رنو توئینگو E-Tech به صورت رسمی رونمایی شد

.
یکشنبه - ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۵:۱۴ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
رنو توئینگو E-Tech

چند روز پیش تصاویری غیررسمی و با کیفیت پایین از خودروی جدید رنو توئینگو E-Tech در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری را به یاد نسخه مفهومی آن در نمایشگاه‌های سال ۲۰۲۳ انداخت؛ طرحی که آن زمان به عنوان یکی از موفق‌ترین و جذاب‌ترین مدل‌های مفهومی شناخته می‌شد. اکنون، رنو با رونمایی رسمی از نسخه […]

چند روز پیش تصاویری غیررسمی و با کیفیت پایین از خودروی جدید رنو توئینگو E-Tech در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری را به یاد نسخه مفهومی آن در نمایشگاه‌های سال ۲۰۲۳ انداخت؛ طرحی که آن زمان به عنوان یکی از موفق‌ترین و جذاب‌ترین مدل‌های مفهومی شناخته می‌شد. اکنون، رنو با رونمایی رسمی از نسخه تولیدی این خودروی برقی کوچک، تمام جزئیات فنی و طراحی آن را منتشر کرده تا مشخص شود که توئینگو علاوه بر ظاهر چشم‌نواز، از نظر مهندسی و کارایی نیز توانمند و مطمئن است.

رنو در توسعه و طراحی توئینگو E-Tech از فلسفه‌ای ساده و کاربردی بهره برده است. این خودرو بر پایه نسخه کوتاه‌شده پلتفرم AmpR Small ساخته شده؛ همان پلتفرمی که در مدل‌های برقی رنو ۴، رنو ۵ و نیسان میکرا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که مدل رنو ۵ با دو گزینه باتری ۴۰ و ۵۲ کیلووات‌ساعتی عرضه می‌شود، توئینگو به منظور کاهش هزینه و تمرکز بر استفاده شهری، تنها از یک باتری کوچک‌تر ۲۷٫۵ کیلووات‌ساعتی LFP بهره می‌برد.

 

این باتری با ترکیب شیمیایی جدیدی ساخته شده که وابستگی کمتری به عناصر گران‌قیمت مانند کبالت و نیکل دارد و در عوض دوام و پایداری بالایی ارائه می‌دهد. بر اساس استاندارد WLTP، برد حرکتی آن ۲۶۲ کیلومتر اعلام شده که اندکی بیش از برد ۲۵۰ کیلومتری نمونه مفهومی «ID. Every1» از فولکس‌واگن است؛ مدلی که پیش‌نمایشی از نسخه تولیدی ID. Up محسوب می‌شود.

توان شارژ سریع توئینگو تا ۵۰ کیلووات محدود شده است؛ هرچند این رقم نسبت به خودروهای بزرگ‌تر پایین به نظر می‌رسد، اما با توجه به ظرفیت محدود باتری، کاملاً منطقی است. شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصدی تنها حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

محل شارژ توئینگو E-Tech

در بخش فنی، توئینگو E-Tech از یک موتور برقی نصب‌شده در جلو با توان ۸۱ اسب بخار (۶۰ کیلووات) و گشتاور ۱۷۵ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این خودرو برای رقابت با مدل‌های پرقدرت مانند تسلا مدل ۳ ساخته نشده، بلکه تمرکز اصلی آن بر کاربری شهری، راحتی و مقرون‌به‌صرفه بودن است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش ۱۲٫۱ ثانیه اعلام شده که برای تردد روزانه در شهر کاملاً کافی است.

در طراحی بدنه و کابین، رنو حداکثر بهره‌وری را از ابعاد کوچک خودرو برده است. طول توئینگو ۳۷۹۰ میلی‌متر، فاصله بین محورها ۲۴۹۰ میلی‌متر و وزن آن حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم است. با وجود جثه جمع‌وجور، فضای داخلی به گونه‌ای طراحی شده که برای بزرگسالان نیز کاملاً راحت است. حتی صندلی‌های عقب قابلیت جابجایی مستقل تا ۱۷۰ میلی‌متر دارند تا بین فضای پا و بار به‌صورت دلخواه تعادل ایجاد شود.

ظرفیت بار نیز چشمگیر است: صندوق عقب در حالت معمولی ۳۶۰ لیتر گنجایش دارد و با خواباندن صندلی‌های عقب، این مقدار به بیش از ۱۰۰۰ لیتر می‌رسد. برای مقایسه، این رقم تقریباً دو برابر حجم بار فیات 500e است و از مدل بزرگ‌تر رنو ۵ نیز فراتر می‌رود. افزون بر این، در کف صندوق فضایی ۵۰ لیتری به‌صورت مخفی طراحی شده که حتی در زمان پر بودن صندوق نیز قابل استفاده است.

رنو در طراحی کابین تلاش کرده روحیه بازیگوش و خاص نسخه مفهومی را حفظ کند، در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد تا بتوان محصول نهایی را با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار پوند در بریتانیا روانه بازار کند. بر اساس گزارش‌ها، هدف اصلی شرکت دستیابی به قیمت حدود ۲۰ هزار یورو (معادل ۱۸ هزار پوند یا ۲۳ هزار دلار) بوده؛ رقمی که می‌تواند آن را در رقابت مستقیم با مدل BYD Dolphin Surf از چین قرار دهد.

داخل کابین با ترکیب رنگ‌های هماهنگ و جزئیات خاص مانند طرح سقف موسوم به «الفبای توئینگو» و دسته‌دنده‌ی منحصربه‌فرد e-pop shifter تزئین شده است؛ دسته‌دنده‌ای که طراحی آن الهام‌گرفته از فرم رژ لب است. داشبورد خودرو شامل نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی برای راننده و صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی مرکزی است که در نسخه‌های بالاتر از نرم‌افزارهای Google Maps و Google Assistant پشتیبانی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های نوآورانه توئینگو، دستیار هوشمند اختصاصی «Reno» است؛ سیستمی که اطلاعات مربوط به باتری، شارژ و عملکرد خودرو را نمایش داده و حتی توان پاسخ‌گویی به پرسش‌های کاربر را دارد. رنو برای افزایش جذابیت تجربه رانندگی، از موسیقی الکترونیکی خوش‌آمدگویی ساخته‌ی ژان-میشل ژار استفاده کرده تا راننده با حس خاصی وارد خودرو شود.

در مجموع، رنو توئینگو E-Tech خودرویی شهری با طراحی دل‌انگیز، فضای داخلی فراتر از انتظار و قیمتی بسیار رقابتی است. هرچند از نظر برد و شتاب در سطح مدل‌های گران‌تر قرار نمی‌گیرد، اما در صورت تحقق وعده قیمت‌گذاری اقتصادی، می‌تواند به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شهری اروپا تبدیل شود و حتی سهم بازار مدل بزرگ‌تر رنو ۵ E-Tech را نیز کاهش دهد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ رقابت مستقیم میان رنو توئینگو E-Tech و فولکس‌واگن ID. Up آغاز گردد؛ رقابتی که احتمالاً مسیر آینده خودروهای برقی ارزان‌قیمت شهری در اروپا را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه شما؟