یک تحلیلگر چینی هشدار داد که بازار خودروهای برقی چین بیش از حد از شرکتهای تازهتأسیس اشباع شده و رقابت شدید میان خودروسازان، این صنعت را وارد مرحلهای بیرحمانه کرده است. دن وانگ، تحلیلگر فناوری که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ در چین زندگی کرده و برای شرکت مالی گیوکال دراگونومیک فعالیت داشته، اعلام کرد: […]
یک تحلیلگر چینی هشدار داد که بازار خودروهای برقی چین بیش از حد از شرکتهای تازهتأسیس اشباع شده و رقابت شدید میان خودروسازان، این صنعت را وارد مرحلهای بیرحمانه کرده است.
دن وانگ، تحلیلگر فناوری که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ در چین زندگی کرده و برای شرکت مالی گیوکال دراگونومیک فعالیت داشته، اعلام کرد: جنگ قیمتی میان خودروسازان برقی چین به این زودیها تمام نخواهد شد. او تأکید کرد که حضور گسترده کارآفرینان، مهندسان و حمایت بیوقفه دولتهای محلی از برندهای داخلی موجب شده بازار خودروهای برقی چین به شدت رقابتی شود.
وانگ در کتاب خود با عنوان سرسامآور نوشت که حمایت مالی دولت چین مهمترین عامل ورود غولهای فناوری مانند هواوی و شیائومی به صنعت خودرو بوده است. او افزود این حمایتها باعث شده شرکتها بتوانند انواع خودروهای جدید را با قیمتهای پایین روانه بازار کنند و رقابت را بیش از پیش تشدید نمایند.
این رقابت فشرده باعث فشار بر سودآوری شرکتها نیز شده است. بهعنوان مثال بیوایدی در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد سود خالصش در سهماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است. این شرکت علت این افت را تخفیفهای سنگین و هزینههای بازاریابی بالا عنوان کرده است. بیوایدی در ماه مه نیز قیمت ۲۲ مدل برقی و هیبریدی خود را تا پایان ژوئن کاهش داده بود.
وانگ در گفتوگو با بیزینس اینسایدر گفت: رقابت در بازار چین بسیار بیرحمانه است و تغییر این وضعیت آسان نخواهد بود. این تا حدی به مقیاس بزرگ بازار چین و روحیه کارآفرینی فعال در این کشور برمیگردد.
بر اساس گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بینالمللی آمریکا، دولت چین از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از خودروسازان داخلی برقی مانند بیوایدی هزینه کرده است.
از سوی دیگر آر جی اسکارینگ، مدیرعامل شرکت ریویان، معتقد است خودروهای برقی ساخت چین بهدلیل یارانههای دولتی سخاوتمندانه و هزینههای پایین نیروی کار ارزانتر از رقبای غربی هستند.
با این حال، برخی کارشناسان پیشبینی میکنند که این رقابت در سالهای آینده کاهش یابد. هی شیائوپنگ، مدیرعامل شرکت اکسپنگ، در دسامبر گذشته به کارکنانش گفت صنعت خودروی چین بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ وارد دوره حذف گسترده خواهد شد. او در گفتوگویی دیگر با روزنامه استریتس تایمز سنگاپور اعلام کرد در دهه آینده تنها حدود هفت شرکت بزرگ خودروسازی در چین باقی خواهند ماند و بسیاری از برندهای فعلی از بین خواهند رفت.
دیدگاه شما؟