سومین نشست با نخبگان و دانشگاهیان با موضوع «خودرو» برگزار می‌شود

.
سه شنبه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۹ ق٫ظ
تحریریه اتومدیا
خودرو

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران سومین نشست با موضوع «خودرو» را با حضور نخبگان و دانشگاهیان برگزار می‌کند. پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، سلسله نشست‌هایی درباره مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور دوشنبه‌های هر هفته با نخبگان و دانشگاهیان، تحت‌عنوان «نشست‌های مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور» برگزار می‌کند. این‌بار در […]

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران سومین نشست با موضوع «خودرو» را با حضور نخبگان و دانشگاهیان برگزار می‌کند.

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، سلسله نشست‌هایی درباره مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور دوشنبه‌های هر هفته با نخبگان و دانشگاهیان، تحت‌عنوان «نشست‌های مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور» برگزار می‌کند.

این‌بار در هجدهمین دوشنبه‌ها با توسعه سومین نشست با موضوع «خودرو»، دوشنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ با حضور یوسف حجت؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس، امیرحسن کاکایی؛ استاد دانشگاه علم وصنعت، مهدی قاسمی؛ دبیر کمیسیون زیربنایی دولت، قره‌ای؛ مدیر استراتژیک گروه خودروسازی بهمن و علیرضا زاهدیان؛ کارشناس خودرو و کارشناسان پژوهشکده در سالن جلسات پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار می‌شود.

در دومین نشست با موضوع «خودرو»، کارشناسان جلسه معتقد بودند برای حل مشکلات صنعت خودروسازی نباید آن‌را ‌تنها دید و به توجه به سیاستگذاری‌ها در سطح کلان برای این صنعت نیاز است. همانطور که برای برطرف شدن مشکلات این صنعت به‌همراه مدیریت بهینه سوخت، مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ قانون «توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» را تصویب کرد و براین اساس مقرر شد سهم حمل و نقل عمومی در بخش برون‌شهری از ۶۰ به ۷۵ درصد و سهم حمل و نقل عمومی درون‌شهری از ۲۵ به ۵۰ درصد ارتقاء یابد، حال آن‌که هم‌اکنون نخستین شاخص در کشور به ۷ درصد و دومین شاخص به ۱۳ درصد رسیده است، یعنی مغایر با آنچه که مجلس شورای اسلامی ۱۶ سال پیش مصوب کرده بود (روند کاهشی به‌جای روند افزایشی).

همچنین کارشناس عنوان کردند ۲ قیمتی بودن خودروها(قیمت خودرو در کارخانه و قیمت آن در بازار) نوعی رانت به نفع کسانی است که با ثبت‌نام برای خرید خودرو از کارخانه خودرویی را به قیمت دولتی تهیه می‌کنند و با فروش آن در بازار آزاد هزینه‌ای را دریافت می‌کنند.

آن‌ها این شیوه توزیع رانت را نادرست و نوعی بی‌عدالتی بارز دانستند و پیشنهاد کردند که به‌جای آن با یک قیمتی کردن خودروها(به قیمت بازار آزاد) این پول برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به خزانه دولت واریز شود.

 

دیدگاه شما؟