شرکت هوندا از تازهترین محصول برقی خود با نام هوندا زیرو آلفا (Honda 0 α) در نمایشگاه «موبیلیتی ژاپن» بهصورت رسمی پردهبرداری کرد. این خودرو که در حال حاضر در مرحلهی نمونهی اولیه قرار دارد، به گفتهی مقامات هوندا فاصلهی چندانی تا تولید انبوه ندارد و بر اساس برنامهریزیها قرار است طی دو سال آینده […]
شرکت هوندا از تازهترین محصول برقی خود با نام هوندا زیرو آلفا (Honda 0 α) در نمایشگاه «موبیلیتی ژاپن» بهصورت رسمی پردهبرداری کرد. این خودرو که در حال حاضر در مرحلهی نمونهی اولیه قرار دارد، به گفتهی مقامات هوندا فاصلهی چندانی تا تولید انبوه ندارد و بر اساس برنامهریزیها قرار است طی دو سال آینده خط تولید آن آغاز شود.
زیرو آلفا بهعنوان یکی از اعضای خانوادهی تازهتأسیس «سری 0» معرفی شده است؛ مجموعهای از خودروهای تمامبرقی که هوندا برای آغاز مرحلهی جدیدی از فعالیت خود در دوران الکتریکی طراحی کرده است. پیشتر دو مدل دیگر این سری، یعنی 0 Saloon و 0 SUV معرفی شده بودند و اکنون با اضافه شدن مدل آلفا، سبد محصولات این خانواده کاملتر میشود. هوندا زیرو آلفا را «مدل ورود» به دنیای خانوادهی سری 0 توصیف کرده و اعلام نموده است که نسخهی تولیدی آن در سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهد شد. بازارهای اصلی هدف این خودرو ژاپن و هند خواهند بود، هرچند عرضهی جهانی آن نیز در دستور کار کارخانه قرار گرفته است.
از نظر طراحی، ارتباط میان زیرو آلفا و مدل 0 SUV کاملاً مشهود است، اما ابعاد جمعوجورتر و بدنهی کوتاهتر، آلفا را متمایز میکند. در نمای جلو، طراحی چراغهای LED و نوارهای روشنایی روز بازطراحی شده و چهرهای مدرنتر به خودرو بخشیده است. با این حال، نشان نورانی هوندا در مرکز جلوپنجره حفظ شده و نقش نماد جدید برند را ایفا میکند. سپر جلو نیز با خطوط برجستهتر و ورودیهای هوای همرنگ بدنه، حالتی پویاتر و تهاجمیتر پیدا کرده است.
در نمای جانبی، آلفا از همان تناسبات طراحی 0 SUV پیروی میکند. ستونهای عقبی ضخیم، ارتفاع نسبتاً زیاد پنجرهی عقب، دستگیرههای همسطح با بدنه و زبان طراحی مشابه درها و رکابها تقریباً بدون تغییر باقی ماندهاند. با این حال، این مدل کمی کوتاهتر از 0 SUV است و برخلاف آن، پنجرهی کوچک پشت ستون C در آن دیده نمیشود.
در بخش عقب، هوندا از نواری LED به شکل U استفاده کرده که از دو سوی بدنه تا بالای درِ صندوق امتداد دارد و هماهنگی ویژهای با طراحی جلو ایجاد میکند. اندازهی پنجرهی عقب نیز نسبت به سایر مدلها بزرگتر در نظر گرفته شده تا دید بهتری برای راننده فراهم کند. طراحی نرم و منحنی سپر عقب، نمایی مدرن و هماهنگ به قسمت پشتی خودرو بخشیده است.
هوندا هنوز دادههای فنی دقیق مربوط به این نمونهی اولیه را منتشر نکرده است، اما منابع رسمی تأیید کردهاند که این مدل همانند دیگر محصولات خانوادهی سری 0، بر پایهی پلتفرم مشترک هوندا و سونی در پروژهی Afeela EV ساخته شده است. بنابراین انتظار میرود زیرو آلفا از ساختار مهندسی مشابهی با مدلهای سالون و SUV بهره ببرد.
زیرو آلفا نیز همان فلسفهی طراحی هوندا موسوم به «نازک، سبک و هوشمند» (Thin, Light, and Wise) را دنبال میکند. این رویکرد بر ساخت باتریهای باریک با ضخامت کم و سامانهی محرکهی الکتریکی فشرده با محورهای موسوم به e‑Axle استوار است. نتیجهی این طراحی، پایینتر آمدن ارتفاع کف خودرو و ایجاد فضای داخلی بیشتر برای سرنشینان است بدون آنکه فاصلهی خودرو از سطح زمین کاهش یابد.
برآوردها نشان میدهد که هوندا زیرو آلفا، همانند سایر مدلهای خانوادهی سری 0، با هر بار شارژ میتواند مسافت تقریبی ۴۸۳ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را طی کند. این خودرو همچنین به سامانهی رانندگی خودکار سطح ۳ مجهز خواهد بود؛ سیستمی که به راننده اجازه میدهد در بزرگراهها و ترافیکهای سنگین، بدون نیاز به نگاه دائمی به مسیر، کنترل خودرو را به سیستم خودران بسپارد.
در زمینهی قابلیت شارژ نیز هوندا پیشتر اعلام کرده بود که دو مدل 0 Saloon و 0 SUV با درگاه شارژ NACS عرضه میشوند، اما هنوز مشخص نیست مدل زیرو آلفا نیز از همین فناوری بهرهمند خواهد بود یا خیر، چرا که برنامهای برای ورود این خودرو به بازار آمریکای شمالی تاکنون مطرح نشده است.
با رونمایی زیرو آلفا، هوندا بار دیگر نشان داد قصد دارد حضور قدرتمندتری در بخش خودروهای برقی داشته باشد و گام بلندی در مسیر توسعهی فناوریهای خودران و طراحی هوشمندانه بردارد.





دیدگاه شما؟