با ظاهری جدید در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی می‌شود

خودروی تشریفاتی تویوتا سنتری

.
سه شنبه - ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۵:۴۰ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
تویوتا سنتری

شرکت تویوتا با انتشار مجموعه‌ای از تصاویر رسمی و ویدیوهای تبلیغاتی، نخستین نگاه به نسخه تازه‌ای از خودروی لوکس سنتری را ارائه کرده است. این بار، تویوتا سنتری در قالب یک کوپه دو در با فرم فست‌بک و ارتفاعی بیشتر از خودروهای اسپرت معمولی ظاهر شده و قرار است در پایان ماه جاری، طی رویداد Japan Mobility Show در ژاپن به‌صورت رسمی معرفی شود.

شرکت تویوتا با انتشار مجموعه‌ای از تصاویر رسمی و ویدیوهای تبلیغاتی، نخستین نگاه به نسخه تازه‌ای از خودروی لوکس سنتری را ارائه کرده است. این بار، تویوتا سنتری در قالب یک کوپه دو در با فرم فست‌بک و ارتفاعی بیشتر از خودروهای اسپرت معمولی ظاهر شده و قرار است در پایان ماه جاری، طی رویداد Japan Mobility Show در ژاپن به‌صورت رسمی معرفی شود.

تویوتا سنتری همواره به‌عنوان نماد شکوه و تشریفات در صنعت خودروسازی ژاپن شناخته می‌شود. نسخه جدید با رویکردی متفاوت نسبت به مدل‌های پیشین، از همان ابتدا به دلیل طراحی غیرمتعارف و ماهیت اسپرت‌تر، توجه کارشناسان و علاقه‌مندان را برانگیخته است.

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند این کوپه برخلاف خودروهای GT متداول، بدنه‌ای بلندتر دارد و نمای کلی آن به یک کراس‌اوور اسپرت شباهت پیدا کرده است. بخش جلویی خودرو حالتی زاویه‌دار و حجیم دارد و به گونه‌ای طراحی شده که یادآور شاسی‌بلندهای لوکس است. از نکات جالب طراحی، استفاده از درِ کشویی در سمت سرنشین است؛ جزئی که بیشتر در مینی‌ون‌ها رایج است و اجرای آن در یک کوپه تشریفاتی اقدامی غیرمنتظره محسوب می‌شود. در عین حال، فقدان ستون میانی (ستون B) در نمای جانبی باعث شده خطوط بدنه یک‌دست‌تر، پیوسته‌تر و چشم‌نوازتر به نظر برسد، چیزی که به افزایش حس لوکس بودن خودرو کمک می‌کند.

در سوی مقابل، درِ سمت راننده به شکل سنتی باز می‌شود. این ترکیب غیرمعمول از درها، گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره ساختار کلی خودرو و نحوه ورود و خروج سرنشینان ایجاد کرده است. تحلیلگران معتقدند تویوتا عامدانه این ابهام را ایجاد کرده تا توجه رسانه‌ها و بازار را تا زمان رونمایی رسمی حفظ کند.

در روزهای گذشته همچنین شایعاتی درباره قرار گرفتن صندلی راننده در مرکز کابین منتشر شده بود، اما بررسی کارشناسان این احتمال را ضعیف دانست؛ زیرا چنین چیدمانی در یک خودروی تشریفاتی کارایی چندانی ندارد. مگر آنکه سازوکارهایی نظیر حرکت موتوردار صندلی یا کف متحرک در نظر گرفته شده باشد، که در هر صورت برای خودرویی مخصوص مدیران ارشد چندان منطقی نیست.

در طراحی جلو، نشان ققنوس سنتی سنتری که یادگار مدل‌های کلاسیک این خودرو است، در مرکز جلوپنجره‌ای نیمه‌باز قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند وجود یک پیشرانه نه صرفاً الکتریکی را در زیر کاپوت تأیید کند. گمان می‌رود سنتری کوپه جدید از موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری هیبریدی مشابه نسخه SUV یا ترکیب هشت سیلندر هیبریدی نمونه سدان بهره ببرد.

 تویوتا سنتری

 

در بخش عقب بدنه، چراغ‌های باریک و کشیده با گرافیکی مدرن طراحی شده‌اند که در امتداد سقف خمیده فست‌بک، جلوه‌ای جسورانه و پرانرژی به خودرو می‌بخشند. حذف شیشه عقب نیز از جزئیات غیرمعمول طراحی به‌شمار می‌رود و شباهت‌هایی به فلسفه طراحی برند پولستار دارد.

 تویوتا سنتری

تویوتا در بیانیه رسمی خود این خودرو را منحصر‌به‌فرد توصیف کرده است؛ عبارتی که نشان می‌دهد فعلاً برنامه‌ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد و احتمالاً با یک مدل مفهومی یا پروژه ویژه‌ی سفارشی برای مشتری خاص روبه‌رو هستیم. با این حال، کارشناسان معتقدند چنین طرح‌هایی مسیر آینده برند سنتری را ترسیم می‌کند و می‌تواند مقدمه‌ای برای تثبیت آن به‌عنوان نشان لوکس مستقل تویوتا در بازارهای جهانی باشد.

سال گذشته نیز تویوتا با معرفی نسخه شاسی‌بلند سنتری، برای نخستین بار این نام را از محدوده خودروهای سدان فراتر برد و برداشت عمومی از برند را تغییر داد. اکنون معرفی کوپه تازه، گامی دیگر در جهت گسترش هویت این نام و شاید شروع فصل جدیدی برای سنتری است.

با وجود آنکه هنوز مشخص نیست این خودرو وارد فاز تولید انبوه خواهد شد یا تنها در حد یک نمایش مفهومی باقی می‌ماند، نکته مسلم آن است که تویوتا با پروژه سنتری در پی بازتعریف مفهوم لوکس‌گرایی ژاپنی است. جزئیات نهایی طراحی و مشخصات فنی این کوپه قرار است در مراسم رونمایی رسمی در نمایشگاه Japan Mobility Show آشکار شود؛ جایی که نگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر به سوی لوکس‌ترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی ژاپن دوخته خواهد شد.

دیدگاه شما؟