همین دو هفته پیش بود که مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای خطاب به سه انجمن نیرومحرکه به‌ویژه خودروسازان، تاکید کرد آنها باید برای تامین ارز موردنیاز خود به سراغ ارز صادراتی بروند.

در نامه عبدالله توکلی لاهیجانی آمده بود که با توجه به سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر‌نفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و …، مقرر شده کلیه شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله را ترجیحا از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند.

آن‌طور که دبیر انجمن خودروسازان به «دنیای اقتصاد» گفت، وزارت صمت به دنبال کنار زدن قیمت‌گذاری دستوری است و از همین‌رو قصد دارد امتیازات خودروسازان را حذف کند. یکی از این امتیازات، تامین ارز از سامانه نیماست. پس از این گزارش نیز معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد این وزارتخانه به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌رود. طبق گفته منوچهر منطقی، وزارت صمت به دنبال آن است که با ایجاد رقابت در بازار، قیمت‌گذاری دستوری را کنار زده و تعیین قیمت را به هیات‌مدیره خودروسازان بسپارد.

این در حالی است که شورای رقابت نیز در این مدت بیکار ننشسته و حالا دست به دامان رئیس‌جمهور شده است. شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرده که در شرایط ثبات بازار خودرو، انتشار این نامه‌ها بر التهابات بازار اضافه خواهد دارد. در واکنش به نامه شورای رقابت، معاون صنایع حمل‌ونقل در نامه‌ای به این شورا اعلام کرد که تغییری در تخصیص ارز خودروسازان به وجود نیامده و نگرانی از این بابت نیست.

در نامه منوچهر منطقی به محمدرضا سید‌نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، آمده است: نامه مدیرکل محترم دفتر صنایع خودرو در خصوص «خودروهای مونتاژی» موضوع فصل (۹۸) بوده که تا کنون نیز از محل ارز غیر از نیما، نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاصی استفاده می‌شد.

لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است؛ ضمن اینکه در این نامه بر ترجیح استفاده از ارزهای صادراتی تاکید شده است که نافی سایر محل‌های تامین ارز نیست.

وی تاکید کرده که همچنین در چهارماهه نخست سال جاری حدود ۳۷۶هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ٢٩٧هزار دستگاه در سال گذشته، رشد ۲۷درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که کل تولیدات خودرویی کشور در همین مدت ۴۴۳هزار دستگاه است که نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش ۲۰درصدی تولید خودرو هستیم.

بنابراین در صنعت خودروی کشور همانند سال گذشته جریان تثبیت تولید و روند رشد مناسبی را شاهد هستیم.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است:

با برنامه‌ریزی‌های دقیق و همکاری‌های مشترک صورت‌گرفته فی‌مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  تلاش شده تا به تمامی نیازهای ارزی خودروسازان داخلی پاسخ داده شود؛  روندی که تا پایان سال سیر تداوم خواهد داشت، به گونه‌ای که مطابق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، ارز تخصیصی به خودروسازان با توجه به آنکه در سال «رشد تولید و مهار تورم»  قرار داریم حداقل به میزان ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است.

بنابراین تامین ارز برای ایفای تمامی تعهدات خودروسازان داخلی کما‌فی‌السابق و بدون تغییر انجام خواهد پذیرفت.