لندرور قدرتمندترین و مقاومترین نسخه دیفندر را برای حضور در رقابتهای رالی داکار ۲۰۲۶ معرفی کرده است. این خودرو که با نام دیفندر داکار D7X-R شناخته میشود، بر اساس دیفندر اکتا ساخته شده و در کلاس استوک شرکت خواهد کرد. هدایت آن نیز بر عهده استفان پترهانسل، قهرمان ۱۴ دوره رالی داکار، گذاشته شده است.
ظاهر نهایی D7X-R نسبت به نمونههای اولیه، کاملتر و خشنتر شده است. با وجود اینکه مقررات رقابتها تنها اجازه اعمال تغییرات محدود نسبت به نسخه تولیدی را میدهند، لندرور بادیکیت را برای بهبود جریان هوا و خنککاری اصلاح کرده، محافظت بخش زیرین خودرو را افزایش داده و زاویههای عبور آفرود را بهبود بخشیده است. تغییرات شاخص شامل گلگیرهای پهنتر، برشهای جدید روی سپر و رکابها، کاپوت دارای دریچه تهویه، ورودی هوای بزرگتر، اسنورکلهای دوقلو و چراغهای الایدی نصبشده روی سقف است. همچنین برای کاهش وزن، چرخ زاپاس نصبشده روی در عقب حذف شده و خودرو با طرح رنگ اختصاصی ژئوپالت پوشیده شده است که از رنگهای بیابانی مانند شن، سنگ و آب الهام گرفته است.
این خودرو اکنون روی تایرهای ۳۵ اینچی قرار دارد و عرض محورها و فاصله آن از سطح زمین افزایش یافته است. این تغییرات حاصل بهکارگیری سیستم تعلیق تقویتشده و کمکفنرهای عملکردی بیلستین است. سیستم ترمز نیز با دیسکهای خنکشونده و کالیپرهای ششپیستونه جلو و چهارپیستونه عقب توانمندتر شده است.
پیشرانه هشت سیلندر ۴.۴ لیتری توئینتوربوی این خودرو همان موتور نسخه اکتا است، اما حالا با سوخت پایدار کار میکند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز مشترک با نسخه تولیدی است، با این تفاوت که نسبت نهایی دندهها برای شرایط آفرودی رقابتی کوتاهتر تنظیم شده است. یک واحد کنترل مخصوص مسابقه مدیریت سامانههای الکترونیکی را بر عهده دارد و مهمترین قابلیت آن حالتی به نام حالت پرواز است که گشتاور موتور را هنگام فرود پس از پرش از روی تپههای شنی تنظیم میکند تا فرودی نرمتر و کنترلشدهتر داشته باشد. همچنین یک باک ۵۵۰ لیتری سفارشی برای مراحل طولانی مسابقه در نظر گرفته شده است.
کابین کاملاً تخلیه شده و تجهیزات ویژه مسابقه جایگزین آن شده است. رولکیج، قطعات کربنی، صندلیهای ششبندی و نمایشگرهای اضافی به خودرو اضافه شدهاند. صندلی عقب حذف شده تا فضای کافی برای سه چرخ زاپاس کامل، ابزارهای لازم، مخزن هوای فشرده، جکهای هیدرولیک و مخزن آب فراهم شود.
تولید دیفندر داکار D7X-R در کارخانه نیترا اسلواکی و در کنار نسخه جادهای دیفندر اکتا انجام میشود. نمونههای اولیه پیش از ورود به رالی داکار ۲۰۲۶ بیش از شش هزار کیلومتر تست آفرود را پشت سر گذاشتهاند. این رقابت شامل بیش از هشتاد ساعت رانندگی و پنج هزار کیلومتر مسیر زماندار در طول دو هفته است. تیم لندرور شامل پترهانسل و متژ، باکیوشکا و ویدال، و پرایس و بریمن خواهد بود و ایوان جیمز بهعنوان مدیر جدید تیم فعالیت میکند. رقبای اصلی این خودرو در کلاس استوک نیز تویوتا لندکروزر GR اسپرت و نیسان پاترول هستند.











دیدگاه شما؟