بیتران: تولید آزمایشی شاهين با موتور TU5 پلاس ظاهراً در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. سایپا از ماهها قبل برنامه داشت تا این محصول خود را با موتور ME16 به بازار ارائه کند. اما تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس حاکی از این است که نمونههای ابتدایی این خودرو با موتور ایران خودرو به […]
بیتران: تولید آزمایشی شاهين با موتور TU5 پلاس ظاهراً در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. سایپا از ماهها قبل برنامه داشت تا این محصول خود را با موتور ME16 به بازار ارائه کند. اما تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس حاکی از این است که نمونههای ابتدایی این خودرو با موتور ایران خودرو به دست مشتریان میرسد.
پیش از معرفی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس باید کمی به عقبتر برگردیم. ماهها قبل اعلام شد که موتور این محصول سایپا را مگاموتور تولید خواهد کرد. این موتور که ME16 نام داشت، در واقع همان TU5 پلاس ایران خودرو است.
اما سایپا باور دارد که موتور ME16 مگاموتور بهتر از نمونه ایران خودرو است. چراکه به باور این خودروساز داخلی، نقشه موتور ME16 مستقیماً توسط سایپا از سیتروئن دریافت شد. اما ایران خودرو با مهندسی معکوس به نقشه موتور TU5 پلاس دست یافتهاست.
سایپا طبق توافقی که با ایران خودرو داشت، تصمیم گرفت که خود موتور TU5 پلاس را تولید نکند. در واقع قرار بود که این موتور، مستقیماً از ایران خودرو خریداری شود و در زیر درب موتور شاهین پلاس قرار گیرد.
اما گویا پس از انعقاد این قرارداد همکاری، مگاموتور قصد داشت تا با استفاده از طرح و نقشه موتور TU5پلاس، موتور ME16 را تولید کند. پس از اطلاع ایران خودرو از چنین تصمیمی، ظاهراً این دو خودروساز برای همکاری با یکدیگر به توافق نرسیدند.
از همین رو میتوان بیان کرد که شاهين با موتور TU5 پلاس صرفاً در نمونههای آزمایشی تولید خواهد شد. احتمالاً پس از تولید و تست نمونههای آزمایشی، این محصول سایپا را با موتور ME16 که با طرح و نقشه سیتروئن (به عنوان شریک پژو) ساختهشد، خواهیم دید.
گیربکس شاهین پلاس سایپا هم توسط Landai تولید میشود. همانطور که میدانیم، این گیربکس که شش سرعته است در محصولات ایران خودرو هم وجود دارد. گیربکسهای Landai از لحاظ قیمت نهایی ارزانتر از گیربکسهای DAE هستند. به همی جهت، سایپا هم مثل ایران خودرو در جهت ارزانسازی محصولات خود حرکت میکند. اما قیمت محصولات این خودروساز مرتباً در حال افزایش است.
گیربکسهای ارزان شش سرعته اتوماتیک (AT) Landai بسیار زودتر از نمونههای تولیدی توسط DAE مستهلک میشوند. کیفیت ساخت پایین این گیربکس موجب میشود که در طولانی مدت، مشتری هزینه نگهداری بیشتری برای استفاده از آن پرداخت کند. اما به واسطه قیمت تمامشده، خودروساز میتواند این گیربکس را ارزان بخرد و گران به مشتری بفروشد.
اگر موتور ME16 مگاموتور واقعاً براساس طرح و نقشه اصلی سیتروئن تولید شدهباشد، میتوان گفت که این موتور دقیقتر و کارامدتر از TU5پلاس ایران خودرو است که براساس مهندسی معکوس نمونه پژویی تولید شد. اما این نکته را زمانی دقیقتر میتوان بیان کرد که موتور ME16 در طولانی مدت، در فضای شهری تست شود.
در نهایت باید دید زمانیکه درب موتور شاهین پلاس را بالا میزنیم، لوگوی پژو را بر روی موتور TU5پلاس مشاهده خواهیم کرد؟ یا سایپا در نهایت میتواند توسط مگاموتور به فناوری ساخت موتور ME16 دست پیدا کند.
دیدگاه شما؟