شگفتی ژاپنی در ابعاد کوچک؛ هوندا N-One e: عرضه می‌شود

.
سه شنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۷:۳۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
هوندا N-One e

در جشنواره سرعت گودوود امسال، هوندا N-One e: با وجود ابعاد کوچک و جمع‌وجور خود، توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. این خودرو برقی خاص با طراحی خاص و دوست‌داشتنی‌، توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود معطوف ساخت. اکنون نسخه نهایی و قابل تولید این مدل نیز به طور رسمی در ژاپن رونمایی شده تا عرضه آن رنگ واقعیت به خود بگیرد.

در جشنواره سرعت گودوود امسال، هوندا N-One e: با وجود ابعاد کوچک و جمع‌وجور خود، توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. این خودرو برقی خاص با طراحی خاص و دوست‌داشتنی‌، توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود معطوف ساخت. اکنون نسخه نهایی و قابل تولید این مدل نیز به طور رسمی در ژاپن رونمایی شده تا عرضه آن رنگ واقعیت به خود بگیرد.

هوندا N-One e:  در رده خودروهای «کی» ژاپنی قرار می‌گیرد؛ خودروهایی با ابعاد جمع‌وجور و قوانین سخت‌گیرانه برای اندازه و حجم موتور، که هدف‌شان کاهش مصرف سوخت و پایین نگه‌داشتن هزینه‌های نگهداری برای شهروندان است. طراحی خودرو با خطوط جعبه‌ای و ارتفاع نسبتاً بلند بدنه، چهره‌ای متفاوت و حتی کمی بامزه برای آن خلق کرده است؛ ظاهر خودرو تا حدی شبیه به یک ربات است و چرخ‌های کوچک آن، حس کودکانه و ساده‌پسندانه‌ای را به بیننده القا می‌کند. در حالی که نسخه اولیه نمایش داده شده در گودوود با گلگیرهای برجسته‌تر ظاهر شده بود، نمونه مخصوص بازار ژاپن به دلیل رعایت مقررات سخت‌گیرانه خودروهای کی، فاقد این گلگیرهاست و باید دقیقاً مطابق با این قوانین طراحی شود.

هوندا N-One e

شاید هوندا هنوز اطلاعات فنی دقیقی از این محصول تازه منتشر نکرده باشد، اما با توجه به محدودیت‌های معمول در این دسته خودرو، کاملاً مشخص است که طول N-One باید کمتر از ۳۴۰۰ میلی‌متر باقی بماند و قدرت موتور برقی آن نیز از ۶۳ اسب بخار تجاوز نکند. شواهد نشان می‌دهد که بخش فنی و زیربنایی این خودرو مشابه با مدل N-Van e: است که سال گذشته معرفی شد. هوندا درباره این مدل گفته بود که با یک بار شارژ باتری، می‌تواند تا ۲۴۵ کیلومتر مسافت بپیماید. با توجه به ابعاد کوچکتر N-One، انتظار می‌رود این خودرو حتی قادر باشد اندکی بیشتر از این میزان را طی کند. هرچند سرعت شارژ با شارژر ۵۰ کیلوواتی خیلی بالا نیست، اما باتری کوچک خودرو را می‌توان در مدت حدود نیم ساعت شارژ کامل کرد که برای استفاده‌های شهری و روزمره کاملاً مناسب به نظر می‌رسد.

هوندا N-One e

کابین داخلی با رویکرد ساده و کارآمد طراحی شده، به گونه‌ای که استفاده از تمام امکانات خودرو را راحت و بی‌دردسر ساخته است. در عین سادگی، نبود امکانات هرگز احساس نمی‌شود و وجود دکمه‌های فیزیکی متعدد و یک ولوم چرخشی بزرگ برای کنترل صدای سیستم صوتی تجربه‌ای خوشایند برای کاربر رقم می‌زند. انتخاب‌گر حالت دنده با طراحی آشنا در میانه کنسول تعبیه شده است و بسیار شبیه سیستم دنده دیگر محصولات هوندا در بازارهای اروپا و آمریکا عمل می‌کند. یک دکمه ساده هم در سمت راست این کنسول قرار گرفته تا به راننده امکان دهد به آسانی حالت رانندگی با یک پدال را فعال کند؛ ویژگی‌ای که در خودروهای برقی جدید محبوبیت بسیاری دارد. همچنین زیر نمایشگر لمسی، قفسه کوچکی قرار داده شده تا سرنشینان گوشی خود را کنار پورت شارژ خودرو قرار دهند، هرچند فعلاً شارژ بی‌سیم در این مدل پیش‌بینی نشده است. از جمله امکانات کاربردی دیگر، می‌توان به قابلیت تاشدن کامل صندلی‌های عقب با نسبت ۵۰ به ۵۰ اشاره کرد که فضای بار را به طور محسوسی افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری خودرو را برای شرایط متفاوت بهبود می‌بخشد.

هوندا N-One e

اما شاخص‌ترین قابلیت این خودرو، امکان V2L یا استفاده از خودرو به عنوان منبع برق برای شارژ وسایل در شرایط اضطراری است؛ به این معنا که راننده می‌تواند با بهره‌گیری از باتری خودرو، دستگاه‌هایی نظیر لپ‌تاپ، دوچرخه برقی یا حتی قسمتی از برق خانه را هنگام قطعی برق تأمین کند. البته برای بهره‌برداری از این قابلیت، لازم است آداپتور مخصوص آن که هوندا ارائه می‌کند تهیه شود. در میان لوازم جانبی ارائه شده برای N-One، نشانگر LED برای نمایش سطح شارژ باتری و همچنین کیت تزیینات اسپرت با نوارهای دوتایی که از روی کاپوت تا انتهای خودرو کشیده شده‌اند، به چشم می‌خورد و انتخاب خریداران را متنوع‌تر می‌کند.

هوندا N-One e

هوندا اعلام کرده است که فروش این خودرو از ماه سپتامبر در ژاپن آغاز خواهد شد و بلافاصله قرار است این خودروی کوچک و  ‌برقی، برای نخستین بار در نمایشگاه IAA مونیخ به نمایش گذاشته شود. با این همه، در حال حاضر برنامه‌ای برای عرضه N-One e: در بازار ایالات متحده مطرح نشده است و باید دید آینده این خودرو در بازارهای جهانی چگونه رقم خواهد خورد.

دیدگاه شما؟