شرکت رنو با رونمایی از کلیو مدل 2026 بار دیگر بر اهمیت جایگاه خودروهای کوچک در بازار جهانی تأکید کرده است. این مدل که نخستین بار در سال 1990 معرفی شد، تاکنون با فروش 17 میلیون دستگاه به پرفروشترین خودروی تاریخ فرانسه تبدیل شده و حتی با وجود تداوم تولید 42 ساله سیتروئن 2CV، موفق شده بیش از سه برابر آن آمار فروش ثبت کند.
شرکت رنو با رونمایی از کلیو مدل 2026 بار دیگر بر اهمیت جایگاه خودروهای کوچک در بازار جهانی تأکید کرده است. این مدل که نخستین بار در سال 1990 معرفی شد، تاکنون با فروش 17 میلیون دستگاه به پرفروشترین خودروی تاریخ فرانسه تبدیل شده و حتی با وجود تداوم تولید 42 ساله سیتروئن 2CV، موفق شده بیش از سه برابر آن آمار فروش ثبت کند. کلیو که در کلاس هاچبک سگمنت B قرار دارد، طی 35 سال و در پنج نسل عرضه شده و در سال 2025 عنوان پرفروشترین خودروی بازار اروپا را از آن خود کرده است.
نسل کنونی کلیو که دو سال قبل یک فیسلیفت را تجربه کرده بود، به دلیل رقابت شدید در کلاس خود جای خود را به نسخه بهروزشده 2026 داده است. طراحی ظاهری جدید این مدل ضمن حفظ ویژگیهای شاخص پیشین مانند دستگیرههای مخفی در ستون C، حالتی مدرن و الهامگرفته از خودروهای بزرگتر به نمایش میگذارد. چراغهای روشنایی روز LED با فرم C در زیر چراغهای اصلی قرار گرفتهاند و جلوپنجره همراه با ورودی هوای پایین با شبکهای متشکل از دهها طرح لوزی تزئین شده است. فرم تیز و پرانرژی چراغها جلوهای اسپرت ایجاد کرده و نسخه Esprit Alpine با رینگهای 18 اینچی و سقف با شیب نرم که به اسپویلری بزرگ منتهی میشود، چهرهای پویا و متمایز پیدا کرده است. در بخش عقب، چراغهای دوتکه حس پهنای بیشتر بدنه را القا میکنند و افزایش واقعی ابعاد این موضوع را تقویت میکند. طول خودرو به 4116 میلیمتر، عرض به 1768 میلیمتر، فاصله بین محورها به 2591 میلیمتر و ارتفاع ثابت 1451 میلیمتر رسیده است. افزایش عرض محورها نیز موجب پایداری بیشتر و بهبود حضور بصری خودرو شده است.
طراحی داخلی کلیو 2026 با الهام از رنو 5 برقی شکل گرفته و ترکیب دو نمایشگر دیجیتال را در کنار تعدادی کلید فیزیکی حفظ کرده است. دکمههای گرد سنتی حذف شده اما کلیدهای مستقل کنترل تهویه زیر دریچههای میانی قرار دارد. نمایشگر عمودی نسل قبل جای خود را به صفحهنمایشی افقی داده و نسخههای بالارده از دو نمایشگر 10.1 اینچی بهرهمند هستند. غربیلک فرمان از محصولات ردهبالای رنو گرفته شده و فضای کابین برای پنج سرنشین فراهم شده و بسته به نوع پیشرانه، گنجایش فضای بار تا 391 لیتر میرسد. در مدل هیبرید، باتری بخشی از فضای بار را اشغال کرده اما آستانه بارگیری 40 میلیمتر پایینتر آمده است. امکانات داخلی شامل محفظه بسته در کنسول مرکزی، دو درگاه USB-C و شارژر بیسیم برای قسمت جلو، خروجی برق 12 ولت در عقب و انتقال اهرم تعویض دنده اتوماتیک به ستون فرمان است. جعبهدنده دستی هنوز برای نسخههای اقتصادی در نظر گرفته شده است.
در بخش فنی، موتور دیزل 1.5 لیتری dCi از خط تولید حذف شده و جای خود را به سامانه هیبریدی E-Tech داده است. این سامانه متشکل از یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی 1.8 لیتری با چرخه اتکینسون و دو موتور برقی است که مجموعاً 160 اسببخار قدرت و 170 نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند که نسبت به گذشته معادل 15 اسببخار و 22 نیوتنمتر افزایش یافته است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در این نسخه 8.3 ثانیه اعلام شده و طبق ادعای رنو، خودرو در مسیرهای شهری و بینشهری تا 80 درصد زمان را تنها با نیروی الکتریکی طی میکند. با یک باک سوخت و باتری 1.4 کیلوواتساعتی، برد ترکیبی این نسخه به 1000 کیلومتر میرسد. مصرف سوخت ترکیبی 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر است که 40 درصد کمتر از نمونه غیرهیبرید همحجم و کارآمدتر از نسخه هیبرید پیشین با مصرف 4.2 لیتر ارزیابی میشود. انتقال نیرو از طریق جعبهدنده چندحالته با دو دنده برای موتور برقی و چهار دنده برای موتور احتراق داخلی انجام میشود. خودرو همواره در حالت برقی روشن شده و برای دنده عقب صرفاً از موتور برقی استفاده میکند.
نسخه پایه کلیو از یک موتور سهسیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ با توان 115 اسببخار و گشتاور 190 نیوتنمتر بهره میبرد که همراه با گیربکس دستی یا اتوماتیک ششسرعته دوکلاچه ارائه میشود و شتاب صفر تا صد آن 10.1 ثانیه است. نوع دیگر مجهز به موتور 1.2 لیتری Eco-G سازگار با گاز مایع با توان 120 اسببخار و گشتاور 200 نیوتنمتر بوده که تنها با گیربکس دوکلاچه عرضه شده و از نظر شتابگیری عملکردی مشابه نسخه بنزینی دارد. رنو همچنان به سیاست تولید خودروهای کوچک پایبند است و کلیو را در کنار مدلهای کاملاً برقی 4 و 5 به بازار عرضه میکند. همچنین مدل کوچکتر توئینگو در سال آینده بهعنوان خودروی پایه برقی این شرکت معرفی خواهد شد.
دیدگاه شما؟