سهم قطعات در قیمت خودرو

.
یکشنبه - ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ ق٫ظ
تحریریه اتومدیا
کمبود قطعه برای تولید خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.  عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما […]

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.

 عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد:

خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود:

در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد:

این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت:

از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.

توکلی افزود:

هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.

وی گفت:

هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.

دیدگاه شما؟