احسان جانمحمدی، دبیر انجمن صنفی گاز فشرده طبیعی (CNG) کشور، ضمن اعلام حمایت کامل از مصوبه اخیر دولت درباره تعیین نرخ سوم بنزین (۵۰۰۰ تومان)، این تصمیم را «درست، منطقی و ضروری برای مدیریت ناترازی سوخت کشور» توصیف کرد.
دفاع از سیاست دولت: هدفگیری مصرفکنندگان پرمصرف
جانمحمدی تأکید کرد که دولت پس از ماهها بررسی کارشناسی، سازوکاری را انتخاب کرده که هم فشار معیشتی به عموم مردم وارد نمیکند و هم مصرف مازاد و قاچاقمحور را مدیریت میکند.
وی افزود: «بیش از ۸۰ درصد خانوارها با سهمیههای فعلی، نیاز ماهانهشان را تأمین میکنند؛ بنابراین نرخ سوم تنها مصرفکنندگان پرمصرف را هدف میگیرد و یک سیاست عادلانه است.»
انتقاد صریح از «مخدوش کردن فضای کارشناسی» توسط نمایندگان
دبیر انجمن CNG از برخی اظهارات اخیر اعضای کمیسیون انرژی مجلس بهشدت انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه در آستانه اجرا، برخی نمایندگان بهجای همراهی، فضای کارشناسی کشور را مخدوش میکنند و توپ را به زمین دستگاههایی میاندازند که اساساً مسئولیتی در اجرای مرحله اول ندارند.»
وی تصریح کرد:
-
تکلیف قانونی: مسئول تدوین آییننامه اتصال کارت سوخت به حسابهای بانکی، طبق قانون، وزارت اقتصاد است، نه وزارت نفت.
-
تشویش افکار عمومی: طرح چنین اظهاراتی در رسانهها در حالی که وزارت نفت تا زمان ابلاغ رسمی آییننامه اجازه اجرا ندارد، نه تنها کمکی نمیکند، بلکه موجب تشویش افکار عمومی میشود.
نقش مغفولمانده CNG در مهار ناترازی بنزین
جانمحمدی تأکید کرد که CNG، «امنترین، اقتصادیترین و در دسترسترین ابزار» برای مهار ناترازی بنزین است و باید از ظرفیتهای آن استفاده شود:
1.ظرفیت خالی:
بیش از ۲۳۰۰ جایگاه CNG در کشور فعال است و ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب را دارد، اما تنها حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آن مصرف میشود.
2.صرفهجویی بالا:
با اجرای صحیح نرخ سوم، میتوان بخش بزرگی از این ظرفیت خالی را فعال کرد و روزانه معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب صرفهجویی در مصرف بنزین ایجاد نمود.
در پایان، وی از همه مسئولان انتظار داشت در این مرحله حساس، با پرهیز از هیجانآفرینی، مسیر اجرای درست سیاست مبتنی بر منافع ملی را هموار کنند.
منبع : فارس
دیدگاه شما؟