در جریان برگزاری نمایشگاه «موبیلیتی ژاپن 2025» در توکیو، شرکت مزدا از تازهترین خودروی مفهومی خود با عنوان مزدا ویژن X کامپکت پردهبرداری کرد؛ خودرویی شهری و کوچک که با طراحی آیندهنگر و مینیمال خود یادآور نسخهای جمعوجورتر از مزدا۲ است. در این پروژه، طراحان مزدا همان زبان طراحی مفهومی بهکاررفته در «ویژن X کوپه» […]
در جریان برگزاری نمایشگاه «موبیلیتی ژاپن 2025» در توکیو، شرکت مزدا از تازهترین خودروی مفهومی خود با عنوان مزدا ویژن X کامپکت پردهبرداری کرد؛ خودرویی شهری و کوچک که با طراحی آیندهنگر و مینیمال خود یادآور نسخهای جمعوجورتر از مزدا۲ است.
در این پروژه، طراحان مزدا همان زبان طراحی مفهومی بهکاررفته در «ویژن X کوپه» را دنبال کردهاند. جلوپنجره خودرو بهصورت کاملاً بسته طراحی شده و در دو سوی آن، عناصر نورانی شبیه دندانهای درخشان دیده میشود که جلوهای خاص به بخش جلویی خودرو میبخشد. نشان مزدا در میانه جلوپنجره با نوری ملایم روشن میشود و تصویر آیندهنگر و مدرنی را شکل میدهد. چراغهای باریک جلو، آینههای جانبی دیجیتال و بدنهای ساده و بدون خطوط تزئینی از دیگر مشخصات ظاهری این کانسپت بهشمار میروند.
هرچند مزدا هنوز جزئیات فنی کاملی از این خودرو منتشر نکرده است، اما نشانههای طراحی بدنه بیانگر تمرکز آن بر بهبود کارایی و آیرودینامیک است. نواحی گلگیر با پوشش مشکی رنگآمیزی شدهاند و چرخهای خاص خودرو نیز با هدف کاهش مقاومت هوا طراحی شدهاند. سقف شیشهای پانورامیک، دیدی وسیع برای سرنشینان فراهم میکند و طراحی نرم و گرد قسمت عقب نیز جلوهای هماهنگ و روان به نمای کلی خودرو میدهد.
مزدا ویژن‑ایکس کامپکت دارای طول ۳۸۲۵ میلیمتر، عرض ۱۷۹۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۷۰ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۵۱۵ میلیمتر میرسد. این ابعاد نشان میدهد خودرو حدود ۲۵۵ میلیمتر کوتاهتر از مزدا۲ بوده و فاصله محوری آن نیز ۵۵ میلیمتر کمتر است؛ موضوعی که به افزایش چابکی و سهولت حرکت در معابر شهری منجر میشود.
در فضای داخلی نیز فلسفه طراحی مینیمال مزدا بهخوبی حفظ شده است. کابین با ظاهری ساده و مدرن شکل گرفته، فرمان خودرو در بخش پایینی تخت است و مقابل راننده کلاستر دیجیتالی دایرهای قرار دارد. در این خودرو دیگر خبری از نمایشگر سرگرمی نیست و مزدا پیشبینی کرده است رانندگان از تلفن همراه خود برای ناوبری و امور چندرسانهای استفاده کنند.
از ویژگیهای متمایز ویژن X کامپکت، بهرهگیری از سامانه هوش مصنوعی نوآورانهای است که هدف آن ایجاد ارتباط احساسی میان خودرو و راننده است. به گفته شرکت، این فناوری طوری طراحی شده که بتواند نقش یک همراه واقعی را ایفا کند و تعامل احساسی و دوستانهای میان انسان و وسیله نقلیه پدید آورد. بر اساس این طرح، هوش مصنوعی خودرو حتی قادر خواهد بود به کاربر جملاتی همچون یادآوری مکانهایی آشنا مانند «کافهای که هفته گذشته گفتی» را ابراز کند و مسیرهای پیشنهادی ارائه دهد.
این سامانه همچنین توانایی تشخیص حالات روحی راننده را دارد و بسته به شرایط احساسی او واکنش نشان میدهد؛ مثلاً در زمان خستگی، سکوت میکند یا در لحظات خوشحال، پخش موسیقی مناسب را آغاز میکند.
اگرچه تحقق کامل چنین فناوری هنوز در آینده قرار دارد، مزدا اعلام کرده گامهای عملی را در راستای تقویت ارتباط انسان و خودرو آغاز کرده است. در همین راستا، دستیار هوشمند Gemini قرار است بهزودی در قالب بهروزرسانی نرمافزاری جدید جایگزین Google Assistant شود. این تغییر، طبق وعده مزدا، تجربهای هوشمندتر و روانتر را برای کاربران به همراه دارد، چراکه Gemini توانایی درک دقیقتر و پاسخ به فرمانهای گفتاری پیچیدهتر را داراست.







دیدگاه شما؟