در حالی خودروسازان با تکیه بر تجربه موفق عرضه در بورس کالا به دنبال احیای این مدل از فروش هستند که سود دلالان و واسطه ها از فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری، به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش اتومدیا،در چند سال اخیر و به واسطه تحریم ها از یک […]
در حالی خودروسازان با تکیه بر تجربه موفق عرضه در بورس کالا به دنبال احیای این مدل از فروش هستند که سود دلالان و واسطه ها از فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری، به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش اتومدیا،در چند سال اخیر و به واسطه تحریم ها از یک سو و قیمت گذاری دستوری از سوی دیگر صنعت خودرو حال و روز خوبی ندارد و ثبت زیان های چند ده هزار میلیاردی در این صنعت امید به روزهای پررونق را از او گرفته است. فروش خودرو با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده در چند سال اخیر و ورود شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودروها،خودروسازان را بر آن داشت تا برای کاهش اثرات این مدل قیمت گذاری و فروشی دست کم برابر با قیمت تمام شده محصولات خود، فروش خودرو در بورس کالا را پیگیری کنند که این امر در نهایت در سال ۱۴۰۱ محقق شد.
شفافیت معاملات، کشف قیمت های تعادلی، کنار رفتن تقاضای کاذب، تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو، ضمانت اجرایی عمل به تعهدات طرفین معامله و در نهایت حمایت از بخش تولید از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس کالا است که فعالان بازار سرمایه بر آن تاکید دارند.
در بورس کالا، خودرو بدون نیاز به قرعهکشی در دسترس خریداران قرار میگیرد و مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت کرده و محصول مورد نظر را با یک قیمت نهایی خریداری میکنند. به بیان دیگر، بورس کالا بستری برای تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو است، به طوری که هم خودروساز و هم مصرفکننده از معامله خود سود میبرند و قیمتهای نجومی بازار تا حد زیادی کنترل می شود.
بورس کالا، یکی از بهترین و بهروزترین روشهای ممکن برای حراج واقعی خودروها است که با تکیه بر کارگزاریها، مشتریان را از دردسرهای خرید مستقیم دور نگه میدارد.
از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس میتوان به مواردی همچون کشف قیمت واقعی حین معاملات، توزیع مناسب خودروها، قانونمند بودن، حذف دلالان و واسطه گران ، تضمین ابعاد مختلف معامله در چارچوب بورس و تنظیم قیمت در بازار آزاد اشاره کرد.
گروه بهمن جزو نخستین شرکت هایی بود که فروش محصولات خود را در بورس کالا آغاز کرد.
بررسی قیمت های معاملاتی انجام شده خودروهای عرضه شده در بورس کالا نشان می داد قیمت به مراتب از بازار آزاد پایین تر بوده و چنانچه عرضه از سوی تولیدکنندگان در بورس افزایش و تداوم می یافت قیمت خودروها به دلیل قرار گیری در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها، روند تعادلی را در بازار در پیش می گرفت.
بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا در یک دوره چند ماهه نشان میدهد که در نتیجه فروش ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان بهخودروساز و خریدار خودرو منتقل شد.
این در حالی است که آمارها از سودهای کلانی حکایت دارد که در مدت قیمت گذاری دستوری به جیب واسطه ها و دلالان بازار خودرو رفته است.
اما با وجود مزایای چنین اقدامی شورای رقابت با ورود به این موضوع دستور توقف خودرو در بورس کالا را صادر کرد تا تجربه عرضه خودرو در بورس کالا ۱۰ ماهه شود.
۱۰ ماه عرضه خودرو در بورس توانست خودروسازان را با مدل جدیدی از فروش آشنا کند که در کنار فروش خودرو با قیمت تمام شده واقعی، کسب سود قابل توجهی نیز برای آن ها به همراه داشته باشد. حال شنیده ها حاکی از آن است که خودروسازان دوباره به دنبال احیای این مدل فروش هستند و هرچند مخالفت های زیادی در این مسیر وجود دارد اما انتظار می رود با آغاز به کار دولت چهاردهم که سیاست او مخالفت با قیمت گذاری دستوری است، این امر محقق شود.
بدون شک مزایای این مدل فروش خودرو نه تنها به نفع خودروساز خواهد بود بلکه مصرف کنندگان واقعی را نیز از سیستم فروش فعلی که مبتنی بر سیستم قرعه کشی است نجات داده و سود حاصل از فروش خودرو را نصیب خودروساز خواهد کرد.
نکته اصلی عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد فضای رقابتی است و در این فضا است که دست واسطهها در قیمتگذاری خودرو کوتاه شده و ارقام نجومی که واسطهها بر روی قیمتهای کارخانه می گذارند از بین میرود و همین موضوع منجر به رقابتی شدن قیمت خودرو در بورس کالا خواهد شد.
دیدگاه شما؟