شرکت زیکر، زیرمجموعه گروه خودروسازی جیلی، رسماً اعلام کرد نخستین خودروی هیبریدی خود با نام زیکر 9X در نمایشگاه خودرو چنگدو که اواخر ماه اوت سال 2025 برگزار خواهد شد، برای پیشفروش عرضه میشود.
شرکت زیکر، زیرمجموعه گروه خودروسازی جیلی، رسماً اعلام کرد نخستین خودروی هیبریدی خود با نام زیکر 9X در نمایشگاه خودرو چنگدو که اواخر ماه اوت سال 2025 برگزار خواهد شد، برای پیشفروش عرضه میشود. این خبر طی نشست پرسش و پاسخ رسمی شرکت موسوم به «شما میپرسید، من پاسخ میدهم» که در ساعات ابتدایی 26 ژوئیه منتشر شد، تأیید و جزییات بیشتری درباره جایگاه محصول، زمانبندی معرفی و دورنمای آن ارایه شد.
طبق اعلام رسمی زیکر، هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده و پس از نهایی شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید. شرکت همچنین تأکید کرده است که هرچند خانواده خودروهای سایز متوسط و بزرگ این برند همچنان بر پلتفرمهای کاملاً برقی تمرکز دارد، اما مدلهایی همچون زیکر 9X که در رده خودروهای بزرگ قرار میگیرند با راهبرد تازهای تحت عنوان «سوپر هیبرید برقی» عرضه خواهند شد. در حال حاضر هیچ برنامهای برای تولید نسخه تمام برقی از مدل 9X وجود ندارد.
زیکر 9X بر پایه پلتفرم کاملاً جدید SEA-S توسعه یافته است؛ پلتفرمی که در زبان چینی Haohan-S نامیده میشود و از فناوری هیبریدی پیشرفته SEA Hybrid یا Haohan Hybrid بهره میبرد. قوای محرکه این خودرو از یک موتور دو لیتری توربوشارژر در ترکیب با سه موتور الکتریکی سیلیکون کاربید تشکیل شده که مجموعاً توانی معادل 1030 کیلووات یا 1381 اسببخار را ارائه میدهد. این خودروی شاسیبلند قادر است در مدت زمان تحسینبرانگیز 3.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن نیز 240 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. نکته قابل توجه این است که شتاب این خودرو تقریباً مستقل از میزان شارژ باتری بوده و زیکر تأکید میکند تفاوت شتابگیری در حالتهای مختلف شارژ باتری تنها 0.2 ثانیه است.
در بخش فنی، زیکر 9X به باتری 70 کیلوواتساعتی CATL Freevoy مجهز شده که از بزرگترین باتریهای موجود در میان خودروهای هیبریدی شارژی بهشمار میآید. این خودرو همچنین با بهرهمندی از قابلیت شارژ سریع 6C و سامانه برق 900 ولتی، میتواند در مدت حدود 9 دقیقه باتری خود را از ظرفیت 20 درصد به 80 درصد برساند. برد حرکتی کامل خودرو در حالت تمام برقی طبق استاندارد CLTC برابر با 380 کیلومتر اعلام شده، در حالی که مجموع مسافت قابل پیمایش با ترکیب دو حالت برقی و بنزینی از 1000 کیلومتر نیز فراتر میرود.
شرکت سازنده اشاره کرده است موتور توربوشارژر دو لیتری این خودرو به بازده حرارتی بالای 46 درصد دست یافته و مصرف سوخت آن بین 5 تا 10 درصد کمتر از موتورهای هیبریدی 1.5 لیتری رایج است. این پیشرفت قابل توجهی در بهرهوری انرژی و کاهش مصرف سوخت خودرو بهشمار میآید.
با وجود آنکه طبق برنامه کنونی زیکر، تولید نسخه تمام برقی (BEV) برای 9X مطرح نیست، شرکت اعلام کرده از منظر فنی آمادگی دارد در صورت نیاز بازار و استقبال مشتریان، نسبت به تولید چنین نسخهای اقدام کند. بنا بر برنامهریزی انجامشده، زیکر 9X پس از آغاز پیشفروش در نمایشگاه خودرو چنگدو، در سهماهه سوم سال 2025 به بازار چین عرضه خواهد شد.
دیدگاه شما؟