شرکت نیسان بهتازگی از جدیدترین محصول خود در بازار چین با نام NX8 رونمایی کرده است؛ شاسیبلندی که بهعنوان عضو تازهای از خانواده سری N شناخته میشود و در همکاری مشترک با شرکت چینی دانگفِنگ توسعه یافته است. این خودرو قرار است در جایگاه یک شاسیبلند میانسایز عرضه شود و در کنار سدانهای N6 و N7، مجموعهی خودروهای سری N را کامل کند. نیسان NX8 بر پایه فناوریهای نوین برقی طراحی شده و طبق برنامهریزی، فروش رسمی آن در چین طی نیمه نخست سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
از نظر ابعاد کلی، NX8 از مدل روگ (یا همان X-Trail) بزرگتر و از نظر فناوری و امکانات نیز پیشبینی میشود عملکردی بهتر ارائه دهد. طول این خودرو ۴۸۷۰ میلیمتر، عرض ۱۹۲۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۸۰ میلیمتر و فاصلهی محوری آن ۲۹۱۷ میلیمتر اعلام شده است. این اندازهها نشان میدهد NX8 حدود ۲۲۲ میلیمتر بلندتر از روگ و ۱۵۲ میلیمتر کوتاهتر از پتفایندر است؛ در حالیکه فاصله محوری آن از پتفایندر ۱۷ میلیمتر بیشتر است، موضوعی که میتواند فضای داخلی را جادارتر کند.
در طراحی بیرونی، NX8 سبک مدرن و آیندهنگر خانواده N را ادامه داده است. در بخش جلو، خبری از جلوپنجرهی سنتی نیست و بهجای آن سطحی صاف با نوار روشنایی روز تمامعرض دیده میشود که چراغهای دوبخشی را به هم متصل کرده و تا گلگیرهای جلو امتداد دارد. در قسمت عقب، چراغهای OLED یکدست کل عرض خودرو را پوشاندهاند و بدنه با خطوط برجسته روی شانهها، دستگیرههای همسطح با بدنه و تناسبات کلاسیک یک SUV، ظاهری لوکس، مجهز و هماهنگ ایجاد کرده است.
در تصاویر منتشرشده از NX8، وجود مجموعهای از حسگرها و واحد لیدار بر روی سقف، به حضور سامانههای پیشرفتهی کمکراننده اشاره دارد. هرچند نیسان هنوز از کابین خودرو رونمایی نکرده، اما انتظار میرود فضای داخلی آن بر پایه طراحی مینیمال و یکپارچه مدلهای N6 و N7 شکل گیرد که احتمالا شامل یک نمایشگر بزرگ مرکزی لمسی، مواد نرم و مرغوب در بخشهای مختلف و چیدمان پنجنفره با فضایی وسیع و راحت برای سرنشینان خواهد بود.
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، نیسان NX8 در ردهی وسایل نقلیهی انرژی نو (NEV) قرار دارد و در دو نسخهی تمامبرقی و یک نسخهی پلاگین هیبرید عرضه خواهد شد.
در نسخههای تمامبرقی، دو سطح قدرت در نظر گرفته شده است: که مدل پایه با موتور برقی ۲۸۸ اسببخار (۲۱۵ کیلووات) و دیگری مدل قدرتمندتر با موتور ۳۳۵ اسببخار (۲۵۰ کیلووات) است.
مدل هیبرید با سامانه EREV یا افزایش برد نیز ترکیبی از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۱۴۶ اسببخار (۱۰۹ کیلووات) و یک موتور برقی ۲۶۲ اسببخار (۱۹۵ کیلووات) را شامل میشود.
تمامی نسخههای NX8 به باتریهای فسفاتآهن-لیتیم (LFP) ساخت شرکت CATL مجهز خواهند بود. هرچند ظرفیت دقیق این باتریها هنوز اعلام نشده، نیسان تأیید کرده که تمامی مدلها از قابلیت شارژ فوقسریع پشتیبانی میکنند و زمان شارژ را به شکل قابلتوجهی کاهش خواهند داد.
عرضه رسمی NX8 در چین برای نیمه نخست سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و جزئیات قیمت آن به زمان نزدیکتر به عرضه اعلام خواهد شد. طبق چشمانداز نیسان، NX8 پس از آغاز فروش در بازار داخلی احتمالاً به بازارهای جهانی نیز صادر میشود، اگرچه هنوز مشخص نیست این صادرات شامل مناطق غربی مانند اروپا یا استرالیا خواهد بود یا خیر.
در زمینهی قیمت نیز، نیسان هنوز رقم رسمی را منتشر نکرده است؛ با این حال، بر اساس سیاست اقتصادی سری N، انتظار میرود NX8 در محدودهای رقابتی و مقرونبهصرفه عرضه شود. برای مقایسه، سدان N7 در چین با قیمتی بین ۱۱۹٬۹۰۰ تا ۱۴۹٬۹۰۰ یوان به فروش میرسد که معادل حدود ۱۷٬۰۰۰ تا ۲۱٬۲۰۰ دلار آمریکا است. بر همین اساس، پیشبینی میشود NX8 نیز قیمتی متناسب و جذاب برای مشتریان در کلاس شاسیبلندهای میانسایز داشته باشد.






دیدگاه شما؟