خودرو برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده، اما پیش از رونمایی نهایی، شرکت تصاویر رسمی از کابین آن منتشر کرده که بهدلیل نمایشگرهای متعدد و نورپردازی پیشرفته، بیش از هر چیز به یک سالن دیجیتالی OLED شباهت دارد.
کابین این خودرو با نام «کابین آینده» معرفی شده است؛ طرحی که پورشه قصد دارد در دیگر محصولات خود نیزبه کار گیرد. در مرکز داشبورد، نمایشگر خمیدهای موسوم به Flow Display قرار گرفته که فضای اصلی کابینرا در اختیار دارد. هرچند طراحی بهشدت دیجیتالی شده، اما برای کنترل مواردی مانند دما، سرعت فن و میزانصدا، تعدادی کلید فیزیکی همچنان باقی مانده است. با این حال، سبک طراحی تفاوت چشمگیری با کابینهایکلاسیک پورشه دارد و حالوهوای آن به نورپردازی محیطی و نمایشگرهای بزرگ شباهت پیدا کرده است.
داشبورد کاین برقی پر از نمایشگر است و شاخصترین آنها صفحه مرکزی با خمیدگی ۴۵ درجه محسوب میشودکه به دو بخش تقسیم شده و بخش پایینی آن بهعنوان منوی اسکرول افقی عمل میکند. این نمایشگر با کلاستر دیجیتال ۱۴.۲۵ اینچی OLED ترکیب شده و امکان سفارش هدآپ دیسپلی ۸۷ اینچی با واقعیت افزوده نیز وجود دارد که اطلاعات مسیر را تا ۹ متر جلوتر نمایش میدهد. علاوه بر این، نمایشگر ۱۴.۹ اینچی مخصوص سرنشینجلو در نظر گرفته شده که قابلیت تماشای ویدیو و کنترل اپلیکیشنها را فراهم میکند.
فناوریهای دیجیتال کابین شامل کلید دیجیتالی پورشه با امکان اشتراکگذاری میان هفت کاربر و دستیارصوتی هوشمند مجهز به هوش مصنوعی میشود. در زیر نمایشگر، بخشی با نام Ferry Pad برای استراحت مچ دست طراحی شده که الهامگرفته از تصویر معروف فردیناند پورشه در حال گرفتن دستهدنده است. یکی از موارد بحثبرانگیز در طراحی کابین، حذف تنظیم مکانیکی دریچههای هوا و وابستگی کامل به کنترل دیجیتال است؛ رویکردی مشابه تسلا و ریویان که ممکن است همه کاربران از آن استقبال نکنند.
پورشه اعلام کرده این خودرو بیشترین قابلیت شخصیسازی تاریخ کاین را ارائه میدهد. ۱۳ ترکیب رنگی، چهار پکیج داخلی، پنج بسته تزیینی، نورپردازی محیطی پیشرفته و پنج تم دیجیتال برای کابین در نظر گرفته شده است. حالتهای جدیدی به نام Mood Modes نیز شرایط نور، دما، صدا و صندلیها را مطابق با سلیقه و حال راننده تنظیم میکنند. برای پوشش داخلی، گزینههایی از چرم در رنگهای خاکستری، بنفش و خاکستری روشن ارائه شده و در کنار آن کابین دوستدار محیطزیست با متریال Race-Tex و پارچه طرح Pepita نیز عرضه میشودکه یادآور میراث طراحی پورشه است.
یکی دیگر از ویژگیهای شاخص، سقف شیشهای بزرگ است که عنوان بزرگترین سقف شیشهای تاریخ پورشه را به خود اختصاص میدهد. این سقف از حالتهای مختلف شفاف، نیمهشفاف و مات پشتیبانی میکند و بخش جلویی آن متحرک است. سیستم گرمکن سطحی برای قسمتهایی مانند دستگیرهها و کنسول مرکزی تعبیه شده که در کنار صندلیها و فرمان گرمشونده، راحتی بیشتری را فراهم میکند. صندلیهای عقب برقی بهصورت استاندارد عرضه شده و امکان تغییر وضعیت بین فضای بیشتر برای سرنشین یا افزایش حجم بار را فراهم میآورند.
تصاویر رسمی نشان میدهد این خودرو در دو نسخه بدنه شاسیبلند سنتی و کوپه-شاسیبلند عرضه خواهد شد. طراحی بیرونی نیز ترکیبی از تناسبات نسل کنونی کاین با خطوط تیزتر و المانهای الهامگرفته از ماکان برقیاست.
مشخصات فنی پورشه کاین برقی
از نظر فنی، کاین برقی روی نسخه ارتقایافته پلتفرم پریمیوم برقی (PPE) توسعه یافته است. پیشبینی میشودنسخه پرچمدار آن بیش از ۱۰۰۰ اسببخار قدرت داشته باشد. انرژی از طریق باتری ۱۱۳ کیلوواتساعتی ذخیرهمیشود که قابلیت شارژ سریع ۴۰۰ کیلوواتی و شارژ بیسیم را دارد و بردی بیش از ۵۹۵ کیلومتر فراهم میکند. نسخههای پایه موتور مشترک با ماکان برقی خواهند داشت، اما نسخه بالارده از موتور عقب اختصاصیپورشه بهره میبرد که با سیستم خنککاری روغنی مشابه خودروی مسابقهای GT4 e-Performance تجهیز شده است.
این شاسیبلند توانایی یدککشی تا ۳۵۰۰ کیلوگرم را دارد و بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه میشود. کاین برقی نخستین شاسیبلند مجهز به سامانه «Porsche Active Ride» خواهد بود که با کمک موتور ولتاژ بالا، کمکفنرها را لحظهای تنظیم کرده و پایداری بدنه را در پیچها و مسیرهای ناهموار حفظ میکند.
پورشه همچنین فناوری شارژ بیسیم نوآورانهای معرفی کرده که خودرو توسط یک پد شارژ زمینی به ابعاد ۷۰ در ۳۱ اینچ و توان ۱۱ کیلووات به صورت بیسیم و همانند تلفنهای همراه شارژ میشود. هنگام پارک روی این صفحه، دوربین و پیامهای راهنما به راننده کمک میکنند خودرو را دقیق در جایگاه قرار دهد و سیستم تعلیق نیز بهطور خودکار ارتفاع را کاهش میدهد. این فناوری در صورت وجود مانع بین صفحه و کف خودرو، فرآیند شارژ را متوقف میکند. باتری کاین برقی تراکم انرژی بیشتری نسبت به تایکان دارد و با شارژ سریع DC میتواند تنها در ۱۰دقیقه حدود ۲۹۷ کیلومتر برد اضافه کند.
سیستم بازیافت انرژی این خودرو توان تولید تا ۶۰۰ کیلووات را دارد که تقریباً دو برابر تایکان است و تا ۹۷درصد ترمزگیریها را پوشش میدهد. برخلاف تایکان، کاین برقی گیربکس دو سرعته ندارد، اما فناوری موتورهایجدید این نقص را جبران میکند.
رونمایی کامل این محصول برای پایان سال ۲۰۲۵ تعیین شده و انتظار میرود طی ماههای آینده جزئیات بیشتریدرباره این شاسیبلند تمامبرقی منتشر شود.
دیدگاه شما؟